شهر فافا فروشنده انواع هاردهای اکسترنال و حافظه‌ SSD  

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

قیمت‌های ما مناسب و غیرقابل‌رقابت است؛ زیرا کالاها مستقیماً از تولیدکنندگان و نمایندگی های معتبر به‌صورت عمده و یکجا خریداری شده که دلیل آن قدرت خرید بسیار بالای شهر فافا است.

هنگام خرید تجهیزات ذخیره‌سازی، همواره یک دوراهی وجود دارد، انتخاب بین حافظه‌ای با حجم زیاد و قیمت مناسب یا حافظه‌ای سریع و امن با قیمت بیشتر. درحال‌حاضر در عرصه‌ی ذخیره‌سازی، هارددیسک به‌عنوان یک عضو قدیمی و حافظه‌ SSD به‌عنوان یک تازه‌وارد اما تازه‌واردی قدرتمند، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. بااین‌حال انتخاب درست بین خرید SSD و هارد اکسترنال، تنها به نیاز شما بستگی دارد. اگر شما هم در انتخاب بین خرید SSD و هارد سردرگم هستید، تا انتهای این مطلب فروشگاه اینترنتی شهرفافا را دنبال کنید تا راهنمای کاملی درباره خرید SSD و هارد اکسترنال به شما ارائه دهیم.

هارد SSD؛ یک اشتباه رایج

قبل از هر چیز در همین ابتدا باید تکلیف یک اشتباه همیشگی را روشن کنیم. درواقع بسیاری از افراد تصور می‌کنند که SSD یک نوع هارد است و این حافظه را با نام هارد SSD می‌شناسند، اما این تصوری اشتباه است؛ زیرا تکنولوژی ساخت این دو نوع ذخیره‌ساز کاملا با هم متفاوت است.

درواقع هارد دیسک از یک هد خواندن و نوشتن مکانیکی بهره می‌برد، به همین دلیل در برابر هرگونه حرکت شدید و ضربه مخصوصاً در حین کار، به‌شدت آسیب‌پذیر است. حافظه‌ SSD اما از تعدادی حافظه‌ی فلشِ متصل به هم ساخته شده است و به‌دلیل نوع تکنولوژی ساخت، مشکل آسیب‌پذیری داده‌ها در برابر حرکت و ضربه را ندارد. بنابراین به‌واسطه‌ی تفاوت تکنولوژی ساخت، این تفکر اشتباهی است که آن‌ها را هارد SSD بنامیم.

ظرفیت؛ هارد اکسترنال برنده‌ی این رقابت

وقتی پای ظرفیت در میان باشد، هارد اکسترنال بدون شک گوی سبقت را از حافظه SSD می‌رباید. درواقع اگر جزو دسته افرادی هستید که تعداد زیادی فایل حجیم دارید یا با هدف تهیه بک آپ از سیستم، قصد خرید حافظه‌ی ذخیره‌سازی را دارید، بهترین گزینه‌ی پیش روی شما، خرید هارد اکسترنال است.

هارد اکسترنال در دو نوع قابل حمل و رومیزی در بازار وجود دارد. هاردهای اکسترنال قابل حمل در ظرفیت‌های ۱، ۲، ۴ و نهایتاً ۵ ترابایت در بازار موجود هستند. هاردهای اکسترنال رومیزی اما با ظرفیت حداقل ۴ ترابایت عرضه می‌شوند و بیشتر به‌صورت ابری یا تحت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. متداول‌ترین ظرفیت این دسته از حافظه‌ها، ظرفیتی بین ۴ تا ۱۰ ترابایت است، اما هاردهای اکسترنال‌ با ظرفیت ۴۰ ترابایت هم در بازار موجود هستند.

حافظه‌های SSD اما در ظرفیت‌های ۱۲۰ و ۲۴۰ گیگابایت تا حداکثر ۴ ترابایت تولید می‌شوند که متداول‌ترین ظرفیت SSDها همان ۱۲۰، ۲۴۰، ۲۵۰ و ۵۰۰ گیگابایت است.

بنابراین اگر اطلاعات زیادی برای ذخیره دارید، بدون شک خرید هارد اکسترنال، بهترین انتخاب است. بااین‌حال هنگام خرید هارد اکسترنال فراموش نکنید که هرچه ظرفیت هارد بیشتر باشد، قیمت تمام‌شده‌ی آن برای هر ترابایت، کمتر خواهد بود. از طرفی به این دلیل که در دنیای کنونی دائماً با افزایش حجم اطلاعات مواجه هستیم، خرید هارد اکسترنال با ظرفیت اندکی بیشتر از نیاز کنونی شما عاقلانه‌ترین تصمیم است.

شهر فافا

سرعت؛ وقتی حافظه‌ی SSD قدرتمند ظاهر می‌شود

برگ برنده‌ی حافظه SSD نسبت به هارد، سرعت بسیار بالای آن است. درواقع سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌های SSD اغلب از حدود ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه بیشتر است که تقریبا سرعتی تا ۵ برابر سرعت حافظه‌ی HDD است. بنابراین اگر سرعت برای شما مهم است خرید SSD اکسترنال گزینه‌ی مناسب شما است.

بااین‌حال اگر به سرعت بالای حافظه SSD نیاز ندارید و تصمیم به خرید هارد اکسترنال گرفته‌اید، باز هم مبحث سرعت اهمیت ویژه‌ای دارد. درواقع هاردهای اکسترنال اغلب ازطریق پورت USB به سیستم وصل می‌شوند. درگاه USB 2.0 تقریبا قدیمی است و سرعت انتقال پایینی دارد که البته کمتر در هاردهای امروزی به کار گرفته می‌شود. هاردهای USB 3.0 و USB 3.1(Gen 1) و USB 3.2 (Gen 1) درحال‌حاضر متداول‌ترین هاردهای اکسترنال موجود در بازار هستند و هر سه پورت، تقریبا سرعت انتقال یکسانی را ارائه می‌دهند.

باید در نظر داشت که رابط هارد اکسترنال به‌تنهایی تضمین‌کننده سرعت هارد نیست؛ بلکه درگاه سیستم هم اهمیت ویژه‌ای دارد. برای مثال در صورتی که هارد اکسترنال با رابط USB 3.0 را به سیستمی متصل کنید که دارای پورت USB 2.0 است، عملا محال است که بتوانید از سرعت مورد انتظار برای رابط USB 3.0 بهره ببرید و درواقع سرعت انتقال به واسطه‌ی پورت USB 2.0 کاملا محدود می‌شود. بنابراین قبل از خرید هارد اکسترنال، نوع درگاه‌های سیستم خود را هم در نظر بگیرید.

امنیت اطلاعات؛ SSD حافظ امنیت اطلاعات شما

امنیت اطلاعات بدون شک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها‌ی همه‌ی ما است در این زمینه حافظه SSD خوش درخشیده است. در طرف مقابل، امنیت اطلاعات یکی از مشکلاتی است که هارددیسک‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ زیرا نسبت به ضربه و حرکت شدید، بسیار حساس هستند. درواقع زمانی‌که هارد در حال کار است، هد مکانیکی فاصله‌ی بسیار کمی با پلاتر دارد، از این رو با ضربه و حرکت، هد با پلاتر برخورد کرده و داده‌های روی هارد از بین می‌روند که این موضوع را با اصطلاح بَد سِکتور می‌شناسیم.

بااین‌حال هاردهای زیادی هستند که به‌صورت ضدضربه و ضد‌آب و گردوغبار طراحی می‌شوند تا مقاومت بالایی داشته باشند. هاردهای ضدضربه این اطمینان را به شما می‌دهند که در صورت ضربه خوردن، مثلاً افتادن از روی میزی با ارتفاع حداکثر ۱.۵ متر، اطلاعات شما از بین نرود. بنابراین اگر مجبورید هاردتان را با خود جا‌به‌جا کنید، مثلاً در مسافرت‌های کاری به هارد نیاز دارید، بهتر است به سراغ خرید هارد اکسترنال ضدضربه و ضدآب و گردوغبار بروید. از جمله بهترین هارد اکسترنال‌های ضدضربه می‌توانیم به هاردهای برند Adata اشاره کنیم. در کل هرچه ویژگی‌های مربوط به مقاومت هارد اکسترنال بیشتر شود، امنیت اطلاعات روی هارد هم بیشتر خواهد بود.

در طرف مقابل با حافظه SSD مواجه هستیم که علاوه بر سرعت، مهم‌ترین ویژگی آن امنیت است. درواقع به‌دلیل تکنولوژی ساخت حافظه SSD و حذف هد مکانیکی، SSD اکسترنال با مشکل بَد سِکتور مواجه نیست. از این رو حافظه SSD اکسترنال به اندازه‌ی هارد اکسترنال، نسبت به افتادن از بلندی، ضربه‌دیدن یا حرکت، حساس نیست و امنیت بسیار خوبی را برای اطلاعات به ارمغان می‌آورد. بنابراین اگر قصد دارید که حافظه‌ی ذخیره‌سازی را دائماً با خود حمل کنید، بهترین انتخاب خرید SSD اکسترنال است.

قیمت؛ بهای هر چیزی را باید پرداخت

در مورد قیمت هارد و حافظه SSD اکسترنال، نمی‌توانیم با قطعیت یک مورد را به‌عنوان برنده انتخاب کنیم. درواقع اینجا است که مناسب با نیازی که دارید، تصمیم به خرید SSD اکسترنال یا هارد اکسترنال می گیرید و حالا باید بهای آن را بپردازید. البته به یاد داشته باشید که قیمت هارد اکسترنال نسبت به ظرفیتی که ارائه می‌دهد، بسیار عالی است.

در طرف دیگر حافظه SSD اکسترنال قیمت بالاتری نسبت به هارد اکسترنال دارد و بسته به برند حافظه، تقریبا دو تا چهار برابر گران‌تر است. اما فراموش نکنید که قیمت بالاتر، بهایی است که برای امنیت و سرعت حافظه‌های SSD باید بپردازید.

شهر فافا

برند هارد و SSD اکسترنال

درحال‌حاضر برندهایی مانند توشیبا، ای‌دیتا، اپیسر، سیلیکون پاور، سی‌گیت و وسترن دیجیتال، معتبرترین و پرفروش‌ترین هاردهای اکسترنال موجود در بازار هستند. در این میان کمپانی توشیبا یک تفاوت بزرگ با همه‌ی این کمپانی‌ها دارد. درواقع برخلاف اغلب کمپانی‌ها که تراشه‌ را از یک کمپانی دیگر خریداری کرده و تنها قاب دور آن را برای هارد تهیه می‌کنند، کمپانی توشیبا مستقیماً خودش تراشه‌های مورد نیاز هارد را تولید می‌کند. به همین دلیل هاردهای توشیبا، ارزان‌ترین قیمت را نسبت به هاردهای اکسترنال بازار و نمونه‌های مشابه خود دارند. به‌عنوان نمونه هارد اکسترنال ۲ ترابایت توشیبا مدل CANVIO RADY درحال‌حاضر ارزان‌ترین قیمت هارد اکسترنال ۲ ترابایت موجود در بازار است که حتی قیمت آن از برخی هاردهای ۱ ترابایت سایر برندها هم کمتر است.

از جمله محبوب‌ترین برندهای حافظه‌ SSD اکسترنال در کشورمان هم می‌توانیم به سامسونگ، ای‌دیتا، پی ان وای، لکسار، سیلیکون پاور، سن‌دیسک و… اشاره کنیم که در بین این برندها، حافظه‌های SSD اکسترنال از برند پی ان وای جز مقرون‌به‌صرفه‌ترین این نوع حافظه‌ی ذخیره‌سازی است.

کلام آخر

به‌عنوان جمع‌بندی باید بگوییم که خرید هارد اکسترنال برای آن دسته از افرادی که اطلاعات زیاد و حجیمی دارند و سرعت هم اهمیت چندانی برای آن‌ها ندارد، بهترین گزینه است. اما خرید SSD اکسترنال به افرادی که امنیت و سرعت برایشان در اولویت است و به قیمت توجه چندانی ندارند، توصیه می‌شود.

جهت خرید هارد و SSD می‌توانید با فروشگاه شهر فافا در ارتباط باشید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر