حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

استارت آپ توسط زمزم به ثبت رسید؛ چه آینده ای در انتظار دنیای استارتاپی است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – خبری که طی یکی دو روز اخیر منتشر شده و تعجب بسیاری را به همراه داشته، ثبت کلمه استارت آپ به نام شرکت زمزم است. این موضوع علامت سوال بزرگی را ایجاد کرده است.

شرکت زمزم کلمه استارت آپ رو به نام خود ثبت کرده است! خبر همین اندازه کوتاه بود و پر از سوال و ابهام! در حالی کلمه استارت آپ به نام شرکتی ثبت شده که عمدتا نام های عام به عنوان نام اختصاصی یک برند مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. واکنش ها به این قضیه در شبکه های اجتماعی متفاوت است و نظرهای مختلفی به چشم می خورد.

کاربری با به اشتراک گذاشتن صفحه ای که نام استارت آپ به نام شرکت زمزم ثبت شده، نوشته است: «امروز برای چک کردن کارتابل ثبت یکی از برندهامون رفتم سایت ثبت …

این رو دیدم …  آیا مگر کلمه ” استارت آپ” عام نیست؟

Start up  چی؟ علمای حقوق راهنمایی کنن! چه جوری ثبت شده برای زمزم؟ هم فارسی و هم انگلیسی!!!»

کاربر دراین رابطه نوشته: «و تو چه می دانی استارتاپ چیست؟ استارتاپ نوشابه ای گازدار غیر الکلی است!»

کاربر دیگری توییتی با این مضمون را به اشتراک گذاشته است: «توی لغت‌نامه مترادف جدید اضافه شد. به فرزندان خود هم بیاموزید: استارت آپ = نوشابه! خنک_بنوشید.»

کاربر دیگری نیز نوشته است:« ‏ای وای بر ما …. مراقب باشید از کلمه ‎#استارتاپ استفاده نکنید که ممکنه شرکت زمزم ازتون غرامت بگیره!»

پویا محمدی یکی از کارشناسان حوزه استارتاپ‌ها و بنیان گذار بالوین در کشور فنلاند در رابطه با این موضوع و در گفتگو با خبرنگار تک تایمز می‌گوید: «طبق تحقیقات من و گفتگو با دوستانی از جمله علی اصلاحی که در زمینه ثبت تجربه دارند؛ این کلمه؛ کلمه ای است عمومی. شرکت زمزم طی دو ماه گذشته اقدام به ثبت این نام به اسم خودش کرده است. اما با بررسی متوجه شده ام به دلیل عام بودن این کلمه، هر شرکتی؛ حتی خود زمزم برای استفاده باید از پسوند یا پیشوند استفاده کند.»

محمدی با تاکید بر این نکته که هر چند ارتباطی میان زمزم و کلمه استارتاپ نمی توان یافت، ادامه می دهد: «اما هر چه هست چون این نام عام است اکوسیستم استارتاپی ایران را تحت تاثیر قرار نمی دهد و نمی توان خرده بر آن گرفت. چون همه می توانند این نام را با پسوند استفاده کنند.»

محمدی با پیش بینی از آینده استفاده این نام برای شرکت زمزم می‌گوید: «با توجه به جدید بودن موضوعیت ثبت نام استارت آپ توسط زمزم، پیش بینی من این است این شرکت درصدد است نوشیدنی با این نام تولید کند. همانند سون آپ این‌بار می خواهد روی کلمه استارت آپ مانور دهد و بخشی از جامعه استارتاپی ایران را نیز نشانه بگیرد.

این یک پیش بینی است اما اگر من جای زمزم بودم با این نام نوشیدنی تولید می کردم و با شعار روز خود را با استارت آپ شروع کنید، سعی میکردم جامعه هدفم بخشی از افراد استارت آپی باشند.»

محمدی در انتها با تاکید دوباره بر این نکته که ثبت شدن این نام به اسم زمزم محدودیتی در استفاده از این کلمه برای هیچ استارتاپی ایجاد نمی کند، تصریح می کند: «هر استارتاپی می تواند با پسوندی از این کلمه که در اصل عام است، استفاده کند؛ برای مثال استارتاپ اسنپ. هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.»

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع