حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

بحران ویروس کرونا؛ دولت چین دو شهر بزرگ را قرنطینه کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

انتشار ویروس کرونا که به کشورهایی به‌جز چین هم رسیده، دولت چین را برآن داشته است دو شهری را قرنطینه کند که در مرکز شیوع این ویروس قرار دارند.

دولت چین روز چهارشنبه دو شهر را در وضعیت قرنطینه درآورده است که در مرکز شیوع ویروس کرونای جدید (کروناویروس)‌ قرار دارند. این ویروس ۱۷ نفر را کشته و حدود ۶۰۰ نفر را آلوده کرده است. مقام‌های بهداشتی سرتاسر جهان نیز برای پیشگیری از وقوع همه‌گیری جهانی در تلاش هستند. به‌گفته‌ی پژوهشگران، این سویه‌ی ناشناخته از ویروس سال گذشته در تجارت غیرقانونی حیوانات در بازار حیوانات شهر مرکزی چین مشهور به ووهان ظاهر شده است.

بخش اعظم حمل‌و‌نقل ووهان شهری با ۱۱ میلیون نفر جمعیت صبح روز پنج‌شنبه به‌حالت تعویق درآمد و از مردم خواسته شد شهر را ترک نکنند. چند ساعت بعد، در شهر همسایه، یعنی هوان‌گانگ با حدود هفت‌میلیون نفر، نیز شرایط قرنطینه‌ی مشابهی اعلام شد. گودن گالیا، نماینده‌ی سازمان بهداشت جهانی در پکن، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت:

در تاریخ بهداشت عمومی، قرنطینه‌کردن ۱۱ میلیون نفر بی‌سابقه است؛ بنابراین این کار قطعا توصیه‌ی سازمان بهداشت جهانی نبوده است.

در ادامه بخوانید:

هیچ واکسنی برای ویروس تازه‌ای وجود ندارد که می‌تواند ازطریق تنفس منتشر شود. علائم این بیماری مانند بسیاری از بیماری‌های تنفسی دیگر شامل تب و دشواری تنفس و سرفه است. پژوهش‌های اولیه حاکی از آن بودند که ویروس از مارها به انسان منتقل شده است؛ اما ژونگ نانشان، مشاور پزشکی دولت چین، گورکن‌ها و موش‌های صحرایی را نیز به‌عنوان منشأ احتمالی ویروس شناسایی کرده است.

به‌زودی، سازمان بهداشت جهانی تصمیم می‌گیرد این شیوع را وضعیت بهداشتی جهانی اعلام کند یا نه. درصورت چنین تصمیمی، این مورد ششمین وضعیت اضطراری بهداشت عمومی است که در دهه‌ی اخیر اعلام شده است. مقام‌های چینی جزئیات جدیدی درباره‌ی تعداد عفونت‌های ویروس ارائه نکرده‌اند؛ اما این عفونت در شهرهای پکن و شانگهای و هنگ‌کنگ و چندین کشور دیگر ازجمله آمریکا گزارش شده است و موجب ایجاد این نگرانی شده که بیماری در سرتاسر جهان منتشر شده باشد.

قرنطینه شهر ووهان چین

مأموران چینی که ماسک پوشیده‌اند، جلو ورودی ایستگاه راه‌آهن هانکو در شهر ووهان نگهبانی می‌دهند.

قرنطینه ووهان

به‌گفته‌ی مقام‌های شهر ووهان، تمام شبکه‌های حمل‌و‌نقل شهری تعطیل و از ساعت ۱۰ صبح، تمام پروازهای خروجی به‌حالت تعلیق درآمده‌اند؛ اگرچه بنابه گزارش رسانه‌های محلی، برخی از خطوط هوایی پس از این مهلت زمانی نیز مشغول فعالیت بوده‌اند. رسانه‌های دولتی تصاویری از یکی از مراکز حمل‌و‌نقل ووهان منتشر کرده‌اند که تقریبا خالی است و دروازه‌های آن مسدود شده است. دولت از شهروندان خواسته که شهر را ترک نکنند.

رسانه‌ها گزارش کرده‌اند غرفه‌های عوارض بزرگراه در اطراف شهر ووهان در حال تعطیل‌شدن است و به‌گفته‌ی شهروندان، مأموران در حال گشت‌زنی در بزرگراه‌های اصلی هستند. در وضعیتی که شهر به حالت ایزوله درآمده است، ساکنان برای بررسی وضعیت خود به بیمارستان‌ها رفته‌اند و برای تهیه‌ی مایحتاجشان قفسه‌های فروشگاه‌ها را خالی کرده‌اند و برای دریافت بنزین صف کشیده‌اند. مقام‌های هوان‌گانگ دستور داده‌اند مکان‌های عمومی ازجمله سینماها و کافی‌نت‌ها تعطیل شوند و از شهروندان خواسته‌اند به‌غیر از مواقع اضطراری و خاص، از شهر خارج نشوند.

کمیسیون بهداشت ملی چین می‌گوید تا پایان روز چهارشنبه، ۵۷۱ مورد عفونت و ۱۷ مورد مرگ گزارش شده است. از هشت مورد مرگ گزارش‌شده در دیگر نقاط جهان، چهار مورد در تایلند و یک مورد نیز در هریک از کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان و آمریکا تأیید شده است. بررسی اطلاعات ارائه‌شده‌ی دولت درباره‌ی ۱۷ مورد مرگ گزارش‌شده، نشان می‌دهد بیماری تاکنون عمدتا موجب مرگ مردان سال‌خورده شده است که بسیاری از آن‌ها دچار مشکلات سلامتی دیگری نیز بودند. بیشتر آن‌ها با تب و سرفه به بیمارستان مراجعه کرده بودند؛ اگرچه حداقل سه مورد هنگام مراجعه به بیمارستان تب نداشتند.

قربانیان شامل ۱۳ مرد و ۴ زن بودند. جوان‌ترینِ متوفیان زنی ۴۸ ساله بود که حدود دو ماه پس از اینکه علائمش نخستین‌بار ثبت شد، جان خود را از دست داد. سالخورده‌ترین مورد، مردی ۸۹ ساله بود. میانگین سنی افرادی که از دنیا رفتند، ۷۵ سال بود. بسیاری از آن‌ها دچار مشکلات اساسی نظیر سیروز کبدی، فشارخون زیاد، دیابت و پارکینسون بودند. درحالی‌که هنوز نادانسته‌های زیادی درباره‌ی این ویروس وجود دارد، کارشناسان پزشکی این واقعیت را نشانه‌ی مثبتی تلقی می‌کنند که بیماری ظاهرا به مرگ افراد جوان یا افراد مسن سالم منجر نمی‌شود.

چین

کالج سلطنتی لندن در گزارش جدید خود برآورده کرده است براساس تعداد موارد گزارش‌شده در چین و کشورهای دیگر، از ۱۸ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ فقط در شهر ووهان، چهارهزار مورد عفونت ویروس کرونا وجود داشته است. برخی از کارشناسان معتقدند ویروس جدید به‌اندازه‌ی کروناویروس‌های قبلی نظیر سارس و کورونا ویروس خاورمیانه یا مرس (MERS) خطرناک نیست که از سال ۲۰۱۲، بیش از ۷۰۰ نفر را کشته است.

اگرچه دولت چین دربرابر شیوع بیماری این‌چنین واکنش نشان داده است، سهام این کشور در بازار جهانی سقوط کرد و ارزش پولش نیز به کمترین سطح خود در دو هفته‌ی اخیر رسید. تعیین تأثیر اقتصادی حاصل از چنین شیوع‌هایی دشوار است؛ اما طبق برآورد سال ۲۰۰۶ انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (IATA)، در سال ۲۰۰۳، بیماری سارس بیش از ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی چین را کاهش داد. بسیاری از چینی‌ها در حال لغو سفر و خرید ماسک‌های صورت و دوری از سینماها و مراکز خرید هستند. به‌گفته‌ی یکی از ساکنان، در پکن مقام‌های محلی با ساکنان تماس گرفتند تا از آن‌ها بپرسند اخیرا کسی از ووهان را ملاقات کرده‌اند یا خیر. در فرودگاه‌های سرتاسر جهان غربالگری مسافرانی شدت گرفته است که از کشور چین آمده‌اند و طبق اعلام سازمان‌های بهداشت اروپایی، احتمال شیوع بیشتر بیماری وجود دارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع