حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

استفاده از اپلیکیشن‌های متفرقه دوربین در اندروید 11 محدود می‌شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کاربرانی که برای گرفتن عکس در اپلیکیشن‌های متفرقه به استفاده از اپلیکیشن دوربین شرکت‌های ثالث دیگر عادت دارند، با انتشار سیستم‌عامل اندروید ۱۱ به‌گونه‌ای ناخوشایند غافلگیر خواهند شد.

براساس گزارشی از وب‌سایت Android Police، گوگل تأیید کرده است که در نسخه‌ی جدید اندروید، امکان انتخاب اپلیکیشن دوربین برای اپلیکیشن‌های شرکت‌های ثالت وجود نخواهد داشت. در اندروید ۱۱، هنگامی‌که نرم‌افزاری برای ثبت عکس یا ویدئو درخواست می‌کند، کاربران فقط می‌توانند از اپلیکیشن دوربین سیستمی استفاده کنند که از ابتدا نصب شده است. همچنین، توسعه‌دهندگانی که قصد دارند امکان استفاده از اپلیکیشن‌های دوربین متفرقه را در نرم‌افزارهایشان مهیا کنند، باید اپلیکیشن‌های جایگزین یا اجزای آن‌ها را صراحتا مشخص کنند.

گوگل این اقدام را به‌عنوان طرحی برای «محافظت از حریم خصوصی و امنیت کاربرانش» توصیف کرده است. هر مهاجم سایبری ازنظر تئوری می‌تواند اپلیکیشن دوربین مخربی را روی گوشی هوشمند کاربر نصب و برای دزدی عکس یا سایر اطلاعات حساس از گوشی از آن استفاده کند. البته گوگل برای شفاف‌سازی درباره‌ی چگونگی ایجاد محدودیت روی اپلیکیشن‌های دوربین شرکت‌های ثالث، در گفت‌وگو با وب‌سایت The Verge توضیحاتی داده است.

براساس گزارش وب‌سایت یادشده، گوگل نگران اپلیکیشن‌هایی است که امکان دارد برای ردیابی موقعیت مکانی کاربر عکس درخواست کنند. عکس‌هایی که کاربران ثبت می‌کنند، گه‌گاهی با برچسب جغرافیایی مختصات مکانی آن‌ها همراه هستند. این امکان وجود دارد که اپلیکیشن متفرقه اطلاعات مذکور را از اپلیکیشن‌های دوربین شرکت‌های ثالث بدزدند. حتی درصورتی‌که کاربر مجوز ارسال موقعیت مکانی به اپلیکیشن متفرقه را ندهد، احتمال دارد اطلاعات سرقت شود.

براساس بیانیه‌ی گوگل، در سیستم‌عامل اندروید ۱۱ کاربر فقط زمانی مجبور است از نرم‌افزار پیش‌فرض دوربین استفاده کند که در اپلیکیشن درحال‌اجرا، ساختار داخلی برای استفاده از دوربین وجود نداشته و لازم باشد این اپلیکیشن به دوربین گوشی دسترسی یابد. بنابراین، اگر کاربر در حال استفاده از اپلیکیشنی همچون اینستاگرام است، از بخش دوربین این نرم‌افزار می‌تواند استفاده کند. همچنین، می‌توان مستقیما از اپلیکیشن‌های دوربین متفرقه بهره برد و با دوبار فشاردادن کلید پاور، اپلیکیشن دوربین انتخاب‌شده را اجرا کرد.

در ادامه بخوانید:

با تمام آنچه گفته شد، محدودیت اعمال‌شده چندان هم جدی نیست. همیشه این امکان وجود دارد که کاربران تصاویر را با اپلیکیشن متفرقه‌ی مدنظرشان ثبت و از گالری تصاویر، آن‌ها را به‌اشتراک بگذارند. بااین‌حال، پیچیدگی چنین راهکاری هنوز بیشتر از تنظیم ساده‌ی اپلیکیشن دوربین مدنظر در نرم‌افزارهای شرکت‌های ثالث است. همچنین، ممکن است درصورت استفاده از دوربین پیش‌فرض مشکلاتی پدید آید. برای مثال، اگر اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض گوشی معمولی باشد، کاربر راهی جز ثبت تصاویر با کیفیت متوسط نخواهد داشت.

علاوه‌براین، ممکن است محدودیت جدید برای کاربران حرفه‌ای اندروید تغییری ناخوشایند باشد. سیستم‌عامل اندروید از ابتدا روی انعطاف‌پذیری در اپلیکیشن‌های کاربران متمرکز بود؛ درنتیجه، اجبار برای استفاده از اپلیکیشن در شرایط خاص، گامی روبه‌عقب محسوب می‌شود. گوگل در وضعیت خاصی قرار دارد و باید بین مقابله با تهدیدهای امنیتی و حفظ راحتی تعادل برقرار کند و هراقدامی در این زمینه موجب ناخرسندی برخی کاربران خواهد شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر