ناسا تاریخ جدید پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب را اعلام کرد؛ ۹ آبان ۱۴۰۰

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ناسا یک‌بار دیگر عمدتا به‌دلیل اختلالات ناشی از دنیاگیری کووید ۱۹، پرتاب تلسکوپ قدرتمند جدید جیمز وب را به تعویق انداخت. این رصدخانه‌ی فضایی پیش‌تر قرار بود در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۹۹ یا فروردین ۱۴۰۰) پرتاب شود؛ اما ناسا اکنون ارسال تلسکوپ پرچم‌دار بعدی‌اش را به ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ (۹ آبان ۱۴۰۰) موکول کرده است.

دیوان محاسبات آمریکا (GAO) پیش‌تر این تأخیر را پیش‌بینی کرده بود. ناسا نیز پس از آنکه بازبینی گسترده‌ای به‌منظور بررسی امکان‌پذیری دستیابی به زمان‌بندی مارس ۲۰۲۱ انجام داد، به تاریخ جدید رسید. این سازمان تأخیر تقریبا هشت‌ماهه را به فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر اقدامات پیشگیرانه‌ای نسبت می‌دهد که به‌منظور حفاظت از کارکنانش دربرابر ویروس کرونا به‌ناچار اعمال کرد. توماس زوربوچن، نائب‌رئیس واحد مأموریت‌های علمی در ناسا درجریان کنفرانسی مطبوعاتی گفت بخش عمده‌ی تأثیرات ناشی از نبود افراد در محل کار است.

بااین‌حال، ویروس کرونا به‌تنهایی مقصر نیست. به‌لطف چالش‌هایی که نورثروپ گرومن، پیمانکار اصلی در مسیر مونتاژ تلسکوپ و انجام آزمایش‌ها تجربه کرد، دو ماه اضافی به برنامه افزوده شد. نورثروپ گرومن پیش‌تر درجریان ساخت تلسکوپ ناسا با مشکلات فنی متعددی مواجه شده؛ ازجمله شل‌شدن واشر و پیچ‌ها حین آزمایش‌ها و همچنین پارگی‌های تصادفی در محافظ خورشیدی نازک فضاپیما که به‌منظور محافظت از تلسکوپ دربرابر حرارت شدید خورشید طراحی شده است. ناسا سپس محض احتیاط درصورت وقوع دیگر مشکلات غیرمنتظره از اکنون تا پرتاب، دو ماه بیشتر به زمان‌بندی افزود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب یا JWST در مسیر طولانی ساخت با فراز و نشیب‌های بسیار دست‌وپنجه نرم کرده است. این رصدخانه که ایده‌ی ساختش ابتدا در دهه‌ی ۱۹۹۰ شکل گرفت، پیش‌بینی می‌شد بین یک تا ۳/۵ میلیارد دلار هزینه دربرداشته باشد و بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ نیز پرتاب شود. از آن زمان تاکنون، هزینه پروژه به‌نحو سرسام‌آور افزایش یافته و پرتاب نیز مکررا به تعویق افتاده است.

در سال ۲۰۱۱، کنگره‌ی آمریکا با تغییر برنامه‌ی کل پروژه، سقف هزینه‌ی ساخت آن را ۸ میلیارد دلار و تاریخ پرتاب را سال ۲۰۱۸ تعیین کرد: اما ناسا در سال ۲۰۱۸ پروژه را یک‌بار دیگر به تعویق انداخت و اعلام کرد که ۸/۸ میلیارد دلار برای ساخت تلسکوپ نیاز است. این سازمان همچنین هزینه‌ی کل مأموریت شامل هزینه‌ی راه‌اندازی  تلسکوپ در فضا را ۹/۶۶ میلیارد دلار دانست. ناسا در همان سال، تاریخ مارس ۲۰۲۱ را برای پرتاب جیمز وب تعیین کرد.

سازمان فضایی آمریکا حتی با وجود تأخیر تازه انتظار ندارد بودجه‌ی یادشده بیش‌ازپیش افزایش یابد. گرگوری رابینسون، مدیر برنامه‌ی جیمز وب درجریان گفتگویی خبری گفت «برپایه‌ی پیش‌بینی‌های کنونی انتظار می‌رود که فعالیت‌های باقی‌مانده‌ی برنامه بدون نیاز به بودجه‌ی اضافی در بازه‌ی زمانی تازه به پایان رسد. ما از بودجه‌ی موجود برنامه استفاده می‌کنیم تا از سقف ۸/۸ میلیارد دلاری هزینه‌ی ساخت فراتر نرویم.»

در ادامه بخوانید:

ناسا می‌گوید هم‌اکنون با آریان‌اسپیس، شرکت پرتابگر جیمز وب درباره‌ی تأخیر تازه صحبت کرده است. این شرکت ادعا می‌کند که آریان ۵، راکت درنظرگرفته‌شده تا هالووین بعدی (۳۱ اکتبر) برای فرستادن تلسکوپ به فضا آماده خواهد شد. ناسا نیز به تاریخ جدید ۳۱ اکتبر پایبند می‌ماند. به‌گفته‌ی رابینسون «ما انتظار نداریم از ۳۱ اکتبر فراتر رویم و اطمینان بالایی به این تاریخ داریم.»

وقتی جیمز وب پرتاب شود، به قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته‌شده تاکنون تبدیل خواهد شد که می‌تواند با سفر در زمان به تاریخ شکل‌گیری جهان در ۱۳/۸ میلیارد سال پیش نگاه بیاندازد. این تلسکوپ مجهز به آینه‌ای بسیار بزرگ با روکش طلا و قطر ۶/۵ متر است که نور را از نواحی دوردست کیهان جذب خواهد کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر