باغ کتاب تهران کجاست و چه امکاناتی دارد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

باغ کتاب تهران، بزرگترین مجموعه فرهنگی خاورمیانه و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است که امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی دارد.

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۹ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روزرسانی شده است.

تهران برای بیشتر مردم با شلوغی، ترافیک و آلودگی شناخته شده است؛ ولی برخلاف تصور عموم شهری دیدنی است. تنوع جاهای دیدنی تهران به حدی است که حتی اهالی پایتخت نیز از بسیاری از این جاذبه‌ها بی‌خبرند، از محله‌های قدیمی گرفته تا کاخ‌ها، موزه‌ها، پارک‌ها و… . در این بین، باغ کتاب تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری جدید پایتخت محسوب می‌شود که با وجود مدت کم فعالیت از محبوبیت بالایی برخوردار است.

این مجموعه فرهنگی در منطقه گردشگری عباس آباد و جنب کتابخانه ملی ایران قرار دارد و با فراهم نمودن امکانات رفاهی به‌ویژه برای کودکان محیطی جذاب را برای گردش، تفریح و البته ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراهم کرده است. در ادامه همراه کجارو باشید تا بیشتر با باغ کتاب تهران آشنا شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آدرس باغ کتاب تهران

معرفی باغ کتاب

باغ کتاب تهران بزرگترین مجموعه کتاب و سرگرمی‌های علمی کشور یا به‌عبارتی بزرگترین کتابفروشی ایران محسوب می‌شود که در فضایی در دوطبقه با زیربنای ۶۵ هزار متر مربع و وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در اراضی عباس آباد احداث شده است. طرح احداث باغ کتاب تهران از سال ۱۳۸۳ با هدف اختصاص مکانی دائمی برای نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد. با توجه به برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب به‌مدت ۱۰ روز و امکان تبدیل باغ کتاب به محلی متروک، طرح کاربری آن با هدف امکان مشارکت فعالانه‌تر باغ کتاب تهران در تحقق چشم‌اندازهای کشور بارها دستخوش تغییر شد تا اینکه در ۱۲ تیرماه ۱۳۹۶ افتتاح شد.

بیانیه مأموریت «باغ کتاب تهران» به این شرح است:

ما تلاش می‌کنیم در جهت ایجاد پل ارتباطی میان کودک و نوجوان، علم و فناوری و فرهنگ و نوآوری پیشرو باشیم.

آدرس باغ کتاب تهران

آدرس باغ کتاب و مسیرهای دسترسی با مترو، تاکسی و خودرو شخصی

باغ کتاب تهران در منطقه گردشگری عباس آباد قرار دارد؛ ولی با توجه به وسعت آن از چند مسیر می‌توان به این مجموعه فرهنگی رسید.

  • آدرس اول: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران
  • آدرس دوم: بزرگراه شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب تهران
  • آدرس سوم: مترو حقانی، ۱۰ دقیقه پیاده روی از باغ موزه دفاع مقدس، بعد از پل، باغ کتاب تهران (مسیر مستقیم)

همچنین، برای رسیدن به باغ کتاب تهران، از چند روش می‌توان استفاده کرد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

آدرس باغ کتاب تهران

مسیر دسترسی با مترو

برای رسیدن به باغ کتاب تهران با استفاده از مترو، می‌توانید از خط یک یعنی خط تجریش – کهریزک استفاده کنید. ایستگاه‌های مترو شهید همت و شهید حقانی، در فاصله‌ای برابر از باغ کتاب تهران قرار دارند. بعد از اینکه از مترو پیاده شدید، دو راه برای رسیدن به باغ کتاب وجود دارد. می‌توانید شاتل‌های برقی که در نزدیکی مترو حضور دارند را سوار شوید و به باغ کتاب برسید یا این مسیر را پیاده طی کنید. با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی و تعقیب علائم، می‌توانید به باغ کتاب برسید. 

آدرس باغ کتاب تهران

مسیر دسترسی با تاکسی

روبه‌روی درب اصلی باغ کتاب یک ایستگاه وَن قرار دارد که بازدیدکنندگان را به متروی حقانی و همت و پایانه تاکسی و اتوبوس می‌رساند.

آدرس باغ کتاب تهران

پارکینگ خودروهای شخصی

اگر می‌خواهید با ماشین خودتان به این مجموعه بروید، می‌توانید از پارکینگ طبقاتی مترو شهید حقانی برای پارک کردن خودرو استفاده کنید و سپس بقیه مسیر را با شاتل‌های برقی یا پیاده طی کنید. همچنین پارکینگ ۴۰ هزار مترمربعی عباس آباد در ضلع شرقی و حد فاصل کتابخانه ملی و فرهنگستان جمهوری اسلامی قرار دارد که در دست ساخت است. این پارکینگ بعد از پایان ساخت، پنج طبقه با گنجایش سه هزار خودرو خواهد داشت که در نزدیک‌ترین فاصله به باغ کتاب قرار دارد و بعد از افتتاح، آسان‌ترین مسیر دسترسی به باغ کتاب خواهد بود.

امکانات باغ کتاب

بنای باغ کتاب تهران در سه طبقه و چهار بلوک طراحی و ساخته شده است. نکته قابل‌توجه اینکه هر یک از بلوک‌ها دارای امکاناتی خاص بوده و به گروه سنی ویژه‌ای اختصاص دارد.

  • بلوک A یا بخش کودک: شاید بتوان گفت که این بلوک محبوب‌ترین بخش باغ کتاب تهران محسوب می‌شود، زیرا مختص کودکان است و به نام بلوک بهارستان نام‌گذاری شده است. فضای این بلوک بین دو طبقه همکف و اول تقسیم شده است. از امکانات این بلوک می‌توان به فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان، مجسمه‌های بیش از ۳۰ شخصیت کارتونی خاطره‌انگیز، کافه کودک، باشگاه رباتیک، دیوار صخره ‌نوردی کودک و… اشاره کرد. 

بلوک بهارستان (بخش کودک) محبوب‌ترین بخش باغ کتاب است

  • بلوک B یا راهروی خیالستان: راهرویی باریک به طول حدود ۶۰ متر است که دو بلوک A و C را به هم ربط می‌دهد. در این راهرو، دو حلقه پیاده بَر (walk way)، زحمت پیاده‌وری بازدیدکنندگان را کم می‌کند و افراد می‌توانند در حین عبور تصاویر متحرک در دو طرف را تماشا کنند. همچنین، گذر فرهنگ در طبقه بالای خیالستان قرار دارد و میدان فرهنگ در ضلع غربی باغ کتاب را به دریاچه، باغ هنر، باغ موزه دفاع مقدس، پارک طالقانی و پل طبیعت وصل می‌کند.
  • بلوک C یا نگارستان: این بلوک، مرکز هنری باغ کتاب محسوب می‌شود و دارای ۱۱ سالن سینما و تئاتر در طبقه همکف، زیر زمین و روی بام است. سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب درمجموع گنجایش ۲۰۰۰ نفر را دارند. مساحت پرده سینمای اصلی باغ کتاب ۱۹۰ متر مربع است که پس از سینما آفریقای تهران، دومین پرده بزرگ سینمایی تهران به شمار می‌رود. در مقابل سالن‌های سینما در طبقه همکف فروشگاه آثار هنری و چند کافه کوچک قرار دارد. باغ علم کودک (ویژه کودکان ۷ تا ۱۲ سال)، سالن نمایش علمی و سینما سه بعدی به‌همراه بخش ویژه ربات نقاش نیز از سایر بخش‌های این بلوک در طبقه اول هستند. 

باغ کتاب

  • بلوک D یا سروستان: این بلوک شامل کتابفروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی بزرگسالان است و عنوان بزرگترین کتابفروشی جهان را در فضایی ۲۵۰۰۰ متر یدک می‌کشد. از دیگر بخش‌های این بلوک می‌توان به یک گالری و کافه گالری بزرگ در زیرزمین و باغ علم نوجوان در طبقه اول اشاره کرد.
  • لمکده باغ کتاب: در قسمت‌های مختلف باغ کتاب مکان‌هایی با عنوان لمکده برای مطالعه و استراحت طراحی شده‌اند. لمکده جایی است که تعدادی مبل و صندلی راحتی برای بازدیدکنندگان چیده‌ شده‌اند تا بتوانند با آرامش در این مکان استراحت کرده یا مطالعه کنند. ماشین حمل کودک (بیبی‌کار)، خانه کودک، اتاق مادر و کودک، نمازخانه، سرویس بهداشتی و… از جمله سایر امکانات رفاهی باغ کتاب محسوب می‌شوند که برای آسایش بیشتر بازدیدکنندگان فراهم شده‌اند.
  • پشت بام باغ کتاب: پشت بام باغ کتاب، مجموعه‌ای از فضاهای سبز و کافه‌ها است که از طریق آسانسور یا پله‌های ضلع شرقی محوطه می‌توان به آنجا رسید. 

اتاق فرار، باشگاه رباتیک، باشگاه همکارا (میزهای پژوهش)، سرزمین فکر بازیا، کافه بازی، شبیه‌ساز پرواز سسنا 172،  و مرکز آموزش از دیگر امکانات باغ کتاب تهران محسوب می‌شوند.

ساعات بازدید باغ کتاب

باغ کتاب تهران در نیمه نخست سال همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۲۳ پذیرای بازدیدکنندگان است. همچنین در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز باغ کتاب تا ساعت ۲۴ به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در نیمه دوم سال نیز همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۱ و تعطیلات آخر هفته (پنجشنبه و جمعه) تا ساعت ۲۲ پذیرای عموم است. 

نکته قابل‌توجه اینکه باغ کتاب فقط در مناسبت‌های خاص و محدودی تعطیل است که این روزها در صفحه تقویم تعطیلات باغ کتاب قابل‌مشاهده است.

به‌دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، تا اطلاع ثانوی فقط فروشگاه‌های کتاب کودک و بزرگسال، میزهای پژوهش باشگاه همکارا و فضای کار اشتراکی پارادیس‌هاب باغ کتاب فعال است.

آدرس باغ کتاب تهران

خرید بلیط و بازدید از باغ کتاب 

برای ورود به فضاهای عمومی باغ کتاب تهران، نیازی به تهیه بلیط نخواهید داشت و ورود به آن‌ها کاملا رایگان است. اما برای دیدن بخش‌هایی از باغ کتاب تهران مانند پردیس سینمایی، باغ علم نوجوان، اتاق فرار و… لازم است از قبل بلیط تهیه کنید. برای این کار می‌توانید همه روزه تا ساعت ۹ شب، در ابتدای ورودی اصلی یا به هنگام ورود به هر بخش، بلیط مربوط به آن به‌صورت انفرادی یا گروهی را تهیه کنید.

برای تهیه بلیط بخش‌های مورد نظرتان به‌صورت آنلاین، در آینده نزدیک می‌توانید به وب‌سایت باغ کتاب تهران مراجعه کرده و بلیط خود را به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

آدرس باغ کتاب تهران

فودکورت باغ کتاب 

در حال حاضر، باغ کتاب فود کورت ندارد؛ ولی دارای چندین کافه رستوران متنوع مانند کافه رستوران ایزار، کافه رستوران بامی نو، کافه رستوران کیوسک برگر، کافه ویونا، کافه کلانا، کافه کودک، کافه علم، کافه سینما و نیز چند بوفه کوچک است.

جاذبه‌های گردشگری اطراف باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال شرق با فرهنگستان علوم، زبان و ادبیات فارسی، از شمال غرب به باغ هنر و باغ‌موزه دفاع مقدس می‌رسد. پارک آب و آتش، پل طبیعت و آسمان‌نمای گنبد مینا از دیگر جاهای دیدنی تهران در مجاورت باغ کتاب هستند.

اطلاعات تماس باغ کتاب تهران

اطلاعات تماس باغ کتاب تهران به شرح زیر است:

نظر شما در مورد این مجموعه چیست؟ آیا قبلا در باغ کتاب تهران حضور داشته‌اید؟ اگر مسیر دسترسی دیگری برای رسیدن به این مجموعه می‌شناسید، آن را در بخش دیدگاه‌ها با کجارو در میان بگذارید.

عکس‌های کاور و متن: علیرضا کیخا

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع