انتشار اولین بنچمارک‌های اسنپدراگون 888؛ پرچمدار کوالکام، رقیبی قدر برای A14 اپل

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اسنپدراگون 888 کوالکام (Qualcomm Snapdragon 888) جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار دنیای اندروید است که به‌زودی راه خود را به گوشی‌های هوشمند رده‌بالا پیدا می‌کند. اسنپدراگون 888 که برپایه‌ی لیتوگرافی پنج نانومتری ساخته شده، تراشه‌ای قدرتمند است و دلایل زیادی برای هیجان‌زده کردن کاربران دارد.

کوالکام به‌هنگام رونمایی اسنپدراگون 888 به تغییراتی که این تراشه نسبت‌به نسل قبل به‌خود دیده است اشاره کرد و مدعی شد پرچم‌دار جدیدش ازلحاظ قدرت پردازشی پردازنده‌ی مرکزی (CPU) به‌میزان ۲۵ درصد و ازلحاظ قدرت پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) به‌میزان ۳۵ درصد نسبت‌به اسنپدارگون ۸۶۵ پیشرفت کرده است. نکته‌ی مهم دیگر این است که اسنپدراگون 888 مودم 5G مجتمع دارد، به پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP)‌ بسیار قوی‌تری مجهز است و در آن از موتور هوش مصنوعی دوبرابر قوی‌تر از اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده شده. 

کوالکام پس از مدتی انتظار، سرانجام نخستین بنچمارک‌های رسمی اسنپدراگون 888 را منتشر کرد تا بهتر با توانایی‌های این تراشه آشنا شویم و ادعاهایی را که کوالکام مطرح کرده بود صحت‌سنجی کنیم. در نظر داشته باشید امتیازاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم مربوط به دستگاه مرجع (QRD) کوالکام با اسنپدراگون 888 هستند.

دستگاه مرجع، گوشی هوشمندی است که از اسنپدراگون 888 استفاده می‌کند و کوالکام معمولا اصحاب رسانه را به مقر اصلی خود دعوت می‌کند تا روزنامه‌نگاران بتوانند پشت درهای بسته مشغول کار با دستگاه شوند و عملکرد تراشه‌ی کوالکام را بسنجند. امسال به‌دلیل شرایط خاصی که دنیاگیری ویروس کرونا ایجاد کرد، کوالکام نتوانست روزنامه‌نگاران را به دفتر اصلی خود ببرد و به‌همین دلیل تصمیم گرفت به‌صورت اختصاصی بنچمارک تهیه و نتایج را منتشر کند.

اولین بنچمارک‌های اسنپدراگون 888 از پیشرفت محسوس آن نسبت‌به اسنپدراگون 865 خبر می‌دهند

ظاهرا دستگاه مرجع مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون 888 با هسته‌های Cortex X1 و Cortex A78 است. Cortex X1 به‌عنوان هسته‌ی اصلی اسنپدراگون 888 سرعت کلاک ۲٫۸۴ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد، این درحالی است که سه هسته‌ی Cortex A78 با سرعت کلاک ۲٫۴۲ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. اسنپدراگون 888 همچنین مجهز به چهار هسته‌ی کم‌مصرف با سرعت کلاک ۱٫۸۰ گیگاهرتز است.

دستگاه مرجع نمایشگر ۶٫۶۵ اینچ فول HD پلاس با نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۱۲۰ هرتز دارد و به ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR5 به‌همراه ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS و باتری ۳٬۷۸۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز است. 

دستگاه مرجع کوالکام به ما امکان می‌دهد نگاهی اولیه به نحوه‌ی عملکرد اسنپدراگون 888 بیاندازیم. این امتیازات برای دستگاه‌های مختلف نظیر گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱ سامسونگ یا می ۱۱ شیائومی متفاوت خواهند بود، اما به‌طور کلی می‌توانند دیدی کلی به ما بدهند. 

بنچمارک پردازنده‌ی مرکزی (CPU) 

بنچمارک گیک‌بنچ به‌وضوح نشان می‌دهد قدرت پردازشی CPU تراشه‌ی کوالکام تا چه حد در زمینه‌ی پردازش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای پیشرفت کرده است. بررسی جدول را با امتیازات تک هسته‌ای شروع می‌کنیم؛ آن‌طور که داده‌ها نشان می‌دهند، تراشه‌ی A14 Bionic اپل همچنان در این زمینه پیشتاز است که اصلا دور از انتظار نبود؛ زیرا چندین سال است که تراشه‌های سری A اپل بالاترین امتیاز تک هسته‌ای را در بین تراشه‌های موبایلی کسب می‌کنند. اسنپدراگون 888 با وجود بهره‌مندی از هسته‌ی مدرن Cortex X1 و ۲۲ درصد قدرت بیشتر نسبت‌به اسنپدراگون ۸۶۵، همچنان نمی‌تواند به تراشه‌ی A14 اپل برسد.

اسنپدراگون 888 در آزمایش چند هسته‌ای A14 را شکست می‌دهد؛ اما نکته‌ی مهم‌تر، افزایش قدرت گرافیکی پرچم‌دار جدید کوالکام است

اکسینوس ۹۹۰ سامسونگ در آزمایش‌های تک هسته‌ای گیک‌بنچ عملکرد خوبی از خود برجای می‌گذارد و دلیل اصلی آن، بهره‌مندی از هسته‌ی سفارشی Mongoose M5 است؛ بااین‌حال اکسینوس ۹۹۰ در امتیازات چند هسته‌ای عملکرد چندان مناسبی نسبت‌به رقبای امروزی ندارد و در حد و اندازه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس ظاهر می‌شود.

ظاهرا در حوزه‌ی آزمایش‌های چند هسته‌ای، اسنپدراگون 888 موفق‌تر از A14 اپل بوده و توانسته ۱۲ درصد عملکرد بهتر نسبت‌به اسنپدراگون ۸۶۵ نشان دهد. دیدن بهبودهای اسنپدراگون 888 در زمینه‌ی پردازش‌های چند هسته‌ای، اتفاق مثبتی است و خبر بسیار خوبی برای گوشی‌های اندرویدی پرچم‌دار سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود. 

بنچمارک AnTuTu 8.3.4 (امتیاز هرچه بیشتر باشد، بهتر است)
نام دستگاه امتیاز کلی
مدل مرجع کوالکام (اسنپدراگون 888) ۷۳۵٬۴۳۹
آیفون ۱۲ اپل (ای ۱۴ بایونیک) ۵۶۸٬۹۳۲
وان پلاس ۸ تی (اسنپدراگون ۸۶۵) ۵۸۹٬۶۶۲
گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ (اکسینوس ۹۹۰) ۵۲۷٬۷۱۸
وان پلاس ۷ تی (اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس) ۴۹۶٬۷۸۳
وان پلاس نورد (اسنپدراگون ۷۶۵ جی) ۳۲۹٬۴۳۳

انتوتو به ما امکان می‌دهد نگاهی گسترده به عملکرد کلی سیستم بر اساس نحوه‌ی عملکرد پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی و حافظه و تجربه‌ی کاربری بیاندازیم. در آزمایش انتوتو اسنپدراگون 888 از اکسینوس ۹۹۰ رد می‌شود و امتیازی را ثبت کرده که تقریبا دو برابر بیشتر از امتیاز اسنپدراگون 765G گوشی وان پلاس نورد است.

اسنپدراگون 888 همچنین در انتوتو A14 Bionic و اسنپدراگون ۸۶۵ را شکست داده است و اساسا سطح بسیار بالاتری نسبت‌به دیگر تراشه‌های موبایلی دارد (طبق استانداردهای انتوتو). با همه‌ی این‌ها پیشنهاد می‌کنیم به امتیازات انتوتو اعتماد کامل نداشته باشید و از آن‌ها برای نظر دادن درمورد تراشه‌ها استفاده نکنید؛ باید منتظر بمانیم و ببینیم که این امتیازات تا چه حد در دنیای واقعی نمود پیدا می‌کنند. 

بنچمارک پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)

بنچمارک GFXBench Aztec Ruins (امتیاز هرچه بیشتر باشد، بهتر است)
نام دستگاه امتیاز Vulkan 1080p
مدل مرجع کوالکام (اسنپدراگون 888) ۸۶
آیفون ۱۲ اپل (ای ۱۴ بایونیک) ۹۹ (Metal)
وان پلاس ۸ تی (اسنپدراگون ۸۶۵) ۵۷
گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ (اکسینوس ۹۹۰) ۵۰
وان پلاس ۷ تی (اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس) ۴۸
وان پلاس نورد (اسنپدراگون ۷۶۵ جی) ۲۳
بنچمارک GFXBench Manhattan 3.0 (امتیاز هرچه بیشتر باشد، بهتر است)
نام دستگاه امتیاز 1080p
مدل مرجع کوالکام (اسنپدراگون 888) ۱۶۹
آیفون ۱۲ اپل (ای ۱۴ بایونیک) ۱۷۹ (Metal)
وان پلاس ۸ تی (اسنپدراگون ۸۶۵) ۱۲۸
گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ (اکسینوس ۹۹۰) ۱۲۰
وان پلاس ۷ تی (اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس) ۱۱۲
وان پلاس نورد (اسنپدراگون ۷۶۵ جی) ۵۳

در زمینه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی، شاهد اتفاقی مشابه هستیم. اسنپدراگون 888 کوالکام نسبت‌به اسنپدراگون ۸۶۵ بین ۲۵ تا ۳۶ درصد قدرت گرافیکی بیشتری ارائه می‌دهد و تقریبا دو برابر سریع‌تر از تراشه‌ی دو ساله‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ است. به‌مدت تقریبا یک دهه است که تراشه‌های موبایلی اپل بر صدر جدول بهترین عملکرد گرافیکی تکیه زده‌اند و این اتفاق مجددا رخ داده است؛‌ اما اسنپدراگون 888 توانسته است بیش از هر زمان دیگری اختلاف را با پرچم‌دار اپل کم کند. 

آنچه در بالا بر اساس امتیازات بنچمارک گفتیم، صرفا نگاهی اولیه به تراشه‌ی اسنپدراگون 888 محسوب می‌شود. کوالکام موفق شده است در زمینه‌ی پردازش‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیز به بهبودهایی مشابه در اسنپدراگون 888 دست پیدا کند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد کوالکام توانسته است تراشه‌ای بسیار سطح بالا و لایق برای گوشی‌های اندرویدی پرچم‌دار سال آینده‌ی میلادی تولید کند. 

در ادامه بخوانید:

شکست A14 Bionic اپل در آزمایش‌های چند هسته‌ای توسط اسنپدراگون 888 اتفاق بسیار مهمی است. قطعا برای اینکه بتوانیم دقیق‌تر درباره‌ی عملکرد اسنپدراگون 888 نظر دهیم باید منتظر عرضه‌ی رسمی گوشی‌های مجهز به آن بمانیم، بااین‌حال فعلا به‌نظر می‌رسد اسنپدراگون 888 توانسته است در حیطه‌های کلیدی، بهبود بسیار خوبی تجربه کند. 

تمامی این‌ها، سؤالی در ذهن ما ایجاد می‌کنند: به‌عنوان کاربر گوشی، چه استفاده‌ای از این میزان قدرت پردازشی خواهیم کرد‌؟ حتی سنگین‌ترین بازی‌های اندرویدی نیز از تمام قدرت پردازشی ارائه‌شده توسط اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده نمی‌کردند و قطعا این گفته برای اسنپدرگون ۸۸۸ نیز صدق می‌کند. اکنون به جایی رسیده‌ایم که سخت‌افزار گوشی‌ها توانایی زیادی برای اجرای بازی‌های موبایلی با جلوه‌های بصری بهتر دارند و شاید مهم‌ترین نکته برای بازی‌سازان، پیدا کردن روش‌هایی برای استفاده از تمام پتانسیل اسنپدراگون 888 باشد. 

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی عملکرد اسنپدراگون 888 در بنچمارک چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر