کرونا چیست و این بیماری چگونه شیوع پیدا کرد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹، دفتر سازمان بهداشت جهانی (WHO) در چین اولین گزارش‌های مربوط به ویروس ناشناخته‌ای به نام کرونا را در پشت پرده تعدادی از بیماریهای ذات الریه در ووهان، شهری در شرق چین با جمعیت بیش از ۱۱ میلیون نفر دریافت کرد.
از آن زمان تاکنون این ویروس بیش از ۴۲،۶۰۰ نفر را در چین آلوده کرده است و همچنین ۳۱۹ مورد ابتلا به این بیماری در ۲۴ کشور دیگر گزارش شده است. این بیماری عمدتا در کشور چین و تقریبا در تمامی استان‌های این کشور شیوع پیدا کرده است، اما با این حال در کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، استرالیا، ژاپن، کانادا، کره جنوبی، امارات و فنلاند نیز چندین نفر مبتلا به کرونا شده‌اند. حداقل ۱۰۱۶ نفر در چین جان خود را از دست داده‌اند، این آمار بالاتر از تعداد فوتی‌های بیماری سارس در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ است. علاوه بر این، یک مرد ۴۴ ساله فیلیپینی که ساکن ووهان چین بود و مرد ۳۹ ساله اهل هنگ کنگ که در ماه ژانویه به ووهان سفر کرده بود نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
در پاسخ به شیوع این بیماری مهلک، دولت چین شهر ووهان و شهرهای اطراف آن را که تقریبا ۵۰ میلیون جمعیت دارد قرنطینه کرده است. در انگلستان، بریتیش ایرویز تمام پروازهای مستقیم به چین را به حالت تعلیق درآورده است، و هنگ کنگ نیز قرنطینه‌های اجباری ۱۴ روزه را بر روی مسافران ورودی از چین تحمیل کرده است.
بیش از ۳۷۰۰ خدمه و مسافر در یک کشتی کروز در یوکوهامای ژاپن، پس از آنکه آزمایش مسافران آن کشتی مثبت اعلام شدند، دو هفته در قرنطینه مانده‌اند. بنابراین ۱۳۵ ، ۱۳۶ نفر در کشتی آلوده به ویروس کرونا شده‌اند و برای معالجه پزشکی به ساحل برده شده‌اند، در حالی که سایر مسافران بیشتر در کابینهای خود محدود هستند.


در ۳۰ ژانویه، سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا را “وضعیت اضطراری بهداشت عمومی (PHEIC)” تشخیص داد؛ این نشان دهنده آن است که اقدامات بین المللی برای مهار این بیماری ضروری است. در یک دهه گذشته، فقط پنج بیانیه PHEIC دیگر ارائه شده است.

 ویروس کرونا چگونه شروع شد؟
به نظر می‌رسد بازار غذاهای دریایی ووهان که در آن حیوانات وحشی از جمله مارموت‌ها، پرندگان، خرگوش‌ها، خفاش‌ها و مارها به طور غیرقانونی معامله می‌شوند منشا این بیماری است. ویروس کرونا از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود بنابرین تصور بر این است که اولین افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند عمدتا افرادی بودند که در بازارهای غذاهای دریایی فعالیت داشتند و بر اثر تماس با حیوانات به این بیماری مبتلا شدند.

اگرچه تجزیه و تحلیل اولیه این ویروس نشان داد که شبیه به کرونا ویروس دیده شده در مارها است، اما جستجو برای یافتن منبع حیوانی ویروس کرونا هنوز ادامه دارد. تیمی از ویروس شناسان در انستیتوی ویروس شناسی ووهان مقاله مفصلی را منتشر کردند که نشان می‌دهد آرایش ژنتیکی جدید  ویروس کرونا شباهت ۹۶ درصدی به ویروس کرونا موجود در خفاش‌ها دارد، این در حالی است که استدلال یک مطالعه  منتشر نشده این است که توالی ژنتیکی کروناویروس در پانگولین‌ها ۹۹ درصد شبیه به ویروس انسان است. با این حال ، به نظر می‌رسد برخی موارد اولیه کروناویروس افرادی را آلوده کرده است که هیچ ارتباطی با بازار ووهان نداشتند. این نشان می‌دهد که ابتلا به بیماری کرونا از طریق انسان ممکن است قبل از دیده شدن موارد مبتلا به این بیماری در بازار باشد.

بازار ووهان برای بازرسی و پاکسازی در اول ژانویه تعطیل شد، اما ظاهرا در آن زمان ویروس کرونا در حال گسترش در فراتر از بازار بود. در ۲۱ ژانویه، دفتر بهداشت جهانی اقیانوس آرام گفت که این بیماری بین انسانها نیز منتقل می‌شود – شواهد این امر زمانی مشخص شد که آلودگی کارمندان پزشک به این ویروس آشکار گردید. موارد مبتلا به کرونا در تایوان ، تایلند ، آلمان ، ویتنام ، ژاپن ، فرانسه ، انگلیس و ایالات متحده در بیمارانی که به چین سفر نکرده بودند نیز دیده شد، این نشان دهنده آن است که در خارج از چین منتقل شدن ویروس از فرد به فرد دیگر صورت گرفته است.

ویروس کرونا دقیقا چیست؟
کرونا ویروس ها گروه بزرگی از ویروس‌هایی هستند که به آلوده کردن انسان و حیوانات معروف هستند و در انسان باعث ایجاد بیماری تنفسی از قبیل سرماخوردگی و عفونت‌های جدی‌تر می‌شود. شناخته شده ترین مورد اپیدمیک ویروس کرونا نشانگان تنفسی حاد (سارس) بود که اولین بار در سال ۲۰۰۲ در جنوب چین شناسایی شد و سپس ۲۶ کشور را تحت تأثیر قرار داد. ۸۰۰۰ نفر به آن الوده شدند و مرگ ۷۷۴ نفر را به همراه داشت. در حال حاضر تعداد افراد مبتلا به کرونا از تعداد مبتلایان به بیماری سارس پیشی گرفته است.
اگرچه علائم ویروس کرونا خفیف است – از جمله آبریزش بینی ، سردرد ، سرفه و تب – اما در بعضی موارد منجر به بیماری حادتر تنفسی از جمله ذات الریه و برونشیت می‌شود. این موارد به ویژه در بیماران مسن و یا افرادی که بیماری دارند می توانند خطرناک باشند. در تاریخ ۵ فوریه، مقامات بهداشتی چین گزارش دادند که دو سوم افرادی که از بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند، مرد بودند، بیش از ۸۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال سن داشتند و دارای سابقه بیماری از قبیل دیابت یا بیماری قلبی عروقی بودند.

کرونا تا چه حد گسترش یافته است؟
کرونا ابتدا در کشور چین شیوع پیدا کرد. طبق گفته های مقامات بهداشت چین، تا ۱۰ فوریه بیش از ۴۰۲۰۰ نفر مبتلا به این بیماری شدند و بیش از ۹۰۸ نفر هم جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند. بیشتر افراد مبتلا به این ویروس در استان هوبی چین است که ۳۱۷۰۰ نفر آلوده به این ویروس هستند. همچنین در ۳ فوریه مقامات چین اعلام کردند که ۴۷۵ نفر که مبتلا به کرونا بودند بهبود یافته اند.
کشورهای دیگری که کرونا در آن شیوع کرده است عبارت اند از: تایلند، ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور، تایوان، استرالیا، مالزی، ماکائو، روسیه، فرانسه، آمریکا، کره جنوبی، آلمان، امارات، کانادا، بریتانیا، ایتالیا، هندوستان، فیلیپین، نپال، کامبوج، سریلانکا، فنلاند، سوئد و اسپانیا.

اقدام بعدی چیست؟
در حالی که هنوز تعداد مبتلایان به کرونا در چین رو به افزایش است، کشورها دیگر همان میزان افزایش را مشاهده نکرده اند. اولین مورد تأیید شده انتقال ویروس از انسان به انسان در ۲۸ ژانویه در کشور آلمان گزارش شد، که در آن مردی از طریق همکار چینی که از شانگهای بازدید کرده بود به این ویروس آلوده شد. موارد بعدی در تایوان ، ویتنام ، ژاپن و انگلیس نیز شامل افرادی بود که به چین سفر نکرده بودند.
پس از مدت ها کش و قوس بالاخره در ۳۱ ژانویه، سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا را وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد. تدروس آدهانوم گربرسوس مدیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد سرعت شیوع این بیماری در چین و موارد انتقال انسان به انسان در خارج از چین از جمله عواملی بودند که باعث شد سازمان بهداشت این بیماری را وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کند.
از سال ۲۰۰۹ تاکنون فقط ۵ اعلامیه وضعیت اضطراری بهداشت عمومی وجود داشته است: شیوع آنفولانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ ، شیوع فلج اطفال در سال ۲۰۱۴ ، شیوع ابولا در آفریقای غربی در سال ۲۰۱۴ ، شیوع ویروس زیکا در سال ۲۰۱۵ و شیوع دوباره ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو در سال ۲۰۱۹.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع