گوگل باید پروژه پیکسل ۴a را متوقف و روی پیکسل ۵ تمرکز کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گوگل شرکتی ایست که روی سخت‌افزار تمرکز بیشتری ندارد و عمده درآمد خود را از روش‌های دیگری مانند تبلیغات آنلاین، توزیع محتوای دیجیتال و سرویس‌های ابری کسب می‌کند. پروژه پیکسل یک کار تجربی برای نمایش پیشرفت اندروید در یک محیط کنتر‌ل‌شده و بدون دستکاری‌های نرم‌افزاری سازندگان دستگاه‌ها است. گوگل نمی‌خواهد از نظر فروش، بازیگر بزرگی شود و جایگاه سامسونگ را به خطر بیندازد، بلکه صرفا به فروش‌های کم با حاشیه سود قابل‌توجه اکتفا کرده است.

موارد فوق دلایلی هستند که علاقمندان گوگل برای دفاع از عملکرد این شرکت در طول سال‌های گذشته بیان می‌کنند. پاسخ این سوال که چرا واقعا گوگل همچنان بعد از سال‌ها نمی‌خواهد وارد جریان اصلی بازار گوشی‌های هوشمند شود هرچه که باشد، اما به‌راحتی نمی‌توان از کنار بعضی اشتباهات این شرکت گذشت.

مدیران اجرایی گوکل نیز برخی از عیب‌های پیکسل ۴ را قبول دارند و ظاهرا برخی از آن‌ها در آستانه معرفی پیکسل ۴a و پیکسل ۵ شرکت را ترک کرده‌اند.

با این حال، چند هفته پیش گزارشی منتشر شد که گفته بود هندست‌های پیکسل فروش خوبی در سال گذشته داشته‌اند. اینکه گوگل چه کاری در سال گذشته انجام داده که آن را متفاوت از سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ و حتی ۲۰۱۶ کرده را باید در گوشی‌های پیکسل ۳a و ۳a XL جستجو کرد.

پنچره فرصت در حال بسته شدن برای گوگل است

متاسفانه ما نمی‌دانیم که چه تعداد از ۷.۲ میلیون هندستی که گوگل در سال گذشته فروخته مربوط به مدل‌های میان‌رده پیکسل ۳a و ۳a XL می‌شود اما همه نشانه‌ها حاکی از آن است که مدل‌های رده‌بالای پیکسل ۴ با توجه به انتقاداتی که از طرف کارشناسان حرفه‌ای و مشتریان عادی نسبت به باتری کوچک، طراحی بد، قابلیت بدون کاربرد Motion Sense و قیمت بالای آن‌ها وارد بود میزان فروش کمی داشته‌اند.

این در حالی است که پیکسل ۳a و ۳a XL که می‌توان آن‌ها را جانشین‌های نکسوس ۵X در سال ۲۰۱۵ دانست با داشتن قیمت پایین و دوربین عالی همگان را به شگفتی وا داشتند. اما برخلاف سال ۲۰۱۵، سال گذشته بسیاری از گوشی‌های پرچمداران مانع روانی ۱۰۰۰ دلار را شکستند که در نتیجه آن بسیاری از مشتریان به سراغ گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ رفتند.

از طرفی امسال شیوع ویروس کرونا تاثیر عمیقی روی بازار گوشی‌های هوشمند گذاشت. اما این موضوع مانع از آن نشد که شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ هندست‌های جدید خود را معرفی نکنند. در این مدت، کوپرتینونشین‌ها آیفون SE 2020 را معرفی کردند و سامسونگ نیز از گلکسی A51 رونمایی کرد.

به نظر می‌رسد گوگل امسال گوشی پیکسل ۴a XL را معرفی نخواهد کرد. ضمت اینکه معرفی پیکسل ۴a را هم به دلایل نامعلومی به تعویق انداخته است. در چنین شرایطی، کار گوگل برای رقابت با هندست‌های آیفون SE 2020 و گلکسی A51 بسیار سخت خواهد شد. از طرفی نیز به‌زودی شاهد معرفی چندین گوشی‌‌ ۵G با قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار در بازار آمریکا خواهیم بود که پیکسل ۴a با اتصال ۴G LTE به سختی خواهد توانست با آن‌ها رقابت کند.

با در نظر گرفتن فاکتورهای بالا به نظر می‌رسد که گوگل باید پروژه پیکسل ۴a را کنسل کند و تمرکز خودش را روی پیکسل ۵ بگذارد. این توصیه هرچند ممکن است بعد از عملکرد خوب پیکسل ۳a در بازار منطقی به نظر نرسد، اما این گزینه تنها راهی است که جلوی پای گوگل وجود دارد.

پیکسل ۵ در اصل یک پیکسل ۵a است

ما براساس اطلاعاتی که به بیرون درز پیدا کرده است می‌دانیم که پرچمدار بعدی گوگل یک پرچمدار واقعی نخواهد بود. پیکسل ۵ برخلاف گوشی‌های پرچمداری مانند گلکسی اس۲۰ سامسونگ، وان پلاس ۸ و موتورولا اج پلاس که مجهز به چیپست اسنپ‌دراگون ۸۶۵ هستند از اسنپ‌دراگون ۷۶۵ استفاده خواهد کرد.

بررسی عملکرد اسنپ‌دراگون ۷۶۵ در مدل موتورولا اج نشان می‌دهد که این تراشه توازن خوبی بین قدرت و مصرف انرژی برقرار کرده است و ویژگی مصرف پایین انرژی آن می‌تواند یکی از بزرگترین ضعف‌های پیکسل ۴ را رفع کند. به‌طور کلی باید بگوییم که پیکسل ۵ و اسنپ‌دراگون ۷۶۵ به‌عنوان تراشه میان‌رده کوالکام با فناوری ۵G می‌توانند ترکیب موفقی را تشکیل دهند.

از آنجاییکه معرفی پیکسل ۴a به عقب افتاده است، رونمایی از پیکسل ۵ هم ممکن است خیلی دیر اتفاق بیفتد و این گوشی نتواند تغییر آن‌چنانی در بخش گوشی‌های ۵G مقرون‌به‌صرفه ایجاد نماید. براساس شایعات، پیکسل ۵ احتمالا تا ماه نوامبر معرفی نخواهد شد و تا آن موقع مطمئنا هندست‌های بیشتری با قیمت‌های پایین‌تر نسبت به پیکسل ۵ روانه بازار خواهند شد.

از جمله این هندست‌ها می‌توان به سامسونگ گلکسی A71، موتورولا اج، ال‌جی Velvet و چند مدل دیگر مثل گوشی وان پلاس Z و نسخه پایه آیفون ۱۲ که احتمالا قیمتی زیر ۶۵۰ دلار خواهد داشت اشاره کرد که هنوز در بازار ایالات‌متحده عرضه نشده‌اند.

لذا موضوع زمان در حال حاضر برای گوگل بسیار حائز اهمیت است و این غول جستجو باید بین دو گزینه قربانی کردن پیکسل ۴a جهت معرفی گوشی بهتر پیکسل ۵ یا قربانی کردن هر دو گوشی پیکسل ۴a و ۵ یکی را انتخاب کند. گوگل احتمالا می‌داند تا زمانی که در بازار گزینه‌های بهتری وجود دارند مشتریان به سراغ پیکسل ۳ XL یا پیکسل ۴ نخواهند رفت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع