یادگیری دیجیتال مارکتینگ با دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال (MYDMC.ir)

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

این دوره همان‌گونه که از نامش پیدا است، آنلاین برگزار می‌شود و تلاش می‌کند علاوه‌بر آموزش تئوری مباحث، دانشجویان را هم با همین روش‌ها جذب کند و تعلیم دهد. این دوره با تأکید بر استفاده از ابزارهای دیجیتال در بیش از ۱۵۰ ساعت در مدت یک سال، ۲۶ عنوان کاربردی و جامع را به دانشجویان آموزش می‌دهد.

در این دوره، استادانی مانند عادل طالبی، با سابقه‌ی تدریس در سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه تهران، حامی غفاری، مدیر محتوای وب۲۴، یاور مشیرفر، استراتژیست محتوا، محمدجواد مجلسی، مدیر باشگاه مشتریان تپسی، علی‌رضا کاظم‌زاده، مدیر روابط‌عمومی و شبکه‌های اجتماعی لندو، مسعود جعفری، حجت قناد و… مباحث تخصصی را تدریس می‌کنند.

برای طراحی این دوره سؤال مهمی در نظر گرفته شد: کسانی که به‌دنبال آموزش هستند و می‌خواهند با شرکت در دوره‌های بازاریابی دیجیتال دانش و مهارتی در این زمینه کسب کنند، چه کاری باید انجام دهند؟ اگر دوره‌ی مناسب و مدرس کاربلدی انتخاب کرده باشید، با صرف زمان مناسب، به علم و تجربه‌ی کسی می‌توانید دست یابید که سال‌ها در این راه قدم برداشته است. این مهم تنها با مطالعه و بدون تجربه به‌دست نخواهد آمد.

چه در جهان و چه در ایران، حتما نمونه‌هایی از دوره‌های بسیار باکیفیت وجود دارد که مخاطبان زیادی از آن‌ها راضی بوده‌اند. درضمن، یکی از نقاط مثبت مهم شرکت در دوره‌های آموزشی این است که مسیر مطالعاتی یا Road Map به شما می‌دهد که در فضای یادگیری بازاریابی دیجیتال، با‌توجه‌به گسترده‌بودن این فضا و تنوع و تعدد ابزارها موضوعی بسیار مهم است.

برخی از عناوین آموزشی این دوره

  • مبانی بازاریابی دیجیتال
  • مبانی راه‌اندازی وب‌سایت
  • بهینه‌سازی فرایندهای دیجیتال
  • سئو SEO (بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو)
  • بازاریابی محتوایی و فرمت‌های محتوا
  • بازاریابی ویدئویی یا Video Marketing
  • بازاریابی با فایل‌های صوتی و پادکست
  • بازاریابی پیامکی
  • بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
  • بهینه‌سازی نرخ تبدیل در کسب‌وکارهای آنلاین
  • فرایندهای A/B Testing
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی در اینستاگرام
  • بازاریابی در لینکداین
  • بازاریابی در توییتر
  • بازاریابی در تلگرام
  • تبلیغات دیجیتال
  • تبلیغات در رسانه‌های دیجیتال و رپورتاژ آگهی
  • تبلیغات کلیکی و انواع آن
  • تبلیغات در گوگل (گوگل‌ادز)
  • نظرسنجی آنلاین
  • چت آنلاین
  • هوش تجاری یا BI در کسب‌و‌کار آنلاین
  • موضوعات مدیریتی مرتبط با کسب‌و‌کار آنلاین
  • موضوعات حقوقی مرتبط با کسب‌وکارهای آنلاین
  • استراتژی در کسب‌وکارهای آنلاین

ویژگی‌های دوره‌ی آنلاین بازاریابی دیجیتال

۱. تجربه‌ی مدرس

در اولین گام، کسی که می‌خواهد دوره بازاریابی دیجیتال تدریس کند، باید حداقل چند سال در فضای کسب‌و‌کار فعالیت کرده باشد. این مدرس اگر فقط در دنیای تئوری‌هایی سیر کند که آموخته است و کسب‌وکاری در دنیای واقعی نداشته باشد، نمی‌تواند مفاهیم کاربردی و راهگشا بر‌اساس تجربیات به مخاطبان منتقل کند. دنیا پر از کتاب‌های موفقیت و انگیزشی است؛ در‌حالی‌که نویسندگان این کتاب‌ها خود در وضعیت عالی به‌سر نمی‌برند.

فضای آموزش بازاریابی آنلاین پر از استادانی است که هرگز نه کسب‌و‌کار آنلاینی داشته‌اند و نه در کسب‌و‌کار آنلاینی کار کرده‌اند و نهایتا در رزومه‌ی خود، کلماتی مانند «مشاور» را به‌کار می‌برند؛ در‌حالی‌که هیچ تجربه‌ای از «اجرا» ندارند. بنابراین، قبل از شرکت در هر دوره باید ببینید آیا مدرس خودش کسب‌و‌کار موفقی در فضای دیجیتال دارد یا نه. یعنی آیا شغلی به‌جز آموزش دارد یا خیر؟ در این دوره استادانی دعوت شدند که نتیجه‌ی کارشان را در فضای دیجیتال بارهاوبارها دیده‌ایم و پیش از آموزش دیجیتال مارکتینگ، در کسب‌وکارهای مختلف نام‌و‌نشان موفقی از خود به‌جا گذاشته‌اند.

۲. مهارت در تدریس

آیا هر فرد متخصصی می‌تواند دوره برگزار کند؟ آیا هر فرد دارای کسب‌وکار در فضای دیجیتال می‌تواند دوره‌ی بازاریابی دیجیتال برگزار کند؟ بازهم پاسخ، منفی است. با اینکه متخصص‌بودن و تجربه‌ی عملی داشتن شرط مهمی است، توانایی تدریس و یاددادن هم به همان اندازه اهمیت دارد. «مهارت تدریس» یکی از مهارت‌های اساسی برای برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی است. چنانچه متخصص از مهارت یاددادن و تدریس بی‌بهره باشد، طبیعی است خروجی دوره‌هایش اثربخش نخواهد بود.

مدرس موفق بازاریابی آنلاین باید علاوه‌بر تسلط‌داشتن بر مفاهیمی که قرار است آموزش دهد (چه به‌صورت تئوری و چه به‌صورت عملی)، توانایی تدریس مؤثر را هم داشته باشد. باید بداند آموزش او از کجا شروع و به کجا ختم خواهد شد و بتواند آنچه در ذهن دارد، به‌شکل مناسب، مؤثر، مرتب و ساختارمند انتقال دهد. مدرس دوره‌ی آنلاین باتجربه از نشان‌دادن نمونه‌ی ویدئو آموزشی خود هراسی ندارد. این دوره هم مستثنی نیست و می‌توان با دیدن نمونه ویدئوهای آموزشی همین دوره به مهارت مدرسانش پی برد.

۳. درک فضای کسب‌و‌کار ایران

بسیاری از دوره‌هایی که برگزار می‌شود، با محیط کسب‌و‌کار در ایران (چه آنلاین و چه آفلاین) تناسبی ندارد؛ زیرا بر‌اساس آموزه‌های منابع خارجی هستند. بسیاری از برگزارکنندگان دوره‌ها مطالبی که قرار است در دوره‌ی خود تدریس کنند، از سایت‌های انگلیسی‌زبانی مانند هاب‌اسپات و‌… گردآوری می‌کنند. طبیعی است شرکت‌کننده بعد از فراگیری این مباحث، قابلیت پیاده‌سازی آن را در فضای کسب‌و‌کار داخلی نداشته باشد و عملا شرکت در آن دوره برایش بدون خروجی خواهد بود.

مدرس ماهر باید درک درستی از رفتار مصرف‌کننده‌ی آنلاین ایرانی داشته باشد و مباحثی که ارائه می‌دهد، متناسب با محیط کسب‌وکار داخلی باشد. در این دوره‌ی آموزشی، بر‌اساس تجربه‌ی کسب‌شده از سال‌ها فعالیت در حوزه‌ی آنلاین، آموزش‌ها باتوجه‌به بازار ایران و ابزارهای استفاده‌شده و رفتار خرید مردم مناسب‌سازی شده است.

۴. تشخیص راهکار منحصربه‌فرد و تعمیم‌ندادن یک راهکار به همه‌ی معضلات

در بسیاری از دوره‌هایی که برگزار می‌شود، مدرس در هر حوزه‌ای که تخصص دارد یا بر هر ابزاری که مسلط است، همان حوزه یا ابزار را به‌عنوان راه نجات همه‌ی کسب‌وکارها در نظر می‌گیرد و معرفی می‌کند. آن‌که تخصص و تجربه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارد، بازاریابی دیجیتال را در اینستاگرام خلاصه می‌کند و آن‌که چند روزی در لینکداین حضور داشته، کلید حل مشکلات تمام کسب‌وکارها را لینکداین معرفی می‌کند. آن‌که اندکی سئو آموخته یا تجربه کرده، نسخه‌ی SEO را برای همه می‌پیچید و آن‌که چند ریالی در مارکت‌پلیس‌هایی مانند دیجی‌کالا یا وب‌سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور به‌دست آورده، این پلتفرم‌ها را به‌عنوان بازاریابی دیجیتال معرفی می‌کند.

این در حالی است ‌که هر کسب‌وکاری با‌توجه‌به رفتار مصرف‌کننده و کلاس و رقبا ممکن است در جاهای گوناگون و با استفاده از ابزارهای مختلفی موفق باشد. به‌عنوان مثال، ممکن است شبکه‌های اجتماعی برای خدمات یا محصول کسب‌و‌کاری نجات‌دهنده باشد؛ اما در کسب‌وکاری دیگر بی‌اثر باشد و سایت و سئو  راه موفقیت آن باشند. انتخاب و استفاده‌ی هوشمندانه از این ابزارها، نوعی استراتژی است و در اغلب دوره‌ها آنچه آموزش داده نمی‌شود، همین دید راهبردی به فضای کسب‌و‌کار و چگونگی به‌خدمت‌گرفتن به‌موقع ابزارهای دیجیتال برای موفقیت کسب‌و‌کار در فضای آنلاین است. دوره‌ی دیجیتال مارکتینگ جامع تمام ابزارها و معایب و مزایای هر‌کدام را به دانشجو آموزش می‌دهد و سعی می‌کند «انتخاب مناسب» را به دانشجویان خود آموزش دهد.

۵. پشتیبانی و خدمات پس از فروش

آنچه دوره‌ی آموزشی بازاریابی دیجیتال را با دوره‌‌های دیگر متمایز می‌کند، خدمات پس از فروش آن است. بیشترین نیاز به خدمات پس از فروش، در آموزش است. افراد وقتی در برخی از دوره‌ها شرکت می‌کنند که در قالب یک یا چند وبینار و لایو یا تعدادی ویدئو ضبط‌شده هستند، چنانچه دچار مشکل یا سؤالی شوند، با پاسخ‌گونبودن مدرس به سؤالات روبه‌رو می‌شوند. این در حالی است که هر دوره باید خدمات پس از فروش و رفع اشکال داشته و مدرس پاسخ‌گوی سؤالات باشد. ثبت سؤالات در پنل کاربری و دریافت پاسخ، برگزاری وبینار پرسش‌و‌پاسخ و برگزاری لایو اینستاگرامی پرسش‌و‌پاسخ به‌صورت عمومی از مزایای دوره‌ی آنلاین بازاریابی دیجیتال است.

۶. آموزش فقط تئوری نیست

در بسیاری از دوره‌های دیجیتال مارکتینگ، به‌دلیل نداشتن تسلط و تجربه‌ی کافی مدرس در حوزه‌ی موردبحث، آموزش‌ها صرفا به‌صورت تئوری بیان می‌شود و مدرس کاری با این موضوع ندارد که آیا دانش‌پذیر متوجه مفهوم شد یا نه. این در حالی است که بسیاری از مباحث در دیجیتال مارکتینگ عملی هستند و مدرس با ارائه‌ی تمرین و قرار‌دادن دانش‌پذیر در فضای عملی، به‌صورت کامل فراگرفته خواهند شد. در دوره‌ی آنلاین بازاریابی دیجیتال، به دانشجویان تمرین‌های عملی داده می‌شود و سپس مدرسان دوره آن‌ها را بررسی می‌کند و همین مسئله سبب می‌شود دانشجویان تجربه‌ای واقعی کسب کنند.

۷. شبکه‌سازی و تعامل

یکی از راه‌های عمیق‌شدن یادگیری، شبکه‌سازی و تعامل و به‌اشتراک‌گذاری تجربیات شرکت‌کنندگان هر دوره‌ی آموزشی است. بسیاری از دوره‌های بی‌کیفیت از شبکه‌سازی و فراهم‌کردن بستری برای تعامل و ارتباط شرکت‌کنندگان خودداری می‌کنند؛ چرا‌که می‌دانند به‌دلیل کیفیت دورازانتظار محتوای آموزشی، در‌صورت فراهم‌کردن بستری برای تعامل شرکت‌کنندگان صدای اعتراض‌ها بلند می‌شود. یکی از راه‌های تشخیص دوره‌های مفید از بقیه، بررسی وجود بستر تعامل و شبکه‌سازی برای شرکت‌کنندگان در دوره است و این دوره از روش‌های گوناگون این بستر را فراهم کرده است.

۸. خروجی‌ها

یکی دیگر از راه‌های تشخیص دوره‌ی آموزشی مفید از نامناسب، بررسی خروجی‌ها است. در بررسی از دوره‌های آموزشی مشخص شد که فارغ از کیفیت و سطح دوره، معمولا حدود ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان ابراز رضایت و ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان ابراز نارضایتی می‌کنند و حدود ۴۰ درصد هم حد وسط رضایت را انتخاب می‌کنند. اگر مباحث عمیق، پیشرفته، فنی و تکنیکال باشد، عده‌ای راضی و عده‌ای ناراضی خواهند بود و اگر موضوعات مطرح‌شده سطحی و پیش‌پا‌افتاده باشد، باز عده‌ای از شرکت‌کنندگان هستند که از آن راضی باشند.

آنچه دوره‌ی آموزشی را متمایز می‌کند، خروجی‌های آن است. بررسی اینکه قبل از شما چه کسانی در این دوره شرکت کرده‌اند و الان در چه جایگاهی و مشغول چه کاری هستند، یکی از روش‌های بررسی کیفیت دوره‌ی آموزشی بازاریابی دیجیتال است. شما می‌توانید به‌راحتی خروجی استادان این دوره را در فضای دیجیتال ببینید و درباره‌ی کیفیت آموزش آ‌ن‌ها اطمینان داشته باشید.

۹. به‌روزرسانی محتوا

در فضای بازاریابی آنلاین، هر روز ابزارهای جدیدی مطرح می‌شوند، ابزارها تغییر می‌کنند، روش استفاده از ابزارها تغییر می‌کند یا امکانات جدیدی به ابزارها اضافه می‌شود. در دوره‌ی بازاریابی دیجیتال، به‌روزرسانی محتوای آموزشی یکی از موضوعات بسیار مهم است. دوره‌ی دیجیتال مارکتینگ مفید باید محتوایی به‌روز داشته باشد و متناسب با تغییراتی به‌روز شود که در فضای دیجیتال شاهدش هستیم. دوره‌ی آنلاین بازاریابی دیجیتال هم این دغدغه‌ی دانشجویان را می‌داند و جدیدترین ویدئوهای آموزشی خود را برای اعضای دوره ارسال می‌کند. این امر باعث می‌شود دانشجویان نیازمند گذراندن مجدد این دوره‌ در سال‌های آینده نباشند و از همین طریق با جدیدترین ابزارها آشنا شوند .

۱۰. پاسخ به پرسش‌های مرتبط با کسب‌وکارهای شرکت‌کنندگان

در دوره‌ی دیجیتال مارکتینگ مفید و کاربردی، سؤالاتی باید پاسخ داده شود که برای شرکت‌کنندگان در کسب‌وکارهایشان پیش می‌آید‌. معدودی از دوره‌های بازاریابی دیجیتال مانند دوره‌ی آنلاین بازاریابی دیجیتال چنین امکانی فراهم کرده‌اند و در جلسات هفتگی، کسب‌وکارهای شرکت‌کنندگان بررسی می‌شود.

جمع‌بندی

پیداکردن دوره‌ی آنلاین بازاریابی دیجیتال کاربردی کار ساده‌ای نیست. درضمن، یادگیری بازاریابی دیجیتال فرایندی کوتاه‌مدت هم نیست و به تمرین و پشتکار نیاز دارد. انتخاب دوره‌ی آنلاین دیجیتال مارکتینگ کاربردی که به شما در این مسیر پر‌پیچ‌و‌خم و دشوار کمک کند، با درنظرگرفتن نکات اشاره‌شده در این مطلب کار چندان دشواری نخواهد بود. بااین‌حال، دوره‌ی آنلاین بازاریابی دیجیتال یکی از دوره‌های برتر در حوزه‌ی آموزش دیجیتال مارکتینگ است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این دوره‌ی متفاوت و کاربردی، می‌توانید به سایت دوره دیجیتال مارکتینگ به نشانی mydmc.ir مراجعه کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر