شرکت IBM پردازنده Power10 را معرفی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

همراه اول در تک تایمز

همراه اول در تک تایمز

رسانه تک تایمز – شرکت IBM در کنفرانس Hot Chips از پردازنده Power10 با بهره‌وری حدود سه برابر بیشتر از مدل قبلی خود یعنی Power9 رونمایی کرد.

شرکت IBM بیش از ۵ سال برای طراحی این پردازنده تلاش کرده است و در حال حاضر به اولین پردازنده تجاری ۷ نانومتری تبدیل شده است. این شرکت اولین نمونه آزمایشی این چیپ را در سال ۲۰۱۵ به همراه سامسونگ و اعضای دیگر بخش تحقیقاتی IBM با سرمایه‌گذاری حدود سه میلیارد دلار انجام دادند.

پردازنده Power10 با پیکربندی‌های متفاوت وارد بازار می‌شود. از آن‌جایی که مشخصات آن دقیق مشخص نیست اما گفته می‌شود بالاترین ماژول با یک چیپ حداکثر ۱۵ هسته SMT8 خواهد داشت. همچنین ماژول مجهز به دو چیپ نیز حداکثر از ۳۰ هسته برخوردار است.

این تراشه علاوه بر بهینه‌سازی مصرف انرژی به دلیل بهبودهایی مانند پشتیبانی از تکنیک‌های رمزنگاری هم‌ریختی و وجود هسته‌های AES جدید از حافظه رمزگذاری سخت افزاری با ۴۰ درصد سرعت بالاتر در رمزنگاری برخوردار است. طراحی آن نیز به صورتی است که توانایی محافظت سخت‌افزاری را داشته باشد. این تراشه از قابلیت‌های جداسازی و بهینه‌سازی به‌وسیله فریمور نیز برخوردار است.

پردازنده Power10 مجهز به قابلیت کنترل رجیستر اجرایی پویا است که کاربران هنگام استفاده از آن می‌توانند اپلیکیشن‌های مقاوم در برابر حملات را طراحی کنند. البته این ویژگی باعث کاهش عملکرد می‌شود. شرکت IBM گفته است که این چیپ‌ها ویژگی به نام تلقین حافظه نیز دارند که باعث اشتراک حافظه میان سیستم‌های مختلف می‌شود.

پردازنده جدید بهبود  زیادی در زمینه فعالیت‌های هوش مصنوعی داشته است. شرکت IBM ادعا کرده است که این بخش عملکردی حدود ۱۰ تا ۲۰ برابر بهتر از Power9 دارد. تولید این محصول باعث شده است که مصرف دیتاسنترها و همچنین هزینه آن‌ها کاهش پیدا کند، در حالی که می‌توانند از کلود هیبریدی نیز استفاده کنند.

در حال حاضر سامسونگ این پردازنده را تولید خواهد کرد و آن را در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. شرکت‌های دیگر نیز مانند پردازنده‌های قبلی خانواده Power می‌تواند مجوز Power10 را دریافت کرده و آن را اصلاح کنند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر