نقش اینترنت اشیا در دولت الکترونیک یک کشور

خدمات دولت الکترونیک

در این سه بخش خدمات زیادی مانند پرداخت مالیات ، صدور گواهینامه، دریافت و تجدید جواز کسب و کار، تاسیس شرکت، ثبت قرارداد و ازدواج و طلاق، ثبت تولد و مرگ، پرداخت های آنلاین ، مشاوره دادن از راه دور، بازاریابی اینترنتی، فرم های الکترونیک، کاریابی، رأی گیری به صورت الکترونیکی، خدمات پلیس و … ارائه می شود.

دولت الکترونیک این اجازه را میدهد که شهروندان خدمات ارائه شده توسط دولت را به صورت منسجم ببینند و از ان بهره ببرند و البته از اصطلاحات دیگری نیز استفاده میشود مانند:“دولتداری اینترنتی” ، “دولت دیجیتالی” یا “دولت آنلاین”

در صورت اجرای درست و اصولی دولت الکترونیک و شهر هوشمند ،شهروندان باید بتوانند به راحتی و با اینترنت، درخواست ها و تعاملات خود از کارمندان دولتی را با استفاده از روش هایی مثل GUIو پیام رسانی فوری حفظ و ارتقا ببخشند.علاوه بر این ،تولید محتواهای صوتی و تصویری شهروندان را با جزئیات فعالیت های دولت اشنا کنند و ارتباطات را بهبود میبخشد.

اینترنت اشیا در چه حوزه هایی دولت را همراهی میکند؟

دولت به عنوان یکی از کلان ترین نهادهای کشور،به طور معمول وظیفه حفظ امنیت در حوزه های مختلف حمل و نقل ،تجارت،بانکداری،ارتقای سطح فرهنگی و فراهم کردن امکانات لازم جهت تفریح شهروندان را به عهده دارد و با پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی و فناوری بوجود آمده، رقابت هایی به صورت پنهان میان کشورها وجود دارد.با فراگیرتر شدن مفهوم اینترنت اشیا،لزوم استفاده از آن در کشور بیشتر احساس میشود و بسیاری از کشورها،اجرای پروژه هایی با محور اینترنت اشیا را در در دستور عمل کار خود قرار داده اند.بنابراین بدیهی است که نیاز به دیدن ردپایی از این فناوری در نهادهای گوناگون دیده میشود.

کاربردها

همانطور که گفته شد، دولت‎ها و شهرداری‎ها به متوجه اهمیت شهر هوشمند در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده اند. کنترل ترافیک شهری، کنترل رفتار شهروندان ، پارک هوشمند، روشنایی هوشمند، جاده هوشمند، امکانات مربوط به اشتراک دوچرخه، خطوط هوشمنداتوبوس و اتومبیلهای خودران قسمت هایی از ساختار شهرهای هوشمند را تشکیل می‎دهند.

علاوه بر این نظارت بر محیط زیست، کنترل انرژی و تامین ایمنی عمومی با کمک شهرهای هوشمند توسعه بسیاری یافته‎اند. اروپا در حال‎حاضر پیشرو در اجرای شهرهای هوشمند می باشد.

برای مثال در زمینه امنیت در حوزه های مختلف میتوان ازRFID استفاده کرد مخصوصا در ردیابی مرسولات.

علاوه بر این اینترنت اشیا با کمک نوآوری و مدیریت داده توانسته است شیوه‎های جدیدی را برای انجام فرآیندهای مختلف ارائه دهد.این یکی از کاربردهای مهم آن در زمینه “متدلوژی” است.

پیشنهاد مطالعه : کرونا تحقق دولت الکترونیک را در ایران شتاب داد

شبکه گستر کم توان

شبکه گسترده کم‎توان (Low-Power Wide Area Network )را میتوان یک شبکه بی‎سیم در نظر گرفت که امکان برقراری ارتباطات در بازه زمانی طولانی مدت را با نرخ انتقال داده پایین در زمینه اینترنت اشیا برای ما فراهم میکند.

تقریبا ۷% از پروژه های IoT از LPWA برای بسط کار خود استفاده می کنند. با استفاده از LWPAN می توان انتظار کاهش هزینه‎ها را داشت. چون این نوع از شبکه بوسیله شبکه های حسگر بی‎سیم(Wireless Sensor Network) توسعه می‎یابد.

شبکه حسگر بی‎سیم کاربردهای وسیعی دارد. در عین‎حال گفته شد که هزینه‎های اجرای یک شبکه WSN بسیار کم است.بنابراین میتوان از آن در ساختار اداری نهادهای مختلف دولتی استفاده کرد

درنهایت بر پایه روند پیشرفت اینترنت و ابزارهای آن، فراگیر شدن اینترنت اشیا امری اجتناب ناپذیر است و بزودی کشورهای دنیا برای عقب نماندن از شتاب توسعه جهانی و رفع نیازهای مرتبط با این بخش و ایجاد زمینه های رفاه و آسایش هر چه بیشتر به این فناوری روی می آورند.اما مشکلات و هزینه های زیادی در این زمینه روی دوش دولتها خواهد بود و این موضوع کار را برای دولتها درساختن شهرهای هوشمند سخت خواهد کرد.