احتمال ادقام سرویس‌های Duo و Meet گوگل برای رقابت بهتر با زوم

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت گوگل هم‌اکنون دارای دو نرم‌افزاری برقراری تماس ویدئویی است که هر یک ویژگی‌های خاص خود را داشته و برای یک دسته مختلف از کاربران مناسب است. گوگل دو (Duo) برای افراد غیرحرفه‌ای طراحی شده‌است، مثلا زمانی که کاربر بخواهد با یک دوست یا عضو خانواده خود دیدار داشته و فرضا به او تبریک بگوید، این نرم‌افزار انتخاب مناسب برای اوست. نرم‌افزار دو برای اشتراک‌گذاری لحظات مختلف زندگی کاربران طراحی شده است تا ارتباط بین خانواده‌ها و دوستان را بیش‌از‌پیش سازد.

گوگل به‌دنبال ادقام سرویس دو و میت

اگر کاربری به یک نرم‌افزار برای برقراری تماس ویدئوی کاری نیاز داشته‌باشد گوگل برایش سرویس کنفرانس ویدئویی میت (Meet) را تدارک دیده است. این ویژگی از طریق بخشی در نرم‌افزار جیمیل (Gmail) اجرا می‌شود. براساس گزارشی از ۹to5Google، در ماه مه میلادی آقای Javier Soltero رئیس G Suit به سمت رئیس بخش ارتباط مشتریان گوگل درآمده است. ازجمله سرویس‌های زیرنظر ایشان می‌توان به Duo، Messages و نرم‌افزارهای اندرویدی گوشی‌ها اشاره کرد. گزارش منتشر شده نشان دهنده این بوده که آقای سولترو مدام به کارمندان خود می‌گفته است که دلیلی برای وجود دو نرم‌افزار جدا برای برقراری تماس ویدئویی نیست.

گوگل به‌سختی برروی سرویس دو کارکرده‌ و ویژگی‌های متعددی را از زمان راه‌اندازیش به آن افزوده است. به‌دلیل پاندمی ویروس کرونا خیلی از مردم و صاحبان تجارت به سمت سرویس‌های کنفرانس ویدئویی نظیر زوم روی آوردند که مخصوصا برای همین امر ساخته شده‌ بودند. زوم می‌تواند شمار بالایی از کاربران (تا صد نفر) را بدون هیچ هزینه‌ای در یک تماس جای دهد.

گوگل قصد دارد تا گوی رقابت را از زوم بگیرد و درهمین راستا نیز قصد ادقام سرویس دو با میت را دارد. از آنجایی که میت بیشتر از دو برای برقراری کنفرانس مناسب است، احتمالا شاهد باقی‌ماندن نام میت و ازبین‌ رفتن نام دو برای سرویس جدید خواهیم بود. ادقام این دو سرویس تماس ویدئویی نسبتا مشابه باعث می‌شود تا کاربران در انتخاب نرم‌افزار مناسب کمتر دچار سردرگمی شوند.

درطول پاندمی کرونا، گوگل نه‌تنها برای رقابت با زوم سرویس میت را بهبود بخشیده بلکه به افزودن ویژگی‌های فراوان به سرویس دو هم روی آورده است. برای مثال دو هم‌اکنون می‌تواند پذیرای ۳۲ کاربر متفاوت در یک تماس ویدئویی باشد یا کاربران می‌توانند با کلیک برروی لینک عضویت مربوط به هر تماس به آن بپیوندند، ویژگی که در میت و زوم هم وجود دارد؛ برای این منظور با ایجاد یک تماس ویدئویی جدید سرویس دو به شما یک لینک منحصربه‌فرد خواهد داد تا با اشتراک‌گذاری آن لینک بتوانید میزبان کاربران دلخواه در تماس خود باشید.

گوگل به هر شکل به رقیبی سرسخت برای سرویس زوم تبدیل می‌شد. سرویس میت هم‌اکنون کاملا رایگان است و گوگل می‌تواند برای برخی بخش‌های آن هزینه تعیین کند. براساس برخی شایعات ممکن است با ادقام دو سرویس مذکور نام سرویس جدید به Duet هم تغییر کند (Duet ترکیبی از دو حرف اول Duo و دو حرف آخر Meet است). به گفته برخی از منابع معتبر در گوگل، پیش از به سرانجام رسیدن این ادقام شاهد انتقال برخی ویژگی‌های مهم سرویس دو به میت خواهیم بود، مانند رمزگذاری تماس‌ها و… . هرچندکه هم‌اکنون هم سرویس میت گزینه‌های امینتی متعددی را برای کاربرانش فراهم کرده است؛ هیچ کاربری نمی‌تواند عضوی از تماس شما در میت باشد مکر اینکه دعوت یا توسط میزبان تایید شده باشد.

با ادقام دو سرویس دو و میت، گوگل دو راه‌حل خود برای تماس ویدئویی را یکی می‌کند و اینگونه همه کاربران، چه مبتدی و چه حرفه‌ای و کاری از یک سرویس واحد استفاده خواهندکرد. باوجود احتمال بالای انجام این ادقام زمان آن هنوز مشخص نیست. گوگل همچنین اعلام کرده است که این سرویس‌ها از این پس برای هردو پلت‌فرم اندروید و ios دردسترس خواهندبود. کاربران می‌توانند میت و دو را از اپ استور (برای کاربران ios) و گوگل پلی استور (برای کاربران اندروید) دانلود کنند.

برای برخی از کاربران ios سوال بود که اپل چه زمانی به بهبود فیس‌تایم خواهد پرداخت تا برای رقابت با زوم و میت اماده شود؟! متاسفانه خبری از بهبود این‌چنینی برای فیس‌تایم نیست. برخلاف میت و زوم و حتی سرویس دو، فیس‌تایم تنها برروی دستگاه‌های مجهز به ios کار می‌کند و این بدان معناست که همه نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر