ریوکان | شهری که نور خود را از آینه ها می گیرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – ریوکان یکی از شهرهای کشور نروژ است که به لطف آینه های غول پیکر انعکاس دهنده نور، به یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری جهان تبدیل شده است.

همانطور که می دانید مناطقی در کره زمین وجود دارند که نیم بیشتر روز را در تاریکی سپری می کنند و یا در برخی ماه های سال از تابش نور خورشد بی بهره اند. شهر ترومسو واقع در نروژ، یکی از این مناطق است که به مدت سه ماه (نوامبر تا ژانویه) در تاریکی به سر می برد. کمی پایین تر از ترومسو و در یک دره عمیق، شهری به نام ریوکان قرار گرفته که مردم آن حتی با وجود تابش نور خورشید نیز در سایه کوه ها زندگی می کنند. اما این تنها مساله ای نیست که باعث جذابیت این شهر می شود.

تقریبا در سال 2013 بود که هنرمندی به نام مارتین آندرسن، توانست مقامات محلی را راضی به نصب آینه های غول پیکر روی کوه ها کند. به این ترتیب ساکنین ریوکان نیز توانستند مانند اغلب مردم، از نور طبیعی خورشید بهره مند شوند.

این پروژه متشکل از سه آینه با اندازه 50 متر مربع است که در ارتفاع 450 متری از شهر نصب شده و تحت کنترل رایانه ها هستند؛ بدین ترتیب که هر چند ثانیه یک بار، مسیر خورشید را ردیابی کرده و میدان اصلی شهر (تقریبا 200 متر مربع) را منور می سازند. ظاهرا هزینه لازم برای ساخت این پروژه چیزی حدود 800 هزار دلار بوده است.

نصب این آینه های غول پیکر در ابتدا با مخالفت ساکنین مواجه شد؛ چراکه آن را هدر دادن پول می دانستند. اما پس از انجام پروژه و لمس واقعی نور خورشید، کم کم به آن علاقه پیدا کردند و ساعت ها در میدان اصلی دور یکدیگر جمع می شدند. ریوکان از آن زمان تا کنون، نه تنها برای شهروندان، بلکه برای گردشگران خارجی نیز جذابیت خاصی پیدا کرده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع