به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز
رسانه تک تایمز – بازار اجتماعی باسلام در دوران انتشار ویروس کرونا با قدرتی بیشتر از پیش به مسیر خود ادامه داد و اخیرا با کشمون ( پلتفرم خرید زعفران و عسل بدون واسطه)وارد همکاری شد. مارکت پلیس به واسطه فعالیت دیجی کالا، اسنپ و… کمی تا قیمتی به تثبیت مفهوم در ایران رسیده است. اما سوشیال مارکت پلیس( بازار اجتماعی) روند جدیدی است که باسلام مدتی است پیش روی خود قرار داده و در این مسیر تجربیاتی به دست آورده است. تجربیاتی که در دل خود چالشها و مزیتهای زیادی داشته و در نوع خود میتواند کمک کننده باشد.
باسلام جمعی از هویت هاست
سجاد عساکره مدیر عملیات و هم بنیانگذار با سلام در این خصوص در گفتگو با تک تایمز و در پاسخ به این سوال که با توجه به این نکته که باسلام به عنوان اولین بازار اجتماعی در ایران فعالیت میکند در ان مدت با چه چالشها و مزیتهایی همراه شده است میگوید:« برای پاسخ به این سوال شاید لازم است در ابتدا با مفهوم دقیق بازار اجتماعی آشنا باشیم. و بدانیم آیا با ترکیب یک مارکت پلیس و یک شبکه اجتماعی میتوان یک بازار اجتماعی به وجود آورد؟ یا اینکه خود بازار اجتماعی و سوشیال مدیا مفاهیمی جدا از هم دارند. دراین خصوص اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد اما مدلی که از ابتدا در باسلام مد نظر ما بود و سراغش رفتیم مفهوم اصلی سوشیال مارکت پلیس بود که از جنس خود بازار اجتماعی است.»
او ادامه میدهد:« از روز اول ما نام برند « باسلام» را جدا از افراد و برندهای که در پلتفرم مشغول فعالیت بودند نمیدیدیم. هویت و ارزش افراد برای ما ملاک بود و مهم تر از آن برایمان اهمیت داشت که افراد روایتی از محصولات و زندگی کاری خود داشته باشند. ما از روز اول قصد نداشتیم محصولات را با برند باسلام عرضه کنیم بلکه خود کسب و کارهای کوچک به تکنولوژی دسترسی پیدا کرده و محصولاتشان را در پلترفم باسلام عرضه میکنند. برای محصولات خود تولید محتوا انجام میدهند و استعدادهای خود را پرورش میدهند. در مجمئع باسلام چیزی نیست جز جمع این هویتها و افراد.»
عساکره با اشاره به این موضوع که روابط افراد در باسلام بسیار حایز اهمیت است ادامه میدهد:« ما برای اعتبار سنجی باسلام و تایید اصالت کالا، اعتبار سنجی اجتماعی و انسانی انجام میدهیم. برای مثال به جای اینکه محصولی الزاما سیب سلامت داشته باشد میتواند تایید و رضایت 100 مادر فعال در باسلام را داشته باشد.»
یک بازار اجتماعی
او با بازگشت دوباره به سوالی که اول گفتگو مطرح کرده بود تاکید میکند:« با توجه به تمام این نکات؛ ما بازار اجتماعی را ترکیب جداگانهای از بازار و مارکت پلیس و سوشیال و به صورت مستقل میدانیم. تلاش ما این است این موضوع را در تمام قسمتهای باسلام عملیاتی کنیم.»
او با ارایه مثالی تصریح میکند:« برای مثال مفهوم مربی تازه نفس در دل همین ارتباطات سوشیال مارکت پلیس مفهوم پیدا کرده است. بسیاری از کسب و کارهایی که برای اولین بار وارد باسلام میشوند اولین تجربه کسب و کار اینترنتی را پیدا میکنند. بنابراین ما افراد قدیی فعال را به افراد جدید وصل میکنیم تا ضمن انتقال تجربه روابط اجتماعی و تبادلی در این بین رخ دهد. با این موضوع چندین صنف در راستههای مختلف باسلام شکل گرفت که مربیها آن راسته ها در بالای سر صنفها هستند و پر انرژی پیش میروند.»
ارتباط اجتماعی به واسطه باسلام
عساکره با تاکید بر این نکته که در باسلام دنبال شکل گیری شبکه و نتورکی برای رشد و اثر گذاری افراد هستند ادامه میدهد:«زمانی که افراد بستر را از آن خود میدانند و علاوه بر رشد کسب و کار خود، این روند را برای دیگران نیز خواسته و تعمیم میدهند. و این موضوع صرفا در بازار اجتماعی شکل میگیرد.»
مدیر عملیات باسلام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مارکت پلیس بودن در ایران به صورت پیش فرض چالشهایی دارد و این موضوع چقدر در باسلام نمود پیدا کرده است تاکیدمیکند:« فعالیت پلترفمهایی چون اسنپ، دیوار و… ه آشنایی مردم با مفهوم مارکت پلیس کمک شایانی کرده است. با این وجود برخی از مسیولین همچنان از کسب و کارهای فعال در باسلام مجوز فعالیت کسب و کار تقاضا میکنند! در حالی که بسیاری از آنها کسب و کارهای خرد هستند و امکان اخذ مجوز برای سازو کار فعلی خود ندارند.»
او با اشاره به این موضوع که باسلام بستری فعال کرده که با شفافیت پیش میرود ادامه میدهد:«بسیاری از کسب و کارها فعالیت را شروع کرده بودند و ما در باسلام کمک کردیم که بستر فعالیت شفاف تر باشد. متاسفانه این ارزش بزرگی است که دیده نمیشود.عمده چالش ما از جنس چالشهای همه مارکت پلیسهاست. واسطه در این میان حذف شده و مشتری مستقیم از خود فرشگاه و فروشنده محصول خرید میکند.»
مسیرهای باسلام
عساکره در تشریح راهحلهای این چالش ها سه مسیر پیشنهادی دارد که در باسلام به دنبال آن هستند:« یکی مسیری است که خیلی از ماکت پلیسها و ما نیز همانند همه به آن روی آورده ایم. زیر ساخت ، قابلیتها و محصول خودمان را افزایش داده و آموزشهای لازم را به نیروهای خود انتقال دهیم تا با مشکلی روبه رو نشویم.
در مسیر دوم؛ پا در مسیر ماکت پلیسهایی برویم که رفتار ماکت پلیسی ندارند؛ یعنی در اصل مارکت پلیس هستند اما هویت افراد در آن زیاد پررنگ نیست.
مسیر سوم ترکیب کاملی است از توسعه پروداکت ، تبدیل شدن به بخش عملیاتی کامل( لجستیک و…) و تقویت کامیونیتی باسلام و توسعه آن . در نهایت جامعه هدف خود را گسترش داده و با کمک آن چالش ها را رفع کنیم که همین مورد در پیش بردن مسایل کمک بسیار بزرگیخواهد کرد.»
دوری از تهران مزیت باسلام است
او در خصوص این موضوع که تیم باسلام در قم مستقر است و این دور بودن از تهران چقدر برای تیم چالش در بر داشته است میگوید:« باسلام مسیر جدیدی در اکوسیستم استارتاپی ایران نشان داد. روزهای اول خیلی از سرمایهگذارها حاضر به سرمایه گذاری بر روی باسلام نبودند. اما در ادامه سرمایهگذارها قانع شدند که این مسیر در حال پیشروی است و برای سرمایهگذاری وارد عمل شدند. روزبه روز بر تعداد افرادی که وارد این حوزه میشوند افزوده میشود و این نشان میدهد شاهد بازار بزرگی هستیم.»
به اعتقاد عساکره دوری از تهران بزرگترین مزیت باسلام است و میگوید:« ما فکر می کنیم افراد در تهران درگیر حواشی متفاوتی هستند که لزوما منجر به رشد نمیشوند. تهران علاوه بر هزینههای زیادی که در بر دارد سختیهایی نیر در بردارد و برای همین است که بسیاری از تیمهای بزرگ گزینه مهاجرت از تهران را نیز انتخاب کرده و در حال انتقال تیم خود از تهران به شهرستان هستند.»
در همکاری با کشمون هم افزایی بزرگ ترین استراتژی ماست
عساکره در توضیح همکاری باسلام با کشمون تصریح میکند:« همکاری با کشمون اخیرا با هدفی مشترک استرات خورده است. ما از تمام افراد و تیمهای که در این مسیر عزم جدی و روحیه تیمی دارند برای همکاری استقابل می کنیم و با روی گسترده به همکاری با آنها وارد مسیر میشویم.همکاری ما با تیم هایی که با هم نکات مشترک داریم میتواند نکات استراتژیک زیادی همراه خود داشته باشد . همکاری هایی که در کنار هم قرار گرفتن چند تیم با مسیر مشترک به خوشه بزرگ و پرقدرت مبدل شود.
او در پاسخ به این سوال که منظور از همکاری و خوشه شدن میتواند نوعی ادغام باشد تاکید میکند:« لزوما نمیتواند منجر به ادغام شود. نوعی مدل همکاری استراتژیک است که باعث هم افزایی منافع شده و به بزرگ شدن مارکت منتهی میشود. در حال حاضرهم افزایی بزرگ ترین استراتژی ماست.»
بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.