کشف مدارک مبنی بر وجود چندین دریاچه زیرزمینی در مریخ

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – دانشمندان به تازگی مدارکی را دال بر وجود چندین دریاچه زیرزمینی در مریخ و تأیید مخزن آب بزرگ در این سیاره سرخ پیدا کرده اند.

ظاهرا دانشمندان به مدارک بیشتری دال بر تایید وجود مخزن بزرگ آب مایع زیر سطح کره مریخ دست یافته اند. وجود آب نخستین بار در سال 2018 مطرح شد. در واقع، آنها معتقد هستند که سه دریاچه آب شور زیرزمینی حول مخزن اصلی را شناسایی کرده اند. این موضوع، یک کشف قابل توجه به شمار می آید، چرا که دریاچه زیرزمینی در مریخ می تواند نشان دهنده حیات روی این کره قرمز باشند. طبق گزارش رسانه Nature، نخستین اکتشاف با بدبینی های بسیاری روبه رو شد، چون تنها مبنی بر مشاهدات کمی (29 رصد) از سال 2012 تا 2015 بود. با این حال کشف جدید مبتنی بر 134 رصد بوده که بین سال های 2012 تا 2019 مشاهده شده اند.

تیم پژوهشی از داده های مربوط  به رادار روی فضاپیمای مارس اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپایی (ESA) جهت بررسی ناحیه قطب جنوبی سیاره استفاده کرده اند. رادار پیشرفته مریخ برای امواج صوتی زیر سطحی و یون کره یا همان مارسیس (MARSIS) قادر به ارسال امواج رادیویی است که به مواد موجود روی سطح سیاره تابانده می شوند. این سیگنال ها به صورت متفاوت از مواد مختلف بازتاب می شوند. همین روش برای یافتن دریاچه های یخی زیرزمینی در کرۀ آبی ما نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 

دانشمندان در حین کاوش ناحیه ای با مساحت تقریبی 7500 کیلومتر مربع، مکان هایی را شناسایی کرده اند که سیگنال های بازتاب شده از آنها، بیانگر وجود آب حبس شده زیر یک کلیومتر از یخ است. دریاچه اصلی، یعنی همان دریاچه ای که در سال 2018 شناسایی شد، دارای عرضی در حدود 30 کیلومتر مربع یا 19 مایل بوده و سه دریاچه کوچک حول آن، دارای عرضی برابر با تنها چند کیلومتر مربع هستند.

با اینکه یافته های دانشمندان بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد، برخی متخصصین هنوز بر این باورند که هیچ دریاچه ای روی سیاره سرخ وجود ندارد. یکی از دانشمندان ناسا به نام جک هولت که اتفاقا در پروژه Mars Reconnaissance Orbiter (مدارگرد شناسایی مریخ) نیز همکاری می کند، معتقد است دمای زیر سطح آنقدر زیاد نیست که بتواند آب را در حالت مایع نگه دارد. حتی اگر دریاچه ای زیر یخ های مریخ در حال جریان باشد، این موضوع لزوما به معنای وجود حیات در سیاره نیست. می دانیم یک دریاچه برای آنکه بتواند در چنین دمایی همچنان در حالت مایع باقی بماند باید حاوی مقدار زیادی نمک باشد. با این حال میزان شوری آب نیز نباید از پنج برابر آب دریا عبور کند؛ چراکه در آن صورت برای حیات موجودات زنده مناسب نخواهد بود.

جان پریسکو، دانشمند محیط زیست دانشگاه مونتانا نیز طی مصاحبه ای با نشریه Nature اعلام کرده که شرایط مریخ در خوشبینانه ترین حالت مانند قطب جنوب است؛ یعنی با وجود آنکه آب های شور سراسر قاره را در بر گرفته اند، شرایط برای حیات کسر بزرگی از موجودات چندان مساعد نیست.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر