اتحادیه اروپا مقررات جدیدی برای اپ استور و گوگل پلی وضع کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اتحادیه‌ی اروپا روز گذشته از وضع مقرراتی جدید خبر داد که به‌واسطه‌ی آن‌ها، حقوق جدیدی برای توسعه‌دهندگان و ناشران اپلیکیشن تعریف می‌شود. پلتفرم‌های توزیع اپلیکیشن نظیر اپ استور اپل و پلی استور گوگل موظف هستند از مقررات جدیدی که اتحادیه‌ی اروپا وضع کرده است پیروی کنند. در بین مقررات وضع‌شده، به بحث حذف بازی‌ها هم اشاره شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اپ استور و گوگل پلی به‌طور معمول بدون ارائه‌ی توضیح منطقی، برخی بازی‌ها را از روی پلتفرم خود برمی‌دارند.

بر اساس اطلاعیه‌ای رسمی، پلتفرم‌های توزیع اپلیکیشن از این پس باید به‌شکلی منصفانه‌تر روند حذف بازی‌ها را انجام دهند. تا پیش از وضع مقررات جدید، اپل و گوگل می‌توانستند در هر زمان که بخواهند بدون ارائه‌ی دلیلی واضح، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها مدنظر را از روی اپ استور و پلی استور حذف کنند. با استناد به مقررات جدید، شرکت‌های گوگل و اپل باید حداقل ۳۰ روز مانده به حذف اپلیکیشن بیانیه‌ای منتشر کنند و در آن توضیحاتی برای تصمیم خود ارائه دهند.

بنابراین توسعه‌دهندگان اپلیکیشن فرصت کافی برای ثبت شکایت را پیدا خواهند کرد و همچنین خواهند توانست در صورت نیاز، تغییراتی اعمال کنند و جلوی حذف‌شدن اپلیکیشن‌شان را بگیرند. اتحادیه‌ی اروپا، اپل و گوگل را به‌ طراحی و پیاده‌سازی مکانیسمی جدید برای ثبت شکایت توسعه‌دهندگان مجاب می‌کند. اپل در جریان برگزاری کنفرانس WWDC اعلام کرد به توسعه‌دهندگانش امکان می‌دهد دستورالعمل‌های وضع‌شده توسط این شرکت را به‌چالش بکشند. در نظر داشته باشید که قوانین جدید نه‌تنها اپل، بلکه گوگل و بسیاری دیگر از پلتفرم‌های توزیع اپلیکیشن را متأثر می‌کند.

پلتفرم‌های توزیع به‌طور معمول با دلایلی غیرشفاف بازی‌ها را حذف می‌کنند. برای مثال در سال ۲۰۱۹ بازی My Child Lebensborn از روی گوگل پلی حذف شد. اگر این اتفاق در پاییز ۲۰۲۰ و تحت قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا رخ می‌داد، گوگل مجبور می‌شد ۳۰ روز قبل از حذف My Child Lebensborn بیانیه‌ای در اختیار سازنده قرار دهد و دلیل واضح این اتفاق را بیان کند. بدین ترتیب سازنده‌ی بازی یعنی Sarepta Studio می‌توانست شکایت خود را مطرح و با این تصمیم مخالفت کند یا حتی به اعمال برخی تغییرات در بازی مشغول شود. 

اتحادیه‌ی اروپا همچنین از پلتفرم‌های توزیع می‌خواهد در زمینه‌ی رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها،‌ شفاف‌سازی کنند. بر اساس این بخش از قوانین جدید، فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن‌محور باید شاخص‌های رتبه‌بندی را به‌شکلی شفاف‌تر اعلام کنند. فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن همچنین موظف هستند در قابل رفتار متفاوت خود با برخی اپلیکیشن‌ها شفاف‌سازی کنند. این یعنی اگر یک پلتفرم توزیعِ به‌خصوص، رفتار بهتری با توسعه‌دهندگان و ناشران بزرگ‌تر دارد، باید حتما این موضوع را به‌واضح اعلام کند و توضیحات ارائه دهد.

اتحادیه‌ی اروپا همچنین فروشگاه‌های اپلیکیشن را مجاب می‌کند جزئیات بیشتری درمورد حق خود برای دسترسی به داده‌ها در جلوی چشم کاربر قرار دهد. به‌عبارتی دیگر، مقررات جدید، پلتفرم‌ها را مجبور خواهند کرد در زمینه‌ی دسترسی به داده‌ها شفاف‌تر از قبل عمل کنند. به‌هنگام پیاده‌سازی این قانون جدید، پلتفرم‌ها موظف هستند تمامی داده‌های شخصی و غیرشخصی را که از کاربر جمع‌آوری می‌کنند فهرست کنند. اتحادیه‌ی اروپا همچنین می‌گوید فروشگاه‌ها باید درباره‌ی داده‌هایی که امکان دسترسی به آ‌ن‌ها را فراهم می‌کنند و حتی داده‌هایی نیز امکان دسترسی به آن‌ها را فراهم نمی‌کنند، شفاف‌سازی انجام دهند.

در بند آخر بیانیه‌ی جدید اتحادیه‌ی اروپا آمده است که مطابق‌با مقررات جدید، آن‌دسته از شرایط و ضوابط استفاده از پلتفرم‌های توزیع که هیچ راهی برای مذاکره درمورد آن‌ها وجود ندارد باید به‌صورت ساده و با زبان قابل‌فهم بیان شوند. به‌علاوه هرگونه تغییر در شرایط و ضوابط استفاده از پلتفرم‌ها باید حداقل ۱۵ روز قبل از اجرا شدن، به اطلاع کاربران برسد. با مراجعه به وب‌سایت رسمی اتحادیه‌ی اروپا می‌توانید جزئیاتی بیشتر درمورد مقررات جدید کسب کنید.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درمورد این خبر دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر