حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

بررسی آیفون 12 پرو مکس اپل

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

طراحی تخت با رنگ‌های جذاب، قدرتمندترین تراشه‌ در دنیای گوشی‌های هوشمند، اتصال 5G، بزرگ‌ترین دوربین تاریخ آیفون با سیستم لرزش‌گیر پیشرفته، نمایشگر ۶٫۷ اینچی، فیلم‌برداری 4K HDR با تمام دوربین‌ها و صدالبته برچسب قیمتی ۱۱۰۰ دلاری؛ آیفون ۱۲ پرو مکس بزرگ‌ترین و البته پیشرفته‌ترین گوشی هوشمند اپل به‌حساب می‌آید و نخستین آیفون پس‌از مدت‌های طولانی است که تغییراتی سخت‌افزاری در ماژول دوربین خود می‌بیند.

نمای جلوی آیفون ۱۲ پرو مکس

آیا از بین ۴ مدل آیفون ۱۲، واقعا نسخه‌ی پرو مکس، بهترین و کارآمدترین مدل است؟ آیا افزایش ۴۷ درصدی ابعاد حسگر و ارتقا سیستم لرزش‌گیر تصویر، می‌تواند برتری فاحشی را درمقایسه‌با آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ برای مدل آیفون ۱۲ پرو مکس به‌ارمغان آورد؟ آیا ابعاد ۶٫۷ اینچی نمایشگر، از راحتی استفاده از این گوشی هوشمند می‌کاهد؟ در ادامه با بررسی iPhone 12 Pro Max همراه تک تایمز باشید تا پاسخی برای سوالات یادشده بیابیم.

گوشی‌ هوشمند آیفون ۱۲ پرو مکس اپل از سوی فروشگاه اپل یونیک برای بررسی دراختیار تک تایمز قرار گرفته است.

طراحی و کیفیت ساخت آیفون ۱۲ پرو مکس

شاید «غول‌پیکر» واژه‌ی مناسبی‌ برای توصیف آیفون ۱۲ پرو مکس، بزرگ‌ترین گوشی هوشمند تاریخ اپل باشد؛ دستگاهی ۶٫۷ اینچی که صرف‌نظر از ابعاد، به‌لحاظ زبان طراحی هیچ تفاوتی با برادر کوچک‌تر ندارد، گویی برای به‌دست‌آوردن مدل کامپیوتری CAD آن صرفا حجم و وزن آیفون ۱۲ پرو را ۲۰ درصد افزایش داده باشند! آیفون ۱۲ پرو مکس از گوشی ۶٫۷ اینچی گلکسی اس ۲۰ پلاس حدود ۰٫۵ سانتی‌متر (به‌طور دقیق‌تر ۴٫۴ میلی‌متر) عریض‌تر و ۴۲ گرم سنگین‌تر است؛ اما به‌لطف زبان طراحی ظریف‌تر و ضخامت ۷٫۴ میلی‌متری‌اش به هیچ‌وجه به‌اندازه‌ی گلکسی اس ۲۰ اولترا زمخت نیست.

طراحی پشت آیفون ۱۲ پرو مکس

از بین تمام تغییرات آیفون ۱۲ پرو مکس، زبان طراحی برجسته‌ترین‌شان است؛ طراحان اپل فریم محدب نسل‌های پیشین را کنار گذاشته‌ و با الهام‌گرفتن از زبان طراحی آیپد پرو و صدالبته مدل‌های خاطره‌انگیز آیفون ۴ / ۵، قطعات گوشی را روی اسکلتی با سطوح تخت و گونیایی سوار کرده‌اند، از سوی دیگر برای نمای جلو و پشت نیز پوشش‌های کاملا تختی انتخاب‌ کرده و با دقتی مثال‌زدنی، هم‌سطح با لبه‌های فریم کار گذاشته‌اند تا بدین ترتیب ساختار متقارن گوشی‌ حفظ و زبان طراحی بخش‌های مختلف‌ هم‌خوانی داشته باشد. طراحی تخت آیفون‌ جدید ارگونومی و راحتی نسل گذشته را ندارد؛ اما به‌شدت بر جذابیتش می‌افزاید و ظاهری مدرن‌تر به آن‌ می‌بخشد.

برای پی‌بردن به دقت ساخت آیفون ۱۲ پرو مکس صرفا باید مرز بین شیشه و فریم را لمس کنید؛ فریم و قاب پشتی به‌گونه‌ای کنار هم جای گرفته‌اند که گویی بدنه‌ی دستگاه ساختاری یکپارچه و یک‌جنس دارد. در نمای جلو نیز دیگری خبری از نوار پلاستیکی بین فریم و پوشش نمایشگر نیست؛ این دو المان به‌صورت مستقیم بر یکدیگر مماس هستند. طراحان اپل همانند نسل‌های پیشین، فریم آیفون ۱۲ پرو [مکس] را از جنس «فولاد ضدزنگ به‌کاررفته در تجهیزات پزشکی» می‌سازند. فریم فولادی آیفون ۱۲ پرو با پوشش براق هم‌رنگ بدنه تولید می‌شوند. اگرچه اسکلت فولادی نسخه‌ی پرو حس خوشایندتری القا می‌کند، ما ترجیح می‌دهیم که گوشی هوشمندمان جاذبِ درجه‌یک لک، چربی و آثار انگشت نباشد، شما چطور؟!

لبه‌های تخت و خمیده آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۱ پرو مکس

طراحی پشت آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۱ پرو مکس

قطر صفحه‌نمایش آیفون ۱۲ پرو مکس درمقایسه‌با آیفون ۱۱ پرو مکس افزایش ۰٫۲ اینچی تجربه می‌‌کند و هم‌اکنون ۸۷٫۴ درصد از سطح گوشی را در اختیار دارد. نمایشگر تمام‌صفحه‌ی آیفون ۱۲ پرو مکس از ۳ ضلع با حاشیه‌هایی باریک و از سمت ضلع بالا با بریدگی مستطیلی نسبتا عریض حاوی دوربین سلفی و ماژول‌های FaceID محدود شده‌‌ است. مهندسان اپل برخلاف تصور قبلی‌مان، هیچ تغییری در ابعاد بریدگی نمایشگر ایجاد نکرده‌اند؛ اما با افزایش نسبت صفحه‌نمایش به بدنه بر تجربه‌ی بصری فراگیر دستگاه افزوده‌اند.

از نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس سرامیک شیلد محافظت می‌کند؛ پوششی ترکیبی از شیشه و سرامیک که براساس ادعای اپل، به‌لطف کریستال‌های Nanoscale، فرایند تبادل یونی دوگانه و قرارگیری در یک سطح با فریم، حین سقوط تا ۴ برابر مقاوم‌‌تر از گذشته است و درمقابل خراشیدگی‌های روزمره نیز مقاومت خوبی نشان می‌دهد. بی‌شک تک تایمز امکان صحه‌گذاری ادعای اپل درباره‌ی میزان مقاومت Ceramic Shield مقابل سقوط را ندارد؛ اما بررسی‌های فرامرزی نشان می‌دهد که پوشش اختصاصی اپل حداقل در زمینه‌ی مقاومت دربرابر خراشیدگی شگفت‌انگیز ظاهر نمی‌شود، پس استفاده از محافظ نمایشگر را امری ضروری و عقلایی می‌دانیم. برای آشنایی بیشتر با سرامیک شیلد مقاله «سرامیک شیلد، شیشه محافظ نمایشگر آیفون ۱۲، چیست؟» را مطالعه کنید.

قاب پشتی در آیفون ۱۲ پرو مکس نه از Ceramic Shield، بلکه از جنس شیشه‌ی عادی Gorilla و به‌صورت مات تولید می‌شود. روی پنل پشتی از نام iPhone، نشان CE یا هر عبارت و نماد دیگر خبری نیست و صرفا سیب گاز زده‌ی اپل در میانه‌ی دستگاه به‌چشم می‌خورد. برآمدگی مربعی و یکپارچه‌ی دوربین کماکان در گوشه‌ی سمت چپ قرار دارد و باز هم برخلاف سایر نقاط سطح قاب پشتی، براق است. برآمدگی مجموعه‌ی دوربین پشتی چندان آزاردهنده نیست؛ اما باعث لق‌خوردن دستگاه حین استفاده روی سطوحی همچون میز می‌شود.

آیفون ۱۲ پرو مکس ۲٫۸ میلی‌متر بلندتر، ۰٫۳ میلی‌متر عریض‌تر و ۲ گرم سنگین‌تر از آیفون ۱۱ پرو مکس است؛ اما به‌لطف کاهش ۰٫۷ میلی‌متری ضخامت، نزدیک به ۷ درصد ابعاد کلی کوچک‌تری دارد. پرچم‌دار غول‌پیکر اپل به‌سادگی از روی دست سُر می‌خورد و سطح تخت فریم آن نیز باعث می‌شود تا کار با گوشی به‌راحتی نسل گذشته نباشد؛ در هر صورت چنانچه به‌دنبال خرید این دستگاه گران‌قیمت هستید، تهیه‌ی محافظ را به‌شدت توصیه می‌کنیم.

به‌تبعیت از فریم، کلیدهای فیزیکی آیفون ۱۲ پرو مکس نیز تخت هستند؛ البته چینش آن‌ها تفاوتی با نسل‌های گذشته ندارد. کلیدهای فلزی آیفون ساختار محکم و بازخورد خوشایندی به فشرده‌شدن دارند. دورتادور فریم نوارهای پلاستیکی برای تقویت آنتن‌دهی به‌چشم می‌خورد، از سوی دیگر روی لبه‌ی سمت راست، نواری پلاستیکی و عمودی قرار گرفته است که آنتن اتصال میلی‌متری 5G را در پس‌ِ خود دارد. متأسفانه کوپرتینونشین‌ها آیفون ۲۰۲۰ را نیز با پورت اختصاصی لایتنینگ مبتنی‌بر USB 2.0 تولید می‌کنند؛ بنابراین خبری از پورت جدید USB-C نیست.

شما می‌توانید با دانلود عکس زیر و گذاشتن کارت بانکی‌تان در محل مدنظر، از ابعاد واقعی آیفون‌های جدید اپل، ذهنیت مناسبی به‌دست آورید.

خانواده آیفون 12 اپل در ابعاد واقعی

اپل گوشی آیفون 12 پرو مکس را در رنگ‌های خاکستری، طلایی، آبی و نقره‌ای به‌فروش می‌رساند. مطابق انتظار، پوشش مات آیفون ۱۲ پرو لکه، چربی یا آثار انگشت را به‌راحتی جذب نمی‌کند؛ اما هرچه بدنه‌ی مات آیفون 12 پرو مکس لکه و آثار انگشت را پنهان می‌کند، در نقطه‌ی مقابل، فریم براقش با شدت بیشتری جبران می‌کند؛ آثار به‌جا مانده از چربی، لکه یا انگشت روی فریم فولادی نسخه‌ی پرو بسیار آزاردهنده هستند، بنابراین یا باید به فکر کاور بود یا همواره یک دستمال میکروفایبر به‌همراه داشت!

یکی دیگر از تفاوت‌های ساختاری خانواده‌ی آیفون ۱۲ با نسل گذشته به میزان مقاومت آن‌ها در برابر آب و گردوغبار بازمی‌گردد؛ آیفون‌های جدید اپل گواهی IP68 را دریافت کرده‌اند و اکنون به‌جای ۴ متر در نسل قبل، می‌توانند فشار آب در عمق ۶ متری را به‌مدت ۳۰ دقیقه تحمل کنند.

نمایشگر و اسپیکر آیفون ۱۲ پرو مکس

بزرگ‌ترین نمایشگر آیفون‌ها تا به امروز را در آیفون ۱۲ پرو مکس خواهید دید. پنل اولد ۶.۷ اینچی این گوشی پرچم‌دار با رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ و تراکم ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ تصاویری شارپ و در حد نام و آوازه اپل ارائه می‌‌دهد. از نسل گذشته شاهد استفاده‌ی اپل از نمایشگرهای موسوم به Super Retina XDR بودیم که از نظر روشنایی به‌خصوص در حالت HDR یک پله نسبت به آیفون‌های سری XS پیشرفت داشتند؛ اپل بار دیگر از چنین نمایشگرهایی استفاده کرده است که از استانداردهای مهم HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند.

متاسفانه این مدل نیز همانند برادران کوچک‌ترش با پنل ۶۰ هرتزی روانه‌ی بازار شد و اهمین مسئله آن را از نظر تجربه‌ی کاربری یک پله عقب‌تر از رقبای هم‌رده‌اش قرار می‌دهد؛ هیج چیز بیشتر از این فقدان ما را در آیفون‌های جدید دلسرد نکرد. همانند دیگر آیفون‌های این نسل فعال کردن تنظیم روشنایی خودکار در تنظیمات تأثیری در بیشینه‌ی روشنایی ندارد. همچنین قابل ذکر است که روشنایی بخش‌های مختلف نمایشگر نیز تفاوت بسیار اندکی با یکدیگر داشتند.

آیفون ۱۲ پرو مکس حین پخش ویدئو

در آزمایش روشنایی با الگوی همیشگی تک تایمز با ۵۰ و ۱۰۰ درصد سطح سفید، اعدادی تقریبا مشابه با آیفون ۱۲ پرو به دست آمد؛ با قرار دادن اسلایدر در بالاترین حد و در هر دو الگو روشنایی ۹۷۵ نیت به ثبت رسید که کاملا برای یک پرچم‌دار مناسب است و در بین بهترین‌ها قرار می‌گیرد. اما اینبار الگویی شطرنجی به‌صورت ویدئوی HDR10 را وارد آزمایش کردیم؛ روشنایی در این حالت در هر دو الگوی ۵۰ و ۱۰۰ درصد به ۱۳۷۰ نیت (میانگین) رسید که نتیجه‌‌ای عالی محسوب می‌شود. ثابت بودن روشنایی در زمان افزایش سطح سفید در این‌ آزمایش از نکات مثبت دیگر نمایشگر آیفون جدید محسوب می‌شود.

روشنایی حداقل نمایشگر نیز همانند دو آیفون دیگر  ۲ نیت اندازه‌گیری شد. در فضای باز به لطف روشنایی بالای نمایشگر چالشی نخواهید داشت و حسگر تشخیص نور محیط نیز با سرعت خوبی واکنش نشان می‌دهد. با بزرگ‌تر شدن ابعاد نمایشگر، بریدگی یا ناچ کمتر از دیگر آیفون‌ها مزاحمت بصری ایجاد می‌کند و تجربه‌ی بسیار عالی در نمایش محتوای ویدئویی به‌خصوص HDR به شما ارائه می‌کند.

همانند سال‌های پیش اپل از سیستم تنظیم خودکار رنگ بهره گرفته است و فضای رنگی و حتی روشنایی (در زمان پخش محتوای HDR) به‌صورت خودکار تغییر می‌کند. رابط کاربری و اپ‌ها به‌صورت پیش‌فرض در فضای sRGB اجرا می‌شوند و تنها در زمان نیاز فضای رنگی به فضاهای گسترده‌‌تر مانند P3 تغییر می‌کند.

پورت لایتنینگ و اسپیکر آیفون ۱۲ پرو مکس

میانگین خطای ۱.۸ حتی در فضای رنگی معمولی یک نتیجه مناسب ارزیابی می‌شود؛ اپل سابقه‌ی خوبی در کالیبره کردن نمایشگر گوشی‌هایش دارد بنابراین می‌توان دقتی مناسب برای فضاهای غیر از sRGB نیز متصور بود. تعادل مناسب رنگ سفید و وجود قابلیت True Tone برای راحتی بیشتر چشم‌ها از دیگر ویژگی‌های نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس محسوب می‌شوند؛ ناگفته نماند که فعال کردن True Tone خطای رنگ را تا حد ملموسی (۴.۷) افزایش می‌دهد.

آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو هردو همانند نسل گذشته‌شان از ترکیب اسپیکر موجود در لبه‌ی پایین و اسپیکر مکالمه‌ی موجود در بریدگی نمایشگر به‌عنوان اسپیکرهای استریو استفاده می‌کنند. پرچم‌داران اپل در زمینه‌ی بازتولید فرکانس‌های مختلف عملکرد بسیار خوبی دارند، صدایی شفاف و عاری از نویز تولید می‌‌کنند و حجم صدای تولیدی آن‌ها نیز مطلوب است.

نرم‌افزار و رابط کاربری آیفون ۱۲ پرو مکس

آیفون‌های جدید اپل به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل iOS 14.1 به‌فروش می‌رسند، این نسخه درمقایسه‌با iOS 14 تفاوت فاحشی ندارد و کلیدی‌ترین قابلیت جدید آن، پشتیبانی از پخش و ویرایش ویدئوهای ۱۰ بیتی HDR در اپلیکیشن Photos روی گوشی‌های آیفون ۸ به‌بعد است؛ البته iOS 14 به‌خودی خود انبوهی از تغییرات بصری و ویژگی‌های جدید را درمقایسه‌با iOS 13 دراختیار کاربر می‌گذارد که در ادامه به‌ تعدادی از مهم‌ترین موارد اشاره می‌شود.

بارزترین تغییرات در صفحه‌ی هوم رخ می‌دهد؛ جایی‌که اکنون از ویجت‌هایی با ابعاد متفاوت و قابلیت جدید App Library میزبانی می‌کند. کاربر می‌تواند ویجت‌های مختلف را در ابعاد ۲×۲، ۲×۴ و ۴×۴ در تمامی صفحات قرار دهد. از سوی دیگر امکان گذاشتن چندین ویجت با ابعاد یکسان روی هم و پدید آوردن ویجت لایه‌ای نیز وجود دارد، بدین‌ترتیب می‌توان با سوایپ بین ویجت‌ها جابه‌جا شد؛ البته می‌توان انتخاب ویجت‌ها را به خود سیستم‌عامل سپرد تا این کار را براساس نوع کاربری فرد انجام دهد.

رابط کاربری iOS در آیفون ۱۲ پرو مکس

App Library به‌نوعی حکم اپ دراور را در iOS 14 دارد که در آخرین صفحه‌ی هوم از سمت راست جای می‌گیرد. هر اپلیکیشن پس از نصب‌شدن به‌صورت خودکار در دسته‌بندی مخصوص به‌ خودشان وارد می‌شوند. توجه داشته باشید که امکان ویرایش دسته‌بندی‌ها وجود ندارد و هر اپلیکیشن براساس دسته‌بندی تعیین‌شده از سوی توسعه‌دهنده درون فولدر مناسب اضافه می‌شود؛ البته کاربر می‌تواند تعیین کند که اپلیکیشن‌های جدید پس از نصب تنها در App Library و نه در هوم‌اسکرین قرار گیرند.

با اضافه‌شدن App Library اپل اکنون امکان پنهان‌کردن هوم‌اسکرین‌های دیگر را نیز دراختیار کاربر می‌گذارد. بدین‌ترتیب بسته به موقعیتی که در آن قرار دارید، می‌توانید هوم‌اسکرین دلخواهتان را پنهان کنید. از تغییرات مهم دیگر می‌توان به فشرده‌تر شدن طراحی رابط کاربری تماس‌ها و سیری اشاره کرد؛ چراکه اکنون دیگر تمام صفحه را اشغال نمی‌کنند. مورد بعدی، قابلیت Picture in Picture است که امکان تماشای ویدئو یا ادامه‌دادن تماس تصویری حین استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر را به‌ارمغان می‌آورد.

اپلیکیشن Messages اکنون به کاربر اجازه می‌دهد تا حداکثر ۹ مکالمه‌ی مهم‌ را در بالای فهرست مکالمات پین کند. منشن افراد یا پاسخ‌دادن به یک پیام به‌خصوص در چت‌های گروهی نیز از جمله‌ی قابلیت‌های جدید اپلیکیشن‌ Messages به‌حساب می‌آیند.

دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس

از بین تمام گوشی‌های هوشمند ۲۰۲۰ اپل، آیفون ۱۲ پرو مکس، چشم‌گیرترین تغییرات را در بخش دوربین تجربه می‌کند؛ محصولی که از بزرگ‌ترین حسگر تاریخ گوشی‌های هوشمند اپل با سیستم لرزش‌گیر جدید تصویر بهره می‌گیرد، قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال تا سقف ۲٫۵ برابر را دراختیار کاربر می‌گذارد و صدالبته به‌مدد ماژول LiDAR در زمینه‌ی واقعیت افزوده نیز حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. صرف‌نظر از موارد یادشده، دوربین اولتراواید و دوربین سلفی تفاوتی با نسل گذشته ندارد.

اپل برای تفکیک هرچه‌بهتر آیفون ۱۲ پرو از نسخه‌ی عادی، سیستم LiDAR را نیز به پنل پشتی آن‌ اضافه کرده است. این ماژول با تاباندن پرتو لیزر روی سوژه و محاسبه‌ی مدت‌زمان بازتابِش، فاصله را از آن می‌سنجد. آیفون از LiDAR برای ایجاد نقشه‌ای دقیق از عمق محیط استفاده می‌کند؛ نقشه‌ای که امکان اسکن اجسام و محیط، جلوه‌های ویدئویی و عکاسی به‌همراه پیاده‌سازی دقیق المان‌های واقعیت‌افزوده را فراهم می‌آورد. آیفون ۱۲ پرو از LiDAR برای فوکوس دقیق‌تر و سریع‌تر در عکاسی شامل حالت پرتره و فیلم‌برداری در تاریکی نیز بهره می‌گیرد. اپل می‌گوید LiDAR سرعت فوکوس را ۶ برابر افزایش می‌دهد.

آیفون ۱۲ پرو مکس حین عکاسی

به‌کمک ماژول LiDAR آیفون‌های حرفه‌ای اپل به‌طرز محسوسی در اپ‌هایی همچون Measure یا بازی Angry Birds، سطوح را سریع‌تر و دقیق‌تر تشخیص می‌دهند. پیش‌تر دستگاه‌های اپل برای پیاده‌سازی جلوه‌های واقعیت افزوده از تحلیل داده‌های حاصل از دوربین به‌کمک هوش مصنوعی کمک می‌گرفتند؛ درحالی‌که نتیجه‌ی به‌کارگیری چنین راهکاری، افزایش مصرف باتری و کاهش دقت به‌ویژه در محیط‌های تاریک و سوژه‌هایی با رنگ یکسان با پس‌زمینه بود.

صرف‌نظر از تغییرات سخت‌افزاری، الگوریتم نرم‌افزاری دوربین‌های آیفون نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده‌ است. اپل می‌گوید با اتکا بر قدرت پردازشی خیره‌کننده GPU ،CPU، موتور پردازش عصبی و ISP تراشه‌ی A14، سه قابلیت نرم‌افزاری Smart HDR 3، Night Mode و Deep Fusion را دراختیار کاربر می‌گذارد. 

  • در شرایط نوری متوسط تا تاریک، هر چهار مدل آیفون الگوریتم نرم‌افزاری Deep Fusion را با تمام دوربین‌هایشان به‌کار می‌گیرد؛ الگوریتمی که با ثبت چندین فریم و آنالیز آن‌ها در سطح پیکسل و انتخاب بهترین بخش هرکدام، براساس ادعای اپل عکس‌هایی واضح با جزئیات بسیار زیاد تولید خواهد کرد.
  •  برای عکاسی روزمره، الگوریتم Smart HDR 3 با تمام دوربین‌های هر چهار مدل آیفون وارد عمل می‌شود؛ الگوریتمی که برای دستیابی به عکس‌هایی واقع‌گرایانه، به‌کمک موتور پردازش عصبی A14 با شناسایی بخش‌های مختلف سوژه، برای هر بخش کنتراست و تراز سفیدی و نوردهی را به‌صورت مجزا تنظیم می‌کند.
  • حالت Night با دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس دردسترس نیست؛ اما در سه دوربین دیگر ازجمله دوربین سلفی با تاریک‌ترشدن محیط، گوشی براساس شدت نور موجود تعدادی فریم را در سطوح نوردهی مختلف ثبت و بهترین بخش هرکدام را باهم ترکیب می‌کند. اپل می‌گوید Night Mode اکنون امکان نوردهی دو ثانیه‌ای حین عکاسی در دست را نیز فراهم می‌سازد.

ویژگی‌ اختصاصی دیگر آیفون‌های پرو، Apple ProRAW نام دارد. به‌موجب این ویژگی، کاربران آیفون ۱۲ پرو / ۱۲ پرو مکس درکنار تمام داده‌های استاندارد RAW، داده‌های مربوط به پردازش تصویر اپل را نیز دراختیار داشته باشند. بدین‌ترتیب، در حالت ایدئال کاربر حین ویرایش عکس نیازی به تلاش برای کاهش سطح نویز یا تغییرات مربوط به نوردهی مالتی‌فریم نخواهد نخواهد داشت. متأسفانه ProRAW هنگام بررسی آیفون ۱۲ پرو مکس در دسترس نبود.

رابط کاربری دوربین تفاوتی فاحشی با نسل گذشته‌ی آیفون ندارد. همانند گذشته با سوایپ در نیمه‌ی پایین (سمت راست) رابط کاربری می‌توان بین حالت‌های مختلف استفاده از دوربین جابه‌جا شد، کماکان تنظیمات دوربین خارج از اپلیکیشن آن و در منوی تنظیمات کلی گوشی قرار دارد؛ درحالی‌که به‌لطف انطباق دقیق میدان دید دوربین‌ها روی یکدیگر، حین استفاده از دوربین واید می‌توان پیش‌نمایشی از زاویه‌ی دید بالقوه‌ی دوربین اولتراواید را نیز از کناره‌‌های منظره‌یاب مشاهده کرد.

آیفون ۱۲ پرو مکس حین ثبت عکس سلفی

یکی از ویژگی‌های تحسین‌برانگیز دوربین‌های آیفون به جابه‌جایی نامحسوس و نرم بین سه دوربین بازمی‌گردد؛ قابلیتی که به قدرت پردازشی ISP بستگی زیادی دارد و حتی در شاخص‌ترین و گران‌قیمت‌ترین پرچم‌داران اندرویدی با لگ محسوسی پیاده می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، دوربین واید آیفون ۱۲ پرو مکس از بزرگ‌ترین حسگر تاریخ گوشی‌های هوشمند اپل بهره می‌برد. غول دنیای فناوری می‌گوید گوشی گران‌قیمتش از ۴۷ درصد حسگر بزرگ‌تر درمقایسه‌با نمونه‌ی 1/2.55 اینچی نسل گذشته (و البته آیفون ۱۲ پرو) استفاده می‌کند. اگر معیار اپل برای سنجش ابعاد حسگر، قطر آن باشد، با کمی محاسبه به ابعاد 1/1.73 اینچ می‌رسیم که به‌بزرگی حسگر غول‌آسای 1/1.33 اینچی گلکسی نوت ۲۰ اولترا نیست. حسگر بزرگ آیفون ۱۲ پرو مکس به‌همراه لنز گشوده‌ترِ f/1.6 به ۸۷ درصد جذب نور بیشتر، نویز کمتر و صدالبته میدان فوکوس بسیار باریک‌تر می‌انجامد.

با‌توجه به بزرگ‌تر شدن سطح حسگر و ثابت‌ماندن تعداد پیکسل‌ها، ابعاد آن‌ها نیز بزرگ‌تر شده و از ۱٫۴ میکرومتر در نسل گذشته به ۱٫۷ میکرومتر رسیده است. کوپرتینونشین‌ها می‌گویند براثر سنگین‌تر شدن حسگر، برای از بین‌بردن آثار لرزش تصویر، به‌جای OIS روی لنز از سیستم لرزش‌گیر حسگر sensor-shift در آیفون ۱۲ پرو مکس استفاده کرده‌اند؛ حسگر به‌مدد این سیستم جدید در دو محور x و y حرکت می‌کند. حسگر دوربین اصلی در پسِ لنز وایدی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۶ میلی‌متری و دیافراگم گشوده‌ترِ f/1.6 قرار دارد، از سوی دیگر از سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel PDAF بهره می‌برد.

گالری عکس‌های دوربین واید در طول روز

اگر تصور می‌کنید که حسگر بزرگ‌تر، بهبود خارق‌العاده‌ای را در عکس‌های آیفون ۱۲ پرو مکس به‌وجود می‌آورد، باید بگوییم که در اشتباه هستید. پرچم‌دار گران‌قیمت اپل در زمینه‌ی کیفیت عکس‌های روز تقریبا هیچ برتری چشم‌گیری بر برادرانش ندارد؛ به‌طوری‌که همان ویژگی‌های مثبت و منفی را می‌توان در عکس‌ها مشاهده کرد. رنگ‌های چشم‌نواز با گرایش به گرمی، پردازش نه‌چندان مناسب سوژه‌های با جزئیات پیچیده، نظیر شاخ‌وبرگ درختان و شارپ‌کردن مصنوعی بیش‌از حد آن‌ها، حفظ نویز در سطح مناسب و گستره‌ی دینامیکی واقع‌گرایانه از جمله‌ی ویژگی‌های یادشده هستند.

رابط کاربری دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس

براثر بزرگ‌تر شدن ابعاد حسگر و گشودگی زیاد دیافراگم، عمق میدان دوربین اصلی بسیار کوچک‌تر شده است، این تغییر به ایجاد بوکه‌های طبیعی و محدود شدن صفحه‌ی فوکوس حین عکاسی از سوژه‌های نزدیک می‌انجامد؛ به‌طوری که حتی بخش‌هایی از مرز سوژه نیز به‌همراه پس‌زمینه محو می‌شوند.

تغییر بزرگ بعدی دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس به فاصله‌ی کانونی و دیافراگم دوربین تله‌فوتو بازمی‌گردد. این دوربین از همان حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و 1/3.4 اینچی نسل گذشته با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری و فوکوس خودکار PDAF بهره می‌برد و در پسِ لنز ۶۵ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر قرار دارد؛ بنابراین بزرگ‌نمایی اپتیکال تا سقف ۲٫۵ برابر درمقایسه‌با دوربین واید به‌وجود می‌آورد که باتوجه به بزرگ‌نمایی ۵ تا ۱۰ برابری رقبای اندرویدی چندان شگفت‌انگیز نیست.

گالری عکس‌های دوربین تله‌فوتو در طول روز

عکس‌های دوربین تله‌فوتو در روشنایی روز به‌لحاظ کیفیت رنگ‌های پردازش‌شده، گستره‌ی دینامیکی و سطح نویز شبیه به عکس‌های دوربین اصلی هستند. ثبت جزئیات اندک از سوژه‌هایی همچون شاخ‌وبرگ درختان با دوربین تله‌فوتو نیز ادامه دارد؛ اما به‌نظر می‌رسد که شارپ‌‌کردن مصنوعی چنین سوژه‌هایی درمقایسه‌با دوربین اصلی با شدت کمتری رخ می‌دهد.

اپل در آیفون ۱۲ پرو مکس نیز همانند مدل‌های دیگر آیفون ۱۲ از دوربین اولتراواید نسل گذشته استفاده می‌کند. این دوربین حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و 1/3.6 اینچی به‌همراه لنز ۵ تکه و ۱۳ میلی‌متری با دیافراگم f/2.4 را برای ثبت عکس‌های فوق‌عریض با میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای به‌کار می‌گیرد و در آن خبری از لرزش‌گیر اپتیکال یا فوکوس خودکار نیست؛ بنابراین برخلاف تعدادی از پرچم‌دارها یا حتی میان‌رده‌های پریمیوم اندرویدی نمی‌توان با دوربین اولتراواید عکس‌های ماکرو گرفت.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در طول روز

در عکس‌های عریض دوربین اولتراواید شاهد افزایش سطح نویز، افت جزئیات به‌ویژه روی سوژه‌هایی با بافت پیچیده و محدودتر شدن گستره‌ی دینامیکی هستیم؛ اما رنگ‌های پردازش‌شده به دوربین اصلی بسیار نزدیک هستند. درشرایطی‌که تعدادی از پرچم‌داران شاخص بازار نظیر هواوی پی ۴۰ پرو به‌لطف قابلیت فوکوس خودکار، امکان عکاسی ماکرو را نیز با دوربین اولتراواید فراهم می‌آورند، آیفون ۱۲ پرو مکس از چنین قابلیتی بی‌بهره است. باور داریم که اپل باید در سال‌های آینده درباره‌ی دوربین اولتراواید به‌صورت اساسی تجدیدنظر کند.

مقایسه‌ی میدان‌های دید متفاوت آیفون ۱۲ پرو مکس


برای مشاهده‌ی عکس‌ها در ابعاد واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید.


با تاریک‌تر شدن محیط، آیفون‌های جدید به‌صورت خودکار دست‌به‌دامان حالت Night می‌شوند تا به‌کمک ثبت چندین فریم با نوردهی‌های مختلف و ترکیب آن‌ها، عکس‌های شبانه را بهبود دهند. نرم‌افزار دوربین به‌صورت خودکار مدت‌زمان نوردهی را تعیین و درکنار آیکون Night Mode نشان می‌دهد؛ اما امکان تغییر مدت‌زمان نوردهی (نه به‌ مقدار دلخواه!) یا غیرفعال‌سازی Night Mode فراهم است. گوشی معمولا برای عکاسی دستی یک تا ۳ ثانیه را برمی‌گزیند؛ البته بسته به شرایط محیط، مدت‌زمان نوردهی تا چندین ثانیه نیز افزایش می‌یابد. Night Mode در تمام دوربین‌ها غیراز دوربین تله‌فوتو دردسترس قرار دارد.

گالری عکس‌های دوربین واید در تاریکی

الگوریتم Night Mode اپل در شرایط نوری ضعیف، عملکرد محتاطانه‌ای دارد و به‌دنبال بدل‌کردن تاریکی شب به روشنی روز نیست. بسیاری از عکس‌های دوربین اصلی با نوردهی یک تا ۲ ثانیه‌ای ثبت می‌شوند و در آن‌ها تعادل مناسبی بین نویز و سطح جزئیات وجود دارد؛ اما تصور می‌کنیم که در زمینه‌ی گستره‌ی دینامیکی و نوردهی متعادل، برتری از آن رقبای دیگر از جمله پیکسل ۵ گوگل است.

یکی از مشکلاتی که در ثبت عکس‌های شب پیش می‌آید، حساسیت بیش‌از حد دوربین به لرزش است؛ به‌طوری که در نوردهی‌های ۲ تا ۳ ثانیه‌ای، سوژه‌هایی با حرکت‌های جزئی نظیر گلی در معرض وزش باد دچار محوشدگی می‌شوند.

مقایسه‌ی عکس‌های دوربین واید آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۱ پرو مکس در تاریکی

نمونه‌عکس دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرو مکس در تاریکی

آیفون ۱۲ پرو مکس

نمونه‌عکس دوربین واید آیفون ۱۱ پرو مکس در تاریکی

آیفون ۱۱ پرو مکس


کراپ ۱۰۰ درصدی عکس‌های دوربین واید آیفون ۱۱ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو مکس در تاریکی

برای مشاهده‌ی عکس‌ها در ابعاد واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید.


بزرگ‌تر شدن حسگر به جذب نور بیشتر و بی‌نیاز شدن به نوردهی‌های طولانی‌تر می‌انجامد؛ بنابراین احتمالا دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرو مکس درمقایسه‌با برادرانش می‌تواند عکس‌های بهتری را در تاریکی بگیرد. در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که پرچم‌دار جدید اپل با وجود کاهش چشم‌گیر نویز، جزئیاتی هم‌سطح با آیفون ۱۱ پرو مکس ثبت می‌کند؛ البته رنگ‌ها در عکس ثبت‌شده با پرچم‌دار پیشین اپل کمی چشم‌نوازتر هستند.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در تاریکی

مطابق انتظار، عکس‌های دوربین اولتراواید تاریک‌تر از عکس‌های دوربین اصلی ثبت می‌شوند، نویز بیشتر و جزئیات کمتری دارند؛ اما کیفیت رنگ‌های ثبت‌شده و گستره‌ی دینامیکی به دوربین اصلی نزدیک‌تر هستند. ناگفته نماند که ویژگی‌های یادشده به‌لطف پشتیبانی دوربین اولتراواید از Night Mode به‌دست می‌آیند؛ چراکه با خاموش‌کردن آن، کیفیت عکس‌ها بسیار تنزل می‌یابد.

برخلاف تعدادی از پرچم‌داران شاخص اندرویدی، حالت Night با دوربین تله‌فوتوی آیفون ۱۲ پرو مکس دردسترس قرار ندارد؛ البته نرم‌افزار دوربین بسته به‌شدت نور محیطی، برخی مواقع برای ثبت عکس‌های با زوم ۲٫۵ برابری به‌جای دوربین تله‌فوتو از تصویر کراپ‌شده‌ی دوربین واید استفاده می‌کند که در این شرایط می‌توان Night Mode را نیز به‌کار گرفت.

مقایسه‌ی عکس‌‌های با زوم ۲٫۵ برابری دوربین واید و تله‌فوتو در تاریکی

تفاوت جزئیات عکس‌های ۲٫۵ برابری دوربین اصلی و تله‌فوتو آیفون ۱۲ پرو مکس در تاریکی

آیفون اجازه‌ی انتخاب از بین دوربین‌های واید و تله‌فوتو برای انجام بزرگ‌نمایی را نمی‌دهد و در محیط‌های کم‌نور، بسته به شرایط، یا عکس ۲٫۵ برابری را با ایجاد کراپی روی تصویر دوربین اصلی و آپ‌اسکیل آن می‌گیرد یا به‌سراغ دوربین تله‌فوتو می‌رود. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، عکس ۲٫۵ برابری دوربین تله‌فوتو، گستره‌ی دینامیکی بهتر و جزئیات بیشتری دارد؛ اما سطح نویز در عکس دوربین اصلی کمتر است. امیدواریم اپل 

گالری عکس‌های با زوم ۲٫۵ برابری در تاریکی

عکس‌های 2.5x ثبت‌شده با دوربین تله‌فوتو در تاریکیعکس‌های 2.5x ثبت‌شده با دوربین اصلی در تاریکی


آیفون ۱۲ پرو مکس به‌صورت پیش‌فرض حین انتخاب حالت Portrait، عکس‌ها را با دوربین تله‌فوتو و میدان دید 2.5x می‌گیرد؛ البته امکان عکاسی پرتره با میدان دید عریض‌ترِ 1X به‌کمک دوربین واید گوشی نیز وجود دارد. آیفون ۱۲ پرو مکس با اتکا بر LiDAR برای جداسازی سوژه از پس‌زمینه، امکان عکاسی پرتره‌ی Night Mode را نیز دراختیار کاربر می‌گذارد که با لمس آیکون Night Mode حین عکاسی پرتره در تاریکی فعال می‌شود. توجه داشته باشید که در این حالت، آیفون ۱۲ پرو مکس صرفا با دوربین واید عکاسی می‌کند.

مقایسه‌ی عکس‌های پرتره‌ی 1x و 2.5x آیفون ۱۲ پرو مکس در طول روز

نمونه‌عکس پرتره‌ی ۲٫۵ برابری آیفون ۱۲ پرو مکس با دوربین تله‌فوتو در طول روز - مهرداد عیسی‌ لو

2.5x

نمونه‌عکس پرتره‌ی ۱ برابری آیفون ۱۲ پرو مکس با دوربین اصلی در طول روز - مهرداد عیسی لو

1x

برای مشاهده‌ی عکس‌ها در ابعاد واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید.


مقایسه‌ی عکس‌های پرتره‌ی 1x و 2.5x آیفون ۱۲ پرو مکس در تاریکی

نمونه‌عکس پرتره‌ی ۲٫۵ برابری آیفون ۱۲ پرو مکس با دوربین تله‌فوتو در طول شب - مهرداد عیسی لو

2.5x

نمونه‌عکس پرتره‌ی ۱ برابری آیفون ۱۲ پرو مکس با دوربین اصلی در طول شب - مهرداد عیسی لو

1x

برای مشاهده‌ی عکس‌ها در ابعاد واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید.


به‌لطف ماژول LiDAR، آیفون ۱۲ پرو مکس عملکرد بسیار خوبی در تفکیک دقیق سوژه از پس‌زمینه و پیاده‌سازی افکت بوکه به‌نمایش می‌گذارد. از سوی دیگر عکس‌های پرتره با دوربین پیش‌فرض تله‌فوتو و دوربین اصلی پز از جزئیات هستند و در زمینه‌ی پردازش رنگ پوست شخص عملکرد واقع‌گرایانه‌ای دارند. دوربین تله‌فوتو در تاریکی شب نیز عملکرد خوبی به‌نمایش می‌گذارد؛ اما به‌دلیل پشتیبانی‌نکردن از Night Mode، عکس‌ها را به‌روشنی دوربین اصلی ثبت نمی‌کند. ناگفته نماند که استفاده از حالت Portrait روی اجسام و جانداران نیز امکان‌پذیر است.

گالری عکس‌های پرتره‌ی آیفون ۱۲ پرو در روشنایی و تاریکی

سخت‌افزار دوربین سلفی خانواده‌ی آیفون ۱۲ تفاوتی با نسل گذشته ندارد؛ پرچم‌داران ۲۰۲۰ اپل برای عکاسی سلفی همانند به حسگر 1/3.6 اینچی و ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری و لنز f/2.2 واید (۲۳ میلی‌متری) اتکا دارند. این دوربین فاقد فوکوس خودکار یا لرزش‌گیر اپتیکال است؛ اما به‌مدد اسکنر سه‌بعدی سیستم Face ID امکان عکاسی پرتره و پیاده‌سازی طبیعی افکت بوکه را نیز دارد، از سوی دیگر در تاریکی شب نیز قابلیت Night Mode به روشن‌تر شدن عکس‌ها کمک می‌کند.

گالری عکس‌های سلفی آیفون ۱۲ در طول روز و شب

آیفون همواره درزمینه‌ی فیلم‌برداری یکی از بهترین‌های دنیای موبایل بوده است و اکنون به‌مدد تغییرات جدید، جایگاه آن مستحکم‌تر از قبل خواهد بود. آیفون ۱۲ پرو امکان فیلم‌برداری HDR با فرمت Dolby Vision و وضوح 4K با تمام دوربین‌هایشان را دارند؛ البته نرخ فیلم‌برداری Dolby Vision با دوربین‌های پشتی بالغ‌بر ۶۰ فریم‌برثانیه و نرخ فیلم‌برداری HDR با دوربین سلفی نیز حداکثر ۳۰ فریم‌برثانیه خواهد بود. با وجود پشتیبانی دوربین تله‌فوتو از نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه، در کمال تعجب در این نرخ، آیفون اجازه‌ی سوئیچ به دوربین تله‌فوتو را حین فیلم‌برداری نمی‌دهد؛ بنابراین ویدئوهای ۶۰ فریم‌برثانیه‌ای دوربین تله‌فوتو باید به‌صورت جداگانه ضبط شوند.

حالت‌های دردسترس برای فیلم‌برداری با آیفون ۱۲ پرو مکس تفاوتی با آیفون ۱۲ پرو ندارد؛ اما با توجه به تغییر حسگر دوربین واید و لنز دوربین تله‌فوتو انتظار می‌رود که ویدئوی خروجی آن‌ها متفاوت باشد. ما از گستره‌ی دینامیکی، کنتراست و رنگ‌ها رضایت داشتیم؛ سطح نویز در ویدئوهای واید و تله‌فوتو پایین و در ویدئوهای اولتراواید بالا است، از سوی دیگر سطح جزئیات نیز در ویدئوهای اولتراواید با دو دوربین دیگر هم‌خوانی ندارد.

ضبط ویدئوهای ۱۰ بیتی به‌جای ۸ بیت امکان ثبت ۷۰۰ میلیون رنگ را در ویدئوها فراهم می‌آورد. آیفون حین فیلم‌برداری HDR، در هر فریم به‌کمک دو سطح نوردهی متفاوت، هیستوگرامی از مقادیر رنگی ایجاد می‌کند. بدین‌ترتیب، متادیتای موردنیاز برای فرمت Dolby Vision تولید می‌شود. اپل داده‌های مربوط به HDR را خارج از استریم ویدئو ذخیره می‌کند تا حین تماشای ویدئو در نمایشگرهای فاقد قابلیت HDR، تصاویر به‌درستی به‌نمایش درآیند.

پیش‌تر در بررسی آیفون ۱۲ پرو برای نمایش تفاوت فیلم‌برداری عادی با 4K Dolby Vision تلاش کردیم تا حین پخش هر دو ویدئو روی آیپد پرو، از دستگاه فیلم‌برداری کنیم. نتیجه را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید:


بازدهی و عملکرد آیفون ۱۲ پرو مکس

پشتیبانی از شبکه‌ی نسل پنجم (5G) مهم‌ترین ویژگی آیفون‌های جدید به‌شمار می‌آید و اپل نیز در رویداد Hi, Speed به‌صورت ویژه بدان پرداخت. براساس کالبدشکافی iFixit، آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو به‌لطف بهره‌گیری از مودم مجزای X55 کوالکام از اتصال 5G پشتیبانی می‌کنند و درحقیقت روی شبکه‌ی Ultra Wideband شرکت Verizon در خاک آمریکا، اتصال پرسرعت mmWave با بیشینه‌ی ‌سرعت چهار گیگابیت‌برثانیه را نیز دراختیار کاربر می‌گذارند. اپل می‌گوید برای خانواده‌ی آیفون ۱۲ آنتن و قطعات رادیویی 5G سفارشی‌شده‌‌ای طراحی کرده و برای استفاده‌ی بهینه‌ی اپ‌ها از اتصال 5G مجموعه‌ی فرم‌ور iOS را در تمامی سطوح بهینه ساخته است.

اپل می‌گوید برای بهینه‌سازی سیستم آنتن و الگوریتم Beamforming محفظه‌های بی‌پژواکی طراحی و اتصال 5G را با ۱۰۰ اپراتور در ۳۰ منطقه‌ی مختلف آزمایش کرده است. آیفون ۱۲ می‌تواند در شرایط ایدئال سرعت اتصال ۳٫۵ گیگابیت‌برثانیه‌ای را نیز فراهم سازد. کوپرتینونشین‌ها قابلیت نرم‌افزاری Smart Data Mode را نیز برای گوشی‌هایشان تدارک دیده‌اند که به‌موجب آن، آیفون‌های جدید برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، در مواقعی که به 5G نیازی نیست، به‌سرعت به اتصال LTE سوئیچ می‌کنند. متأسفانه هم‌اکنون در ایران اتصال 5G دردسترس نیست؛ بنابراین تک تایمز فرصت آزمایش اتصال 5G با آیفون ۱۲ را نداشت.

آیفون ۱۲ پرو مکس حین اجرای بازی

A14 Bionic، نخستین تراشه‌ی موبایل ۵ نانومتری دنیا، قلب تپنده‌ی تمام مدل‌های آیفون ۱۲ اپل است؛ همان‌ تراشه‌ای که توان پردازشی آیپد ایر ۴ را تأمین می‌کند. اپل می‌گوید تراشه‌ی جدیدش با افزایشی ۴۰ درصدی درمقایسه‌‌با A13 Bionic، بیش از ۱۱٫۸ میلیارد ترانزیستور در بطن خود دارد. این تراشه از مجموع ۲ هسته‌ی قدرتمند Firestorm و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Icestorm با معماری جدید به‌عنوان CPU استفاده می‌کند و ماژول چهارهسته‌ای جدیدی با الگوریتم بهبودیافته‌ی فشرده‌سازی حافظه را به‌عنوان GPU به‌کار می‌گیرد.

اپل طبق معمول جزئیات فنی فرکانس هسته‌ها را به‌اشتراک نمی‌گذارد و صرفا ادعا می‌کند که CPU جدید سریع‌ترین نمونه در دنیای گوشی‌های هوشمند است؛ درحالی‌که GPU عملکردی بالغ‌بر ۵۰ درصد سریع‌تر از تمام تراشه‌های موبایل دیگر ارائه می‌دهد. براساس نتایج گیک‌بنچ آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو، به‌نظر می‌رسد فرکانس توربو برای هسته‌های قدرتمند CPU‌ معادل ۳٫۰ گیگاهرتز باشد، از سوی دیگر گفته می‌شود هسته‌های کم‌مصرف A14 به فرکانس بیشینه‌ی ۱٫۸ گیگاهرتز دست می‌یابند؛ اما براساس بررسی‌های AnandTech، فرکانس هسته‌های A14 حین فعال‌بودن تعداد مختلفی از هسته‌ها، بدین شکل خواهد بود:

فرکانس بیشینه‌ی هسته‌ها (مگاهرتز) در برابر تعداد تردهای پردازشی
Apple A14 ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
Firestorm 1 ۲۹۹۸ ۲۸۹۰ ۲۸۹۰ ۲۸۹۰ ۲۸۹۰ ۲۸۹۰
Firestorm 2 ۲۸۹۰ ۲۸۹۰ ۲۸۹۰ ۲۸۹۰ ۲۸۹۰
Icestorm 1 ۱۸۲۳ ۱۸۲۳ ۱۸۲۳ ۱۸۲۳
Icestorm 2 ۱۸۲۳ ۱۸۲۳ ۱۸۲۳
Icestorm 3 ۱۸۲۳ ۱۸۲۳
Icestorm 4 ۱۸۲۳
Apple A13 ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
Lightning 1 ۲۶۶۶ ۲۵۹۰ ۲۵۹۰ ۲۵۹۰ ۲۵۹۰ ۲۵۹۰
Lightning 2 ۲۵۹۰ ۲۵۹۰ ۲۵۹۰ ۲۵۹۰ ۲۵۹۰
Thunder 1 ۱۷۲۸ ۱۷۲۸ ۱۷۲۸ ۱۷۲۸
Thunder 2 ۱۷۲۸ ۱۷۲۸ ۱۷۲۸
Thunder 3 ۱۷۲۸ ۱۷۲۸
 Thunder 4 ۱۷۲۸

موتور پردازش عصبی A14 Bionic اکنون به‌جای ۸ هسته از ۱۶ هسته بهره می‌برد؛ تغییری که براساس ادعای اپل به ۸۰ درصد افزایش سرعت عملکرد در «حیاتی‌ترین مدل‌های یادگیری ماشین» می‌انجامد. واحد پردازش عصبی A14 ازپسِ اجرای ۱۱ تریلیون عملیات‌برثانیه برمی‌آید. همچنین، سرعت شتاب‌دهنده‌های ML اختصاصی CPU در محاسبات یادگیری ماشین ۷۰ درصد بیشتر است. بررسی‌‌های AnandTech نشان می‌دهد که دو هسته‌ی قدرتمند A14 به کش L2 اشتراکی ۸ مگابایتی و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف آن به کش L2 اشتراکی ۴ مگابایتی دسترسی دارند، از سوی دیگر مهندسان اپل به‌جای کش L3، کش اشتراکی سطح سیستمی ۱۶ مگابایتی را برای تمام بلوک‌های A14 در نظر گرفته‌اند.

سایت تک تایمز روی آیفون ۱۲ پرو مکس

اپل هیچ‌گاه درباره‌ی میزان رم آیفون صحبت می‌کند؛ اما براساس کالبدشکافی iFixit، اپل در آیفون ۱۲ ماژول ۴ گیگابایتی MT53D512M64D4UA-046 ساخت شرکت Micron و در آیفون ۱۲ پرو از ماژول ۶ گیگابایتی آن را به‌کار گرفته است. با نگاهی به سیستم نام‌گذاری Micron می‌توان متوجه شد که عدد 046 به فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتزی، عدد 53 به‌نوع Mobile LPDDR4-بودن رم، عبارت 512M64 به پهنای ۶۴ بیتی و عمق ۵۱۲ مگابیتی رم و در نهایت حرف D به ولتاژ ۱٫۱ (برای LPDDR4) یا ۰٫۶ ولت (برای LPDDR4x) اشاره دارند. باتوجه‌به بهره‌گیری نسل قبلی آیفون از رم LPDDR4x می‌توان با تقریب مناسبی حدس زد که کوپرتینونشین‌‌ها در آیفون‌ ۱۲ نیز چنین ماژولی به‌‌کار برده باشند؛ در هر صورت فقدان رم LPDDR5 با مصرف انرژی کمتر و بالغ‌بر ۱٫۵ برابر سرعت بیشتر درمقایسه‌با LPDDR4x را یکی از ضعف‌های سخت‌افزار آیفون‌های جدید مقابل پرچم‌داران شاخص اندرویدی می‌دانیم.

درحالی‌که آیفون ۱۲ مانند قبل در نسخه‌های ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت به‌فروش می‌رسد، نسخه‌ای حرفه‌ای اپل با ارتقا حافظه‌ی پایه به ۱۲۸ گیگابایت در نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت دراختیار کاربر قرار می‌گیرند. در هر صورت ما سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی NVMe دو گوشی را با استفاده از اپلیکیشن PerformanceTest ارزیابی می‌کنیم.

عملکرد حافظه‌ آیفون ۱۲ پرو مکس دربرابر رقبای پرچم‌دار
مدل‌ها ٫ عملکرد نرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
آیفون ۱۲ پرو مکس ۸۲۱ ۶۲۱
گلکسی زد فولد ۲ ۱۶۳۶٫۲۴ ۷۴۳٫۴۴ ۲۴۲٫۹۸ ۲۳۰٫۴۸
گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۱۷۷۲٫۴۴ ۷۸۱٫۵۹ ۱۸۸٫۷۵ ۲۲۸٫۴۱
گلکسی نوت ۲۰ ۱۷۰۶۵٫۵۵ ۷۷۱٫۳ ۲۰۹٫۱۳ ۲۳۹٫۴۹
آیفون ۱۲ پرو ۸۱۷ ۱۲۵۹
آیفون ۱۲ ۸۱۸ ۴۹۵
شیائومی می ۱۰ ۱۳۷۴٫۳۶ ۶۴۹٫۴۵ ۲۱۳٫۸۲ ۲۱۷٫۴۱
موتورولا اج پلاس ۱۷۱۵٫۲۱ ۷۵۱٫۰۴ ۲۲۹٫۰۳ ۲۰۳٫۷۹
هواوی پی ۴۰ پرو ۱۸۰۹.۹۷ ۳۹۴٫۵۳ ۲۰۴٫۶۵ ۲۳۵٫۶۵
گلکسی S20 پلاس ۱۶۲۹٫۱۴ ۷۱۱٫۸۳ ۲۰۱٫۸۴ ۲۱۹٫۱۲
گلکسی S20 ۱۶۱۸٫۶۸ ۶۹۸٫۱۶ ۲۰۶٫۶۹ ۲۲۶٫۲۹
گلکسی S20‌ اولترا ۱۶۳۷٫۹۳ ۷۰۳٫۱ ۲۰۸٫۵۱ ۲۲۸٫۵۸
گلکسی S10 پلاس ۷۹۳٫۷۴ ۱۹۴٫۶۳ ۱۳۸٫۵۷ ۲۴٫۱
آیفون ۱۱ پرو مکس ۱۵۹۵ ۶۸۹
آیفون ۱۱ پرو ۱۵۳۱ ۶۵۷
آیفون ۱۱ ۱۱۹۷ ۵۰۴
وان‌پلاس ۷ پرو ۱۴۷۵٫۸۲ ۳۸۵٫۱ ۱۷۶٫۴ ۲۷٫۸۸

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را تک تایمز اجرا کرده است.

توجه کنید که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی گوشی‌های اندرویدی در اپلیکیشن AndroBench با استفاده از فایل‌های ۳۲ و ۲ مگابایتی در قالب بلوک‌های ۲۵۶ کیلوبایتی سنجیده می‌شود؛ درحالی‌که آزمون PerformanceTest در دستگاه‌های iOS با فایلی ۹۰ مگابایتی و در قالب بلوک‌های ۱۶ کیلوبایتی انجام می‌شود؛ بنابراین، اعداد حاصل در آزمون iOS سخت‌گیرانه‌تر هستند.

طراحی پشت آیفون ۱۲ پرو مکس در دست

متأسفانه اپل انتظارات را برآورده نکرد و آیفون‌های جدید را با صفحات نمایش ۶۰ هرتزی روانه‌ی بازار ساخت. این شرکت همانند گذشته امکان تغییر وضوح را نیز دراختیار کاربر نمی‌گذارد؛ بنابراین چالش‌های پیش‌رو در بررسی پرچم‌داران اندرویدی را با آیفون ۱۲ نداریم. برای ارزیابی کارایی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو از آزمون‌های Antutu 8 (کارایی کلی گوشی)، GeekBench (عملکرد پردازنده‌ی‌ مرکزی در بارهای پردازشی تک یا چندهسته‌ای) و آزمون‌های 3DMark و GFXBench (بازده‌ گرافیکی گوشی) استفاده می‌کنیم. تمامی آزمون‌های گرافیکی به‌‌صورت Offscreen اجرا می‌شوند؛ بنابراین وضوح یا نرخ نوسازی نمایشگر تأثیری بر نتیجه‌ی حاصل نخواهد داشت.

عملکرد آیفون ۱۲ پرو مکس دربرابر رقبای پرچم‌دار
نام و کارایی بنچمارک / محصول AnTutu 8 PCMark Speedometer 2.0 3DMark GeekBench 5 GFXBench
عملکرد کلی مرورگر پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی پردازنده‌ی گرافیکی پردازنده‌ی مرکزی شبیه‌ساز بازی
Sling Shot Extreme
OpenGL/Metal
Wild Life
Vulkan/Metal
Single Core
Multi Core
Aztec Ruins
Onscreen/1440p
Car Chase
Onscreen/1080p
1440p 1440p OpenGL Vulkan Metal OpenGL Metal
آیفون ۱۲ پرو مکس ۵۸۹۲۲۷ ۲۰۳٫۵ ۷۰۲۸
Metal
۹۱۳۰
Metal
۱۵۹۲
۴۱۶۷
۴۱٫۰
۳۲٫۵
۴۳٫۲
۶۶٫۴
آیفون ۱۲ پرو ۵۶۶۳۰۵ ۱۹۸٫۷ ۶۷۴۳
Metal
۸۶۶۶
Metal
۱۵۹۰
۳۹۸۵
۴۷٫۱
۳۳٫۴
۴۹٫۲
۷۰٫۱
آیفون ۱۲ ۵۸۶۳۹۰ ۱۹۳٫۳ ۶۸۳۸
Metal
۹۰۴۶
Metal
۱۶۱۳
۳۹۹۷
۴۹٫۹
۳۲٫۱
۵۲٫۳
۷۰٫۹
گلکسی زد فولد ۲
(Adaptive)
۵۷۷۱۱۹ ۱۲۳۸۷ ۷۳٫۷ ۸۰۵۰
OpenGL
۴۱۱۳
Vulkan
۹۷۷
۳۱۶۵
۲۱
۲۲
۲۱
۲۲
۲۷
۴۷
گلکسی نوت ۲۰ اولترا
(Adaptive)
۵۰۵۲۳۲ ۱۲۰۸۱ ۶۷٫۴ ۷۳۲۵
OpenGL
۹۴۱
۲۷۸۴
۱۳
۱۹
۱۳
۱۹
۲۴
۴۹
گلکسی نوت ۲۰ ۵۰۴۷۸۹ ۱۰۳۴۴ ۶۳٫۲ ۷۲۴۰
OpenGL
۹۰۳
۲۷۳۶
۲۰
۲۰
۲۰
۲۰
۴۲
۵۰
موتورولا اج پلاس ۵۸۵۷۴۵ ۱۲۰۲۸ ۶۸٫۵ ۸۲۶۶
OpenGL
۹۱۳
۳۳۸۷
۳۲
۲۱
۳۲
۲۱
۴۸
۵۲
آیفون ۱۱ پرو مکس ۵۴۷۱۹۳ ۱۴۹٫۱ ۶۴۱۱
Metal
۱۳۱۰
۳۳۶۸
۴۵٫۳
۲۸٫۸
۴۹٫۶
۶۴٫۶
 آیفون ۱۱ پرو ۵۴۶۰۰۵ ۶۴۳۸
Metal
۱۳۱۵
۳۳۶۱
۴۵٫۳
۲۸٫۴
۴۸٫۹
۶۲٫۷
آیفون ۱۱ ۵۲۲۱۷۰ ۶۵۵۸
Metal
۱۳۲۶
۳۲۶۲
۵۹٫۹
۳۱٫۶
۶۰
۷۱٫۶
شیائومی می ۱۰ ۵۶۳۸۰۶ ۱۰۹۴۳ ۷۷۸۹
OpenGL
۹۰۴
۳۳۳۷
۳۰
۲۰
۴۵
۵۰
هواوی پی ۴۰ پرو (Perf. mode) ۱۰۴۲۸ ۶۴۱۰
OpenGL
۷۷۹
۳۲۱۸
۱۶
۱۷
۳۱
۴۵
گلکسی S20 ۵۰۵۰۴۱ ۱۰۳۵۱ ۷۱۸۸
OpenGL
۹۱۲
۲۸۰۱
۲۳
۲۰
۴۴
۵۰
گلکسی S20 اولترا ۵۲۷۴۲۹ ۱۰۴۰۲ ۷۲۳۰
OpenGL
۹۱‌۷
۲۷۷۴
۲۰
۲۰
۴۵
۵۱
وان‌پلاس ۷ پرو
(۹۰ هرتز)
۴۷۲۲۷۲ ۹۱۹۶ ۶۰۷۱
OpenGL
۷۲۱
۲۶۴۰
۱۳
۱۶
۳۱
۶۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را تک تایمز اجرا کرده است.

آیفون ۱۲ پرو مکس براثر بالاتر بودن وضوح نمایشگرش، در آزمون‌های Onscreen بنچمارک GFXBench به‌مقدار جزئی از برادرش آیفون ۱۲ پرو جا می‌ماند؛ اما در آزمون‌های Offscreen پابه‌پای این گوشی هوشمند می‌آید. پیش‌بینی برتری فاحش آیفون ۱۲ پرو مکس بر رقبای اندروید چندان دشوار نبود؛ تراشه‌ی A14 Bionic به‌رسم سال‌های گذشته به‌ویژه در بنچمارک‌های CPU-محور اختلاف معناداری با تراشه‌های دیگر از جمله اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس و اکسینوس ۹۹۰ دارد.

حال باید دید که آیفون ۱۲ پرو مکس در استفاده‌‌های مداوم و سنگین، نظیر اجرای بازی‌ چه عملکردی از خود به‌نمایش می‌‌گذارد. تک تایمز برای شبیه‌سازی چنین سناریویی، تست استرس ۲۰ مرحله‌ای 3DMark Wild Life را به‌کار می‌گیرد. آزمون یادشده در حالت عادی محتوای گرافیکی را با رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل رندر می‌کند و با رزولوشن یکسان با صفحه‌نمایش گوشی به‌نمایش می‌گذارد.

نمودار آزمون استرس خانواده آیفون ۱۲

نمودار تغییرات نرخ فریم خانواده‌ی آیفون ۱۲

تمام نمودارهای بالا در آزمون‌های اجراشده در تک تایمز به‌دست آمده‌اند؛ برای مشاهده‌ی آن‌ها در ابعاد واقعی، روی عکس کلیک کنید.


آیفون ۱۲ پرو مکس کار خود را در آزمون استرس 3DMark Wild Life با رندر میانگین ۵۰ فریم‌برثانیه شروع می‌کند، سپس آزمون را با نوسان در همسایگی ۲۵ تا ۴۵ فریم‌برثانیه ادامه می‌دهد؛ اما نکته‌ی جالب‌توجه به پایداری بهتر این گوشی هوشمند درمقایسه‌با دو برادر دیگرش بازمی‌گردد، درحالی‌که آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو حدود ۷۰ درصد از عملکردشان را حفظ کردند، پایداری عملکرد آیفون ۱۲ پرو مکس بیش‌از ۸۰ درصد به‌دست‌آمد.

ما تصور می‌کنیم که عملکرد پایدارتر آیفون ۱۲ پرو مکس درمقایسه‌با برادرانش به ابعاد بزرگ‌‌تر و فضای بیشترِ داخل گوشی در نسخه‌ی پرو مکس مربوط می‌شود. توجه داشته باشید که در جریان آزمون استرس، تنها بنچمارک‌های متداول در بررسی‌های تک تایمز، روی هر سه گوشی نصب بوده‌اند؛ بنابراین بسته به تعداد اپ‌های نصب‌شده روی دستگاه، ممکن است میزان پایداری عملکرد متفاوت باشد.

باتری آیفون ۱۲ پرو مکس

متأسفانه ظرفیت باتری آیفون ۱۲ پرو مکس نیز همانند برادران دیگر این گوشی هوشمند کاهش یافته است؛ براساس کالبدشکافی iFixit، پرچم‌دار تنومند اپل با کاهشی ۷ درصدی در ظرفیت، هم‌اکنون انرژی موردنیازش را از طریق باتری ۳۶۸۷ میلی‌آمپرساعتی تأمین می‌کند. با توجه به ظرفیت‌های ۴۰۰۰+ میلی‌آمپرساعتی باتری در پرچم‌داران اندرویدی و اضافه‌شدن قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های 5G به آیفون‌های جدید، به‌نظر می‌رسد که کوپرتینونشین‌ها حداقل روی کاغذ، کم‌کاری کرده‌اند.

آیفون ۱۲ پرو مکس حین تماس تلفنی

اپل میزان شارژدهی خانواده‌ی آیفون ۱۲ را در سناریوهای پخش ویدئوی آفلاین و پخش ویدئو آنلاین و پخش موسیقی، مطابق جدول زیر عنوان می‌کند. بدین‌‌ترتیب درمقایسه‌با نسل پیش، آمار پخش ویدئو آفلاین آیفون ۱۲ پرو یک ساعت کاهش یافته و برای مدل‌های دیگر بدون ‌تغییر باقی مانده است. باید توجه کرد که به‌دلیل موقعیت فعلی 5G در سطح دنیا، شارژدهی آیفون‌های جدید برای کاربران مختلف به‌شدت متغیر خواهد بود.

شارژدهی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ بر اساس مشخصات رسمی در سایت اپل
نام گوشی ظرفیت باتری پخش ویدئوی آفلاین پخش ویدئوی آنلاین پخش موسیقی
آیفون ۱۲ مینی ۲۲۲۷ میلی‌آمپرساعت حداکثر ۱۵ ساعت حداکثر ۱۰ ساعت حداکثر ۵۰ ساعت
آیفون ۱۲ معمولی ۲۸۱۵ میلی‌آمپرساعت حداکثر ۱۷ ساعت حداکثر ۱۱ ساعت حداکثر ۶۵ ساعت
آیفون ۱۲ پرو ۲۸۱۵ میلی‌آمپرساعت حداکثر ۱۷ ساعت حداکثر ۱۱ ساعت حداکثر ۶۵ ساعت
آیفون ۱۲ پرو مکس ۳۶۸۷ میلی‌آمپرساعت حداکثر ۲۰ ساعت حداکثر ۱۲ ساعت حداکثر ۸۰ ساعت

توجه داشته باشید که ارزیابی شارژدهی آیفون‌های جدید در اتصال 5G براثر فقدان چنین شبکه‌ای و در اتصال 4G براثر وجود قوانین رجیستری برای تک تایمز ممکن نیست! در هر صورت با تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت، قطع تمام اتصالات بی‌سیم (حالت پرواز) و صدای اسپیکر، سراغ آزمون پخش ویدئوی معیار تک تایمز با وضوح HD می‌رویم.

آیفون‌ ۱۲ پرو مکس در آزمون پخش فیلم، مدت‌زمان ۲۰ ساعت و ۴۷ دقیقه شارژدهی داشت که درست‌مانند آیفون ۱۲ پرو، با اختلافی چشم‌گیر، نسل گذشته را از پیش‌رو برمی‌دارد. متأسفانه آزمون PCMark در پلتفرم iOS دردسترس نیست؛ بنابراین نمی‌توانیم با معیار مناسب و استانداردی درباره‌ی شارژدهی آیفون‌های جدید در کاربری‌های روزمره اظهارنظر کنیم.

عملکرد باتری آیفون ۱۲ پرو مکس دربرابر رقبای پرچم‌دار
محصول ٫ آزمون نمایشگر باتری پخش ویدئو PCMark
ابعاد و رزولوشن میلی‌آمپرساعت دقیقه:ساعت دقیقه:ساعت
آیفون ۱۲ پرو مکس ۶٫۷ اینچ
۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل
۳۶۸۷ ۲۰:۴۷
گلکسی زد فولد ۲
(تبلت Adaptive)
۷٫۶ اینچ
۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل
۴۵۰۰ ۱۲:۴۴ ۷:۰۰
گلکسی نوت ۲۰ اولترا
(Adaptive)
۶٫۹ اینچ
۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل
۴۵۰۰ ۱۸:۳۴ ۸:۲۹
گلکسی نوت ۲۰ ۶٫۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۳۰۰ ۲۲:۱۳ ۱۰:۳۵
آیفون ۱۲ پرو ۶٫۱ اینچ
۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل
۲۸۱۵ ۱۷:۱۴
آیفون ۱۲ ۶٫۱ اینچ
۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل
۲۸۱۵ ۱۷:۵۰
آیفون ۱۱ پرو مکس ۶٫۵ اینچ
۲۶۸۸ × ۱۲۴۲ پیکسل
۳۹۶۹ ۱۶:۲۳
آیفون ۱۱ پرو ۶٫۳۹ اینچ
۲۴۳۶ × ۱۱۲۵ پیکسل
۳۰۴۶ ۱۴:۰۳
آیفون ۱۱ ۶٫۱ اینچ
۱۷۹۲ × ۸۲۸ پیکسل
۳۱۱۰ ۱۲:۱۷
شیائومی می ۱۰ ۶٫۶۷ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۷۸۰ ۲۰:۰۳ ۱۲:۰۱
موتورولا اج پلاس ۶٫۷ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۱۹:۵۱ ۱۳:۵۳
هواوی پی ۴۰ پرو
(Performance)
۶٫۵۸ اینچ
۲۶۴۰ × ۱۲۰۰ پیکسل
۴۲۰۰ ۱۱:۵۱
هواوی پی ۴۰ پرو ۱۹:۲۱ ۱۲:۴۳
گلکسی S20 پلاس
+FHD و ۶۰ هرتز
۶٫۷ اینچ
۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۴۵۰۰ ۱۷:۱۳ ۸:۵۹
گلکسی S20
+FHD و ۶۰ هرتز
۶٫۲ اینچ
۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۱۶:۴۰ ۹:۱۹
گلکسی S20 اولترا
+FHD و ۶۰ هرتز
۶٫۹ اینچ
۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۱۸:۰۷ ۱۰:۳۴
وان‌پلاس ۷ پرو
(۹۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۱۴:۱۷ ۹:۵۲

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را تک تایمز اجرا کرده است.

بی‌شک پرحاشیه‌ترین تغییر خانواده‌ی آیفون ۱۲ به‌ عرضه‌ی آن‌ها بدون شارژر بازمی‌گردد. اپل در جعبه‌ی آیفون‌های جدید صرفا کابل USB-C به لایتنینگ قرار می‌دهد و دلیل چنین تغییری را دغدغه‌های زیست‌محیطی و افزایش حجم محموله‌های آیفون در اثر کوچک‌ترشدن جعبه‌ی آن‌ها عنوان می‌کند. آن‌ها می‌گویند هم‌اکنون ۲ میلیارد شارژر آیفون در دست کاربران وجود دارد؛ اما باید توجه کرد که بخش عمده‌ای از شارژرهای کنونی از نوع USB-A هستند و دارندگان چنین شارژرهایی درنهایت باید برای آیفون ۱۲ به‌فکر تهیه‌ی شارژرهای ۲۰ واتی و USB-C جدید با پرداخت ۱۹ دلار باشند. همین موضوع ادعای خیرخواهانه‌ی اپل را اندکی زیر سایه‌ی تردید قرار می‌دهد!

MagSafe ویژگی دیگر آیفون‌های جدید است. مهندسان اپل درکنار قابلیت شارژ بی‌سیم، ماژول مغناطیسی دو تکه‌ای را نیز زیر پنل پشتی جاسازی کرده‌اند که زمینه‌ای برای عرضه‌ی سری جدیدی از محصولات جانبی را برای اپل و شرکت‌های تولیدکننده‌ی دیگر فراهم می‌آورد. این ماژول‌های مغناطیسی به متصل‌شدن و در نهایت تثبیت‌شدن پدهای شارژ و قاب‌های مغناطیسی MagSafe در پشت آیفون‌های جدید کمک می‌کنند. شارژر بی‌سیم جدید و ۳۹ دلاری اپل گوشی‌های هوشمند آن را با توان ۱۵ وات شارژ می‌کند؛ البته آیفون‌های جدید به‌کمک شارژرهای استاندارد Qi نیز با توان ۷٫۵ وات شارژ می‌شوند.  

متأسفانه تک تایمز در طول بررسی آیفون نه شارژر ۲۰ واتی جدید، نه پد شارژ بی‌سیم MagSafe را دراختیار نداشت؛ بنابراین نمی‌تواند درمورد مدت‌زمان موردنیاز برای شارژ کامل آیفون یا قدرت میدان مغناطیسی فناوری MagSafe اظهارنظر کند.

جمع‌بندی

بیایید تصور کنیم در دنیایی موازی و نسخه‌ای از ایران زندگی می‌کنیم که در آن با بحران ارزش پول ملی مواجه نیستیم و انتخاب پرچم‌دار ۱۰۰۰+ دلاری مناسب، یکی از دغدغه‌های روزمره‌مان است؛ در چنین شرایطی، ابعاد و سطح ارگونومی دستگاه، میزان اهمیت عکاسی در شب، بزرگ‌نمایی در عکس‌ها و شارژدهی، مهم‌ترین پارامترهای تأثیرگذار بر انتخاب از بین ۴ مدل آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس خواهند بود. 

برخلاف آنچه انتظار داشتیم، در عموم سناریوهایی با شرایط نوری ایده‌آل، آیفون ۱۲ پرو مکس عکس‌های بسیار مشابهی با برادران دیگرش می‌گیرد؛ به‌طوری‌که نقاط ضعف و قوت یکسانی را نیز می‌توان به آن نسبت داد؛ اما به‌نظر می‌رسد که نسخه‌ی پرو مکس به‌لطف بزرگ‌تر شدن حسگر دوربین و ارتقا سیستم لرزش‌گیر، حساسیت کمتری به لرزش‌های دست داشته و به نوردهی‌های کوتاه‌تری در تاریکی شب نیاز دارد؛ همین موضوع اندکی بر کیفیت عکس‌های شبانه‌ی پرو مکس می‌افزاید.

صفحه نمایش و نمای جلوی آیفون ۱۲ پرو مکس

آیفون ۱۲ پرو مکس به‌مدد ابعاد بزرگ‌ترش، باتری حجیم‌تری را نیز درمقایسه‌با برادرانش در بطن خود دارد؛ در بررسی‌های ما، پرچم‌دار غول‌پیکر اپل نزدیک به ۲۱ ساعت فیلم پخش کرد و در مجموع نزدیک به ۲ روز شارژدهی داشت؛ اما ابعاد بزرگ گوشی، دردسرهایی پرشماری نیز به‌همراه دارد؛ با توجه به لبه‌های تخت و زوایای گونیایی بدنه، آیفون ۱۲ پرو مکس به‌خوبی در دست جای نمی‌گیرد، بیش‌از برادرانش از دست سُر می‌خورد و صدالبته استفاده از دستگاه با یک دست را به امری ناممکن بدل می‌سازد.

ویژگی‌ها / مدل‌ها آیفون ۱۲ مینی آیفون ۱۲ آیفون ۱۲ پرو آیفون ۱۲ پرو مکس
طراحی و کیفیت ساخت پشت شیشه‌ی براق، جلو Ceramic Shield، فریم آلومینیومی مات
۷٫۴ در ۶۴٫۲ در ۱۳۱٫۵ میلی‌متر، ۱۳۵ گرم
مقاومت دربرابر فشار ۶ متری آب به‌مدت ۳۰ دقیقه (IP68)
پشت شیشه‌ی براق، جلو Ceramic Shield، فریم آلومینیومی مات
۷٫۴ در ۷۱٫۵ در ۱۴۶٫۷ میلی‌متر، ۱۶۴ گرم
مقاومت دربرابر فشار ۶ متری آب به‌مدت ۳۰ دقیقه (IP68)
پشت شیشه‌ی مات، جلو Ceramic Shield، فریم فولادی براق
۷٫۴ در ۷۱٫۵ در ۱۴۶٫۷ میلی‌متر، ۱۸۹ گرم
مقاومت دربرابر فشار ۶ متری آب به‌مدت ۳۰ دقیقه (IP68)
پشت شیشه‌ی مات، جلو Ceramic Shield، فریم فولادی براق
۷٫۴ در ۷۸٫۱ در ۱۶۰٫۸ میلی‌متر، ۲۲۸ گرم
مقاومت دربرابر فشار ۶ متری آب به‌مدت ۳۰ دقیقه (IP68)
نمایشگر و اسپیکر ۵٫۸ اینچ Super Retina XDR OLED
۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، ۴۷۶ پیکسل‌براینچ
روشنایی بیشینه ۱۲۰۰ نیت، روشنایی پایدار ۶۲۵ نیت
Dolby Vision، پوشش فضای رنگی P3
اسپیکرهای استریو با Dolby Atmos
۶٫۱ اینچ Super Retina XDR OLED
۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل، ۴۶۰ پیکسل‌براینچ
روشنایی بیشینه ۱۲۰۰ نیت، روشنایی پایدار ۶۲۵ نیت
Dolby Vision، پوشش فضای رنگی P3
اسپیکرهای استریو با Dolby Atmos
۶٫۱ اینچ Super Retina XDR OLED
۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل، ۴۶۰ پیکسل‌براینچ
روشنایی بیشینه ۱۲۰۰ نیت، روشنایی پایدار ۸۰۰ نیت
Dolby Vision، پوشش فضای رنگی P3
اسپیکرهای استریو با Dolby Atmos
۶٫۷ اینچ Super Retina XDR OLED
۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل، ۴۵۸ پیکسل‌براینچ
روشنایی بیشینه ۱۲۰۰ نیت، روشنایی پایدار ۸۰۰ نیت
Dolby Vision، پوشش فضای رنگی P3
اسپیکرهای استریو با Dolby Atmos
سخت‌افزار و باتری تراشه‌ی ۵ نانومتری A14 Bionic
CPU با ۶ هسته، GPU با ۴ هسته و NPU با ۱۶ هسته
۴ گیگابایت رم LPDDR5
باتری ۲۲۲۷ میلی‌آمپرساعت
شارژ سیمی ۲۰ وات و شارژ بی‌سیم مگ‌سیف ۱۵ وات
۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه
تراشه‌ی ۵ نانومتری A14 Bionic
CPU با ۶ هسته، GPU با ۴ هسته و NPU با ۱۶ هسته
۴ گیگابایت رم LPDDR5
باتری ۲۷۷۵ میلی‌آمپرساعت
شارژ سیمی ۲۰ وات و شارژ بی‌سیم مگ‌سیف ۱۵ وات
۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه
تراشه‌ی ۵ نانومتری A14 Bionic
CPU با ۶ هسته، GPU با ۴ هسته و NPU با ۱۶ هسته
۶ گیگابایت رم LPDDR5
باتری ۲۷۷۵ میلی‌آمپرساعت
شارژ سیمی ۲۰ وات و شارژ بی‌سیم مگ‌سیف ۱۵ وات
۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه
تراشه‌ی ۵ نانومتری A14 Bionic
CPU با ۶ هسته، GPU با ۴ هسته و NPU با ۱۶ هسته
۶ گیگابایت رم LPDDR5
باتری ۳۶۸۷ میلی‌آمپرساعت
شارژ سیمی ۲۰ وات و شارژ بی‌سیم مگ‌سیف ۱۵ وات
۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه
شبکه‌ی نسل پنجم 5G بله با پشتیبانی از اتصال mmWave در آمریکا
دوربین دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی 1/2.55 اینچی با پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری، لنز ۲۶ میلی‌متری ۷ تکه با f/1.6، فوکوس خودکار PDAF، لرزش‌گیر اپتیکال لنز
دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی 1/3.6 اینچی، لنز ۱۳ میلی‌متری ۵ تکه با f/2.4
فلش Dual-LED از نوع dual-tone
دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل 1/3.6 اینچی، لنز f/2.2
دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی 1/2.55 اینچی با پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری، لنز ۲۶ میلی‌متری ۷ تکه با f/1.6، فوکوس خودکار PDAF، لرزش‌گیر اپتیکال لنز
دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی 1/3.6 اینچی، لنز ۱۳ میلی‌متری ۵ تکه با f/2.4
فلش Dual-LED از نوع dual-tone
دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل 1/3.6 اینچی، لنز f/2.2
دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی 1/2.55 اینچی با پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری، لنز ۲۶ میلی‌متری ۷ تکه با f/1.6، فوکوس خودکار PDAF، لرزش‌گیر اپتیکال لنز
دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی 1/3.6 اینچی، لنز ۱۳ میلی‌متری ۵ تکه با f/2.4
دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسی 1/3.4 اینچی با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری، لنز ۵۲ میلی‌متری با f/2.0، بزرگ‌نمایی 2X، فوکوس خودکار PDAF، لرزش‌گیر اپتیکال لنز
ماژول عمق‌سنج TOF 3D LiDAR
فلش Dual-LED از نوع dual-tone
دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل 1/3.6 اینچی، لنز f/2.2
دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی (۴۷ درصد بزرگ‌تر) با پیکسل‌های ۱٫۷ میکرومتری، لنز ۲۶ میلی‌متری ۷ تکه با f/1.6، فوکوس خودکار PDAF، لرزش‌گیر اپتیکال Sensor-shift
دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی 1/3.6 اینچی، لنز ۱۳ میلی‌متری ۵ تکه با f/2.4
دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسی 1/3.4 اینچی با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری، لنز ۶۵ میلی‌متری با f/2.2، بزرگ‌نمایی 2.5X، فوکوس خودکار PDAF، لرزش‌گیر اپتیکال لنز
ماژول عمق‌سنج TOF 3D LiDAR
فلش Dual-LED از نوع dual-tone
دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل 1/3.6 اینچی، لنز f/2.2
قابلیت‌های عکاسی Deep Fusion با تمام دوربین‌ها / Night Mode با تمام دوربین‌ها
Smart HDR 3 با تمام دوربین‌ها / عکاسی پرتره
Deep Fusion با تمام دوربین‌ها / Night Mode با تمام دوربین‌ها غیر از دوربین تله‌فوتو / Smart HDR 3 با تمام دوربین‌ها / عکاسی پرتره‌ی بهتر با فوکوس به‌کمک LiDAR
قابلیت‌های فیلم‌برداری فیلم‌برداری Dolby Vision HDR با وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه‌ با تمام دوربین‌ها – ۱۰ بیتی فیلم‌برداری Dolby Vision HDR با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه‌ با دوربین‌های پشتی و ۳۰ فریم‌برثانیه با دوربین سلفی – ۱۰ بیتی

تراشه‌ی A14 Bionic توان پردازشی کم‌نظیری را در اختیار کاربران آیفون ۱۲ پرو مکس می‌گذارد، امکان ثبت ویدئوهای HDR 4K با تمام دوربین‌ها و پیاده‌سازی الگوریتم‌های پیچیده‌ی پردازش تصویر را فراهم می‌سازد؛ اما متأسفانه نمی‌توان تمام ظرفیت آن را در بازی‌های ویدئویی به‌کار گرفت، چراکه نمایشگر ۶۰ هرتزی خانواده‌ی آیفون ۱۲ مانع این موضوع است؛ بنابراین امیدواریم اپل فناوری ProMotion را به دنیای آیفون‌هایش نیز بیاورد.

گوشی‌ هوشمند آیفون ۱۲ پرو مکس اپل از سوی فروشگاه اپل یونیک برای بررسی دراختیار تک تایمز قرار گرفته است. شما کاربران عزیز تک تایمز درباره‌ی آیفون ۱۲ پرو مکس و قابلیت‌های آن چه دیدگاهی دارید؟

نکات مثبت

  • طراحی جذاب و مدرن با کیفیت ساخت عالی
  • نمایشگر OLED با رنگ‌های دقیق و روشنایی بالا
  • پردازنده‌ی قدرتمند A14 Bionic با پایداری مناسب عملکرد
  • عملکرد مطلوب دوربین اصلی و تله‌فوتو در عکاسی روز و شب
  • کارآمدترین گوشی هوشمند برای فیلم‌برداری
  • شارژدهی بسیار خوب
  • اسپیکرهای استریو با صدای فراگیر و شفاف
  • پشتیبانی نرم‌افزاری کم‌نظیر

نکات منفی

  • عرضه‌ی گوشی بدون شارژر
  • نرخ نوسازی نمایشگر محدود به ۶۰ هرتز
  • محدودیت شارژ سریع به ۲۰ وات
  • فریم فولادی؛ جاذب درجه‌‌یک اثر انگشت!
  • قیمت نجومی (در ایران)

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر