امکان دارد گوگل دیگر از گوشی‌های قدیمی هواوی هم پشتیبانی نکند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ماه می سال گذشته، وزارت بازرگانی آمریکا بیان کرد که هواوی یک خطر برای امنیت ملی این کشور است و سپس آن را در لیست تحریم قرار داد. دلیل این امر هم رابطه این شرکت با دولت کمونیست چین بیان شده بود و به همین دلیل این وزارت دسترسی هواوی به بازار آمریکا را قطع کرد. البته هواوی این موضوع که دولت چین پشت این شرکت و تصمیمات آن بوده را همیشه رد کرده است. در ادامه نیز هواوی برای این‌که بتواند اهداف خود را پیش ببرد می‌بایست با چالش بزرگی رو‌به‌رو شود که آن ادامه همکاری با گوگل بود.

عدم همکاری هواوی با گوگل به علت تحریم‌های آمریکا، سبب شد هواوی دیگر نتواند برنامه‌های گوگل را در گوشی خود نصب و پشتیبانی کند. البته باید گفت که در چین بسیاری از برنامه‌های گوگل مانند پلی استور، جستجو، مپس، درایو، یوتیوب و گوگل اسیستنت فیلتر هستند. با این وجود، قرار گرفتن در لیست تحریم توسط دولت آمریکا به این معنی است که تمام گوشی‌های هواوی تولید شده بعد از تاریخ ۱۶ می ۲۰۱۹ نمی‌توانند از خدمات موبایل گوگل استفاده کنند. به‌همین دلیل هواوی این خدمات را با سرویس ساخته شده توسط شرکت خود جایگزین کرد که درحال  حاضر بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر دارد.

درحالی که گوشی‌های ساخته شده قبل از آن تاریخ مجاز به استفاده از خدمات گوگل هستند و بروزرسانی آندروید را دریافت می‌کنند، خبرهایی به گوشی می‌رسد که ممکن است حتی آن‌ها هم دیگر قادر به دریافت این بروزرسانی‌ها نباشند. طبق گزارش واشنگتن پست، مجوز عمومی اعطای بروزرسانی‌ها به این گوشی‌های قدیمی احتمالا منقضی شده است و دیگر نمی‌توانند از خدمات گوگل استفاده کنند.

البته این بحث و امید نیز وجود دارد که به دلیل این‌که هدف این مجوز در وهله اول حمایت از بعضی زیرساخت‌ها و شرکت‌ها در آمریکا بود، شاید بتوان آن را دوباره تمدید کرد. برخی از این شرکت‌ها از تجهیزات هواوی در شبکه‌های خود استفاده می‌کردند (هواوی یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های تجهیزات مربوط به خطوط ارتباطی نیز هست). حالا دولت آمریکا در حال مذاکره با این شرکت‌هاست تا تجهیزات هواوی را از حذف و جایگزین کنند. در بیانیه‌ وزارت بازرگانی آمریکا آمده است که این مجوز برای آن صادر شده بود تا این شرکت‌ها فرصت کافی برای جایگزینی تجهیزات هواوی داشته باشند و به همین دلیل با صدور این مجوز، به‌طور موقت از این شرکت‌ها و صاحبان گوشی‌های هواوی حمایت کردند.

اگرچه هنوز هستند شرکت‌هایی که تجهیزات هواوی را حذف و جایگزین نکرده‌اند اما مشخص نیست که این مجوز دوباره تمدید می‌شود یا خیر. FCC تخمین می‌زند که این شرکت‌ها برای جایگزینی این تجهیزات به ۱٫۸۹ میلیارد دلار پول احتیاج دارند و ممکن است تا ۲ سال نیز زمان لازم باشد. یکی از چالش‌ها برای جایگزینی تجهیزات این است که کیفیت وسایل ارتباطی هواوی بهتر از رقبای آن یعنی نوکیا، زد تی ای و … است درنتیجه جایگزینی و خرید محصول از آن شرکت‌ها، ممکن است مشکل‌زا باشد.

خبر بد برای هواوی اما این است که دونالد ترامپ قرار است حکم دیگری را امضا کند که بدان وسیله هواوی از اواسط ماه آینده دیگر نمی‌تواند از چیپست‌های ساخت آمریکا استفاده کند. درنتیجه، TSMC، بزرگترین تولیدکننده تراشه در دنیا، دیگر مجاز به ارسال تراشه‌های Kirin بدون اجازه ایالت متحده نیست.

اوایل ماه جاری هواوی اعلام کرد که خط تولید میت ۴۰ آخرین گوشی تولیدی با پردازنده Kirin خواهد بود. همچنین این تولیدکننده نمی‌تواند به بزرگترین کارخانه چیپست‌سازی چین یعنی SMIC روی بیاورد زیرا این شرکت نیز تامین‌کننده‌ TSMC و سامسونگ است. یکی از راه‌حل‌های باقی مانده برای هواوی این است که این شرکت خط تولید پردازنده‌های خود را به جای پردازنده‌های کوالکام جایگزین کند و شانس چنین توافقی بالاست زیرا این دو شرکت بعد از قرارداد Apple-esque رابطه خوبی باهم دارند. البته حتی برای انجام چنین فعالیتی نیاز به تایید دولت آمریکا دارد. نبود چنین تاییدی می‌تواند کوالکام را با فرار بزرگ مالی مواجه کند زیرا در آن صورت ساخت چیپست برای هواوی جرم محسوب می‌شود. در هرصورت روندی که آمریکا در پیش‌ گرفته است احتمالا این کشور را به بزرگترین تولیدکننده چیپست در جهان تبدیل می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر