جاسوسی دولت سعودی از طریق شبکه موبایل ایالات متحده

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

به گزارش گاردین، یک منبع آگاه اعلام کرده است که دولت عربستان سعودی با استفاده از جاسوس افزار قدرتمند موبایل تحرکات شهروندان خود در سراسر ایالات متحده را ردیابی می‌کند. در این گزارش آمده است که این کار بخشی از کارزار نظارتی دولت سعودی محسوب می‌شود. دولت سعودی متهم به جاسوسی از فعالان و مخالفان است. به خاطر داشته باشید که ظاهرا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست را صادر کرد. گفته می‌شود دولت سعودی علاوه بر جاسوس افزار، همچنین جاسوسانی را در توییتر قرار داده است تا کسانی را که رژیم فعلی را مورد انتقاد قرار داده اند، رصد کنند.

منبع آگاه به گاردین فرصت مشاهده میلیونها درخواست برای به دست آوردن اطلاعات ردیابی مخفی راجع به تلفنهای شهروندان سعودی که از ایالات متحده بازدید می‌کنند را داد. دولت سعودی چهار ماه است این درخواست را کرده است. این درخواست‌ها از سه اپراتور وایرلس برتر سعودی صورت گرفته است. این سه اپراتور درخواست‌ها را از طریق سیستم پیام رسانی جهانی سیستم سیگنالینگ شماره ۷ (SS7) ارسال کرده‌اند.

جاسوسی دولت سعودی از شروندانش در آمریکا

جاسوسی دولت سعودی از شروندانش در آمریکا

 

این ها دلایل قانونی برای درخواست این اطلاعات است، مانند زمانی که شرکت حمل و نقل خارجی می خواهد هزینه رومینگ را ثبت کند. اما در صنعت موبایل درخواست‌ها بیش از حد چنینی نشانه ردیابی موقعیت مکانی محسوب می‌شوند. و تعداد زیادی از درخواست‌های ارائه شده توسط شرکت‌های هواپیمایی سعودی نشان می‌دهد آنها می‌خواهند تا به محض اینکه شهروندانشان وارد آمریکا می‌شوند موقعیت مکانی آنها را بفهمند. اندرو میلر، عضو شورای امنیت ملی باراک اوباما، گفت که سعودی‌ها به استفاده از نظارت برای ردیابی افرادی که مخالف و منتقد دولت هستند شناخته شده‌اند. او می گوید:

من فکر می‌کنم آنها علاوه بر مخالفان، کسانی که میترسند از رهبری سعودی منحرف شوند را نیز رصد می کنند. آنها بویژه نگران هستند که اتباع سعودی هنگام حضور در کشورهای غربی چه خواهند کرد.

در سال ۲۰۱۴، یک نقص امنیتی بزرگ در شبکه SS7 کشف شد که توسط  شرکت‌های حمل و نقل  تلفن همراه در سراسر جهان استفاده شده است. با این آسیب پذیری، هکرها توانستند به مکالمات گوش فرا دهند یا پیام‌های متنی را رهگیری کنند حتی اگر آن‌ها رمزگذاری شده بودند. این شبکه یک آیفون را خریداری کرد و آن را به نماینده تد لیو (D-Calif.) ارسال کرد. در همان زمان، تلویزیون CBS تنها شماره تلفن را به آزمایشگاه تحقیقات امنیتی داد. در عرض چند دقیقه، هکرهای آزمایشگاه تحقیقاتی امنیتی توانستند هر دو طرف تماس بین خبرنگار و لیو نماینده مجلس را گوش دهند، حرکات این نماینده کنگره را ردیابی کنند و مکالمات تلفنی وی را رهگیری و ضبط کنند.

ران ویدن، سناتور دموکرات از اورگان، آژیت پای رئیس اداره فدرال ارتباطات را متهم می‌کند که در برابر هشدارهای قبلی درباره SS7 هیچ کاری انجام نداده است. این سناتور می گوید:

 اگر این گزارش صحیح باشد،به دلیل عدم فعالیت پای، ممکن است یک دولت استبدادی برای ردیابی مردم در داخل کشورمان وارد شبکه‌های بی سیم آمریکا شود.

شاهزاده محمد بن سلمان پیش از این متهم به هک کردن گوشی هوشمند شخصی جف بزوس، مدیرعامل آمازون ، ثروتمندترین مرد جهان، شده است. گفته می‌شود این کار از طریق ارسال پیام از سوی بن سلمان به اکانت واتساپ بزوس صورت گرفته است.

درخواست‌های ردیابی اطلاعات، اسامی افرادی که در حال ردیابی هستند را نشان نمی‌دهد. سه شرکت سعودی که در این ماجرا دست دارند یعنی شرکت های Saudi Telecom، Mobily و Zain به طور متوسط ۲٫۳ میلیون درخواست در هر ماه از اول نوامبر ۲۰۱۹ تا اول مارس ۲۰۲۰ به اپراتورهای موبایل آمریکایی ارسال می‌کردند. تلفنهای متعلق به اتباع سعودی‌ها هر ساعت ۲ تا ۱۳ بار در ایالات متحده ردیابی می‌شدند. داده‌های ارائه شده به دولت سعودی می‌تواند موقعیت این تلفن ها را در صدها متر از محل واقعی آنها در داخل شهر مشخص کند.

ظاهرا، شرکت‌های حمل ونقل ایالات متحده نسبت به سایر درخواست‌های سعودی ها برای ردیابی مکان مشکوک شدند. این درخواست‌ها باعث هشیاری خیلی‌ها شدند و بسیاری از آنها توسط شرکتهای آمریکایی مسدود شدند.

یکی از محققان ارشد آزمایشگاه Citizen در دانشکده Munk در دانشگاه تورنتو گفت که این داده‌ها حاکی از آن است که عوامل خارجی به طور آشکار از شبکه تلفن همراه ایالات متحده برای ردیابی تلفن‌های هوشمند در ایالت‌ها سوء استفاده می‌کردند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع