نقدی بر بیانیه جشنواره وب و موبایل؛ قضاوت با شما

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – در ماه جاری برگزیدگان نهایی جشنواره وب و موبایل اعلام می شوند، جشنواره ای که داوران باتجربه و متخصص آن، به تیم خود نیز رای می دهند!

جشنواره وب و موبایل امسال با یک نوآوری برگزار شد. امسال در هفت شهر شاهد برگزاری این جشنواره بودیم تا تیم های شهرهای دیگر فرصت شرکت در آن را داشته باشند. در هر جشنواره، مسابقه و رقابت، علاوه بر شرکت کنندگان، داوران نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. در حقیقت شرکت کنندگان و داوران هر یک، کفه‌ای از ترازو محسوب می شوند که باید در تعادل باشند. عوامل مختلفی می تواند این تعادل را بهم بزنند که یکی از آن ها، رای دادن جانبدارانه است.

ما در این مطلب قصد نداریم فردی را متهم کرده و یا روند کلی جشنواره وب و موبایل را زیر سوال ببریم؛ با این حال در روند رای گیری و انتخاب برگزیدگان نهایی ابهاماتی وجود دارد. ابهاماتی که اگرچه در یک مطلب جداگانه تصمیم به پوشش آن گرفتیم، اما پاسخ این جشنواره باعث شد دوباره دست به قلم ببریم (حذف داوران متخصص کیفیت داوری و حذف آثارشان حق یک تیم را ضایع می‌کند).

مهم ترین موضوع در رابطه با داوران این جشنواره، حضور به عنوان داور و همچنین شرکت کننده است. نمی توان منکر این موضوع شد که اکثر داوران باتجربه و متخصص خود دارای استارتاپ ها و وب‌سایت های موفق هستند، اما آیا در جشنواره ای که هدف از برگزاری آن میدان دادن به استارتاپ های تازه نفس است، باید تیم این داوران نیز جزو شرکت کنندگان باشند؟ اگر امسال این جشنواره تصمیم گرفته تیم های شهرهای دیگر را به اکوسیستم استارتاپی پیوند دهد، چرا همچنان شاهد حضور تیم های داوران در میان شرکت کنندگان هستیم؟

فرض کنید شما دارای یک وب‌سایت پربازدید و بسیار معروف هستید، وب‌سایتی که پس از سال ها سختی به جایگاه مناسبی رسیده و جامعه مخاطب خود را دارد. در اصل این وب‌سایت شناخته شده است. حال فردی تصمیم به برگزاری یک جشنواره می گیرد و شما را برای حضور در آن دعوت می کند. چون شما فرد باتجربه‌ای هستید، به عنوان داور انتخاب می شوید. این موضوع عجیب نبوده و در بسیاری از جشنواره های معتیر شاهد چنین موضوعی هستیم، اما آیا شما باید با این بهانه که جذابیت جشنواره کم می شود، تیم خود را نیز وارد مسابقات کنید؟

بزرگترین کنفرانس فناوری جهان، وب سامیت سالانه برگزار می شود. این کنفرانس شرکت کنندگان زیادی از سراسر جهان دارد و شرکت های زیادی با آن همکاری می کنند. گوگل، آمازون، سیسکو، مایکروسافت و حتی بی‌ام‌و و مرسدس بنز در این جشنواره همکاری می کنند. فکر می کنیم حضور این شرکت ها که بالاترین ارزش مالی را در جهان دارند، اعتبار بالای وب سامیت را تایید کند.

وب سامیت

در این رویداد تقریبا بیش از 70 هزار نفر شرکت می کنند که بر اساس ادعای صورت گرفته، اکثر آن ها مدیران ارشد شرکت های IT و همچنین استارتاپ ها هستند. در این رویداد تیم ها در گروه های مختلف دسته بندی شده و مورد بررسی قرار می گیرند. از بین آن ها تیم های برتر انتخاب می شوند و برای آن ها استندهای اختصاصی درنظر گرفته می شود.

در این رویداد داوران زیادی حضور دارند که تمامی آن ها باتجربه هستند؛ با این حال تیم خود را وارد روند مسابقات نمی کنند. حضور شما به عنوان داور و همچنین شرکت دادن تیمتان به عنوان شرکت کننده، چهره جالبی برای جشنواره ایجاد نمی کند. حتی اگر هر داور یک رای داشته باشد، برای ارتباطاتی که میان افراد مطرح در یک حوزه وجود دارد، یک تیم برای چندین سال به عنوان برنده انتخاب می شود و این یعنی جایی برای افراد تازه نفس نیست.

در حالی که استارتاپ ها رشد بالایی را در ایران تجربه نمی کنند، افراد متخصص زیادی داریم که حاضر هستند بدون حضور تیم خود در جشنواره، به عنوان داور در آن شرکت کنند. مسلما حضور یک داور باتجربه و متخصص، نیازمند هزینه کردن است. این هزینه یا باید با دریافت هزینه از بازدیدکنندگان تامین شود و یا اسپانسرها.

برای مثال هزینه بلیط رویداد وب سامیت نزدیک به 1000 یورو است و اگر خواهان یک استند اختصاصی با سه بلیت باشید نیز باید 4000 یورو بودجه درنظر بگیرید. با توجه به شمار بالای بازدیدکنندگان، مبلغ بالایی در اختیار برگزارکننده قرار می گیرد. بخشی از این مبلغ صرف مراسم ها و محل برگزاری و … آن می شود و بخشی دیگر در اختیار داوران و برگزارکنندگان قرار می گیرد.

با توجه به حضور افراد متخصص بی شمار در حوزه فناوری ایران، جشنواره وب و موبایل می تواند با استفاده از هزینه ای که اسپانسرها به آن پرداخت می کنند، به داوران مبلغی را پرداخت کند، اما از آن ها بخواهد تیم خود را در مسابقات شرکت ندهند.

حال با توجه به این شرایط، داور باید با دریافت پول که در حقیقت حق او محسوب می شود، از حضور تیم خود در جشنواره جلوگیری کند. با توجه به نقدهایی که در چند سال اخیر به نحوه انتخاب تیم های برتر در جشنواره وب و موبایل شده است، چرا تا به امروز چنین رویه ای در پیش گرفته نشده است؟

چه اصراری است داوران باتجربه تیم های خود را در جشنواره شرکت داده و هر ساله تقریبا تیم های مشخصی برنده شوند؟ اگر برندگان از ابتدا مشخص شده اند، چرا مسابقه باید در چندین شهر برگزار شود؟

این موضوع درست است که حضور داوران شناخته شده و همچنین استارتاپ های مطرح در یک جشنواره به اعتبار آن اضافه می کند و اینکه شاید استارتاپ های موفق کمی در ایران داشته باشیم، اما به نظر نمی رسد کمبودی در تعداد داوران داشته باشیم. می توان داورانی را انتخاب کرد که تیم خود را در جشنواره شرکت نمی دهند و به دنبال دریافت تندیس نیستند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع