گلکسی S21 اولترا چهار دوربین دارد و بدون شارژر عرضه می‌شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در جدیدترین قسمت از سریال به‌ظاهر بی‌پایان افشای اطلاعات و رندرهای گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱، جزئیاتی دیگر از قوی‌ترین گوشی خانواده، یعنی گلکسی اس ۲۱ اولترا (Samsung Galaxy S21 Ultra) افشا شد. اطلاعاتی که به‌تازگی رسانه‌ی وین‌فیوچر فاش کرده، برخی از شایعه‌های پیشین را تأیید می‌کنند.

در‌حالی‌که فاصله‌ی چندان زیادی تا آغاز مراسم ویژه‌ی سامسونگ در اوایل سال آینده‌ی میلادی برای رونمایی سری گلکسی اس ۲۱ باقی نمانده، در چند وقت اخیر تقریبا روزانه اطلاعات و تصاویر آن‌ها را شاهد هستیم و اکنون عملا همه‌چیز را درباره‌ی گوشی‌های جدید سامسونگ می‌دانیم.

به‌لطف اطلاعات جدید، می‌توانیم دیدی جامع‌تر به ویژگی‌های گلکسی اس ۲۱ اولترا، به‌خصوص دوربین آن‌، داشته باشیم. به‌طور‌کلی، به‌نظر می‌رسد که سامسونگ به‌منظور رقابت جدی جدیدترین پرچم‌دارش با آیفون ۱۲ پرو مکس اپل، تصمیم گرفته است تمرکز بسیار ویژه‌ای روی سخت‌افزار کند. 

براساس گزارش‌ها، گلکسی اس ۲۱ اولترا سامسونگ به دو دوربین تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی سه و ده برابری مجهز خواهد بود. فاصله‌ی کانونی لنز این دو دوربین به‌ترتیب ۷۲ و ۲۴۰ میلی‌متر خواهد بود. همچنین، گفته می‌شود هر دو دوربین تله‌فوتو گوشی جدید سامسونگ از سیستم لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) برخوردار است. گلکسی اس ۲۰ اولترا در پنل پشتی سه دوربین اصلی داشت و این یعنی کره‌ای‌ها تصمیم گرفته‌اند در پشت اس ۲۱ اولترا از یک دوربین بیشتر از نسل قبل استفاده کنند.

دوربین تله‌فوتویی که بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری ارائه می‌دهد، مکانیسم پریسکوپی دارد که پیش‌تر نمونه‌ی آن را در برخی گوشی‌های دیگر دیده بودیم. به‌طورخلاصه، در دوربین پریسکوپی نور از مسیر اصلی منحرف می‌شود تا فاصله‌ی کانونی نهایی افزایش پیدا کند و امکان بزرگ‌نمایی بیشتر فراهم شود. مکانیسم پریسکوپی باعث می‌شود بدون نیاز به افزایش بیش‌از‌حد ضخامت دستگاه، به بزرگ‌نمایی بیشتر از حالت عادی دست پیدا کرد. سامسونگ پیش‌تر در دوربین تله‌فوتو گلکسی اس ۲۰ اولترا از مکانیسم پریسکوپی استفاده کرده بود.

انتظار داریم سامسونگ باردیگر قابلیت بزرگ‌نمایی ترکیبی (Hybrid Zoom) را نیز ارائه دهد. گلکسی اس ۲۰ اولترا به‌لطف نسخه‌ای از بزرگ‌نمایی ترکیبی که سامسونگ آن را بزرگ‌نمایی فضایی (Space Zoom) نامیده بود، می‌توانست سوژه‌هایی را بزرگ‌نمایی کند که در فاصله‌ی بسیار دور قرار داشتند. 

گلکسی اس 21 اولترا رندر غیررسمی سفید دوربین اصلی نمای جلو

از قرار معلوم، سامسونگ قصد دارد بهبودهای دیگری نیز در دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا اعمال کند. دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی گوشی به لنزی با فاصله‌ی کانونی ۲۴ میلی‌متر مجهز خواهد بود؛ درحالی‌که اس ۲۰ اولترا از لنز ۲۶ میلی‌متری استفاده می‌کرد. همچنین، سامسونگ تصمیم گرفته است فناوری فوکوس خودکار لیزری را به اس ۲۱ اولترا بیاورد؛ مشخصه‌ای که اس ۲۰ اولترا از آن بی‌بهره بود؛ اما در گلکسی نوت ۲۰ اولترا ارائه شد.

وین‌فیوچر به‌نقل از منابع آگاهش می‌گوید با وجود شباهت‌هایی که روی کاغذ بین دوربین اصلی گوشی‌‌های اس ۲۱ اولترا و اس ۲۰ اولترا دیده می‌شود، سامسونگ در پرچم‌دار ۲۰۲۱ خود از حسگر جدیدی استفاده کرده است که باعث افزایش کیفیت نهایی تصویر می‌شود.

آیفون ۱۲ پرو مکس را می‌توانیم بزرگ‌ترین رقیب کنونی گلکسی اس ۲۱ اولترا خطاب کنیم؛ دستگاهی تمام‌عیار که قدرت سخت‌افزاری را با طراحی چشم‌نواز ترکیب می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، اس ۲۱ اولترا برای رقابت با آیفون ۱۲ پرو مکس در بازار باید از همه ‌لحاظ عالی باشد.

در سال‌های اخیر، سامسونگ تلاش کرده است با اعداد و ارقام بازی کند و قطعات سخت‌افزاری قوی را درون گوشی‌هایش قرار دهد. این گفته دوربین گوشی‌های سری گلکسی را نیز شامل می‌شود. سامسونگ میزان استفاده از حسگرهای اختصاصی‌اش را افزایش داده است و گوشی‌هایش را به حسگرهای سونی مجهز نمی‌کند. افزون‌براین، سامسونگ جزو نخستین شرکت‌هایی بود که سراغ استفاده از دوربین دو و سه‌گانه در گوشی‌هایش رفت. 

یکی از دلایلی که باعث شده سامسونگ تمرکز بسیار ویژه‌ای روی سخت‌افزار دوربین کند، این است که شرکت کره‌ای ازلحاظ تکنیک عکاسی محاسباتی (Computational Photography) هنوز به حد‌و‌اندازه‌ی اپل و گوگل نرسیده است. اپل و گوگل از عکاسی محاسباتی بسیار استفاده می‌کنند و با روش نرم‌افزاری کیفیت نهایی تصویر را افزایش می‌دهند. به‌لطف عکاسی محاسباتی، حتی درصورت نداشتن دوربین بسیار قوی، می‌توان تصاویری بسیار عالی ثبت کرد.

سامسونگ اخیرا با قابلیت‌هایی نظیر عکاسی شبانه (Night Mode) توانسته است تا حد زیادی خود را به رقبا نزدیک کند. بااین‌حال، سالی دیگر گذشت و سامسونگ به‌منظور رقابت بهتر با پرچم‌دار اپل باید در حوزه‌ی عکاسی محاسباتی قوی‌تر از سال قبل ظاهر شود.

در حوزه‌ی ویدئو نیز، سامسونگ می‌تواند درخشان‌تر ظاهر شود. این شرکت در حوزه‌ی ویدئو نیز با اعداد و ارقام بازی می‌کند (نظیر توانایی ضبط ویدئو 8K در اس ۲۱ اولترا)؛ اما درنهایت بررسی کارشناسان نشان می‌دهد آیفون‌ها در بسیاری از مواقع عملکرد بهتری دارند. 

در ادامه بخوانید:

در گزارش جدید، وین‌فیوچر به برخی مشخصات دیگر اشاره کرده است که به دوربین ارتباطی ندارند. این رسانه تأیید می‌کند نمایشگر ۶٫۸ اینچ گلکسی اس ۲۱ اولترا به سیستم نرخ نوسازی متغیر (Variable Refresh Rates) تا حداکثر ۱۲۰ هرتز مجهز است و حالتی برای کاهش مصرف انرژی دارد که از گلکسی نوت ۲۰ اولترا به‌ارث برده است.

همچنین طبق ادعای وین‌فیوچر، گلکسی اس ۲۱ اولترا از قلم لمسی اس پن (S Pen) پشتیبانی می‌کند؛ اما این قلم جداگانه فروخته می‌شود. به‌علاوه، سامسونگ قصد دارد پا جای‌ پای اپل بگذارد و گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱ را بدون شارژر به بازار عرضه کند. سامسونگ احتمالا همچون اپل، آسیب‌های زیست‌محیطی شارژرها را دلیل اصلی حذف آن‌ها از جعبه‌ی اس ۲۱ اعلام خواهد کرد.

در‌حال‌حاضر، زمان معرفی رسمی گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱ را نمی‌دانیم؛ اما تمامی افشاگران روی ۱۴ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۲۵ دی ۱۳۹۹) اتفاق‌نظر دارند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر