الکام ‌استارز ۹۹ آنلاین برگزار می‌شود؛ جوایز و زمان‌بندی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

الکام استارز یا ستار‌گان الکامپ، یکی از رویدادهای مورد استقبال کسب‌وکارهای کوچک در نمایشگاه الکامپ است که از سال ۹۴ شروع به فعالیت کرد. سازمان نظام صنفی کامپیوتر‌ای برگزارکننده‌ی این مراسم است اما برگزاری الکام استارز، امسال به‌علت شیوع ویروس کرونا به انتهای سال موکول شد. بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ هم امسال به‌دلیل شرایط کرونا برگزار نخواهد شد.

رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتر‌ای در این خصوص می‌گوید که کمیته‌ی برگزارکننده‌ی نمایشگاه، با دو بار لغو برنامه، باز هم به فکر راه‌حل‌هایی برای برگزاری نمایشگاه به‌صورت ویژه بودند اما درنهایت این راه‌حل‌ها هم به نتیجه نرسیدند. به‌گفته‌ی محمدباقر اثنی عشری: «به فکر این افتادیم که نمایشگاه مقطعی و موضوعی برگزار کنیم. بحث الکامپ G برای دولت الکترونیک مطرح شد که آن هم به جمع‌بندی خوبی نرسیدیم؛ چرا که بیماری هنوز وجود دارد و هنوز ریسک‌های آن ادامه دارد. در نهایت امسال قطعا الکامپی به‌شکل حضوری و نمایشگاهی نخواهیم داشت.»

نمایشگاه الکامپ ۹۹ به‌دلیل شرایط کرونا برگزار نمی‌شود

سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۰۰ هزار نفر از الکامپ بازدید کردند. حدود ۵۰۰ تیم، بیش از ۳۰۰غرفه در ۵ سالن هم در الکام استارز شرکت کردند. امسال نیز قرار بود کل فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران به الکامپ اختصاص داده شود. رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتر‌ای در اولین نشست خبری الکامپ ۹۹ که امروز، ۲۹ آذر به‌صورت آنلاین برگزار شد، اعلام کرد که سازمان فناوری اطلاعات از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه الکامپ حمایت مالی می‌کند و درآمدهای ناشی از برگزاری این نمایشگاه صرف توسعه‌ی بازار شرکت‌های نوپا می‌شود.

به‌گفته‌ی محمدباقر اثنی عشری، مکاتبات و درخواست‌های بالای بسیاری از شرکت‌های استارتاپی باعث شده تا تصمیم بر برگزاری آنلاین رویداد الکام‌استارز گرفته شود. او توضیح می‌دهد که الکامپ از سازمان فناوری اطلاعات برای برگزاری الکام استارز سوبسید می‌گیرد و این موضوع برای کسب درآمد از شرکت‌های بزرگ‌تر و توانمند‌تر مدل خوبی است و صرف توسعه‌ی بازار شرکت‌های کوچک‌تر می‌شود. به‌علاوه، امسال الکام استارز از حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری هم برخوردار است.

جدول زمانی الکام استارز

تمام مراحل ثبت‌نام و شرکت و داوری تیم‌ها در ششمین دور از الکام استارز به‌صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود. درمجموع، امسال تنها بخش‌های جانبی الکام‌پیچ، پاویون شتاب و آوردگاه سرمایه برگزار می‌شود. ثبت‌نام هم ۱ تا ۱۲ دی ماه ازطریق وب‌سایت الکامپ انجام خواهد شد.

بر اساس جدول زمان‌بندی، بررسی مدارک و تکمیل اطلاعات از ۱۳ تا ۱۶ دی، زمان‌بندی ارائه‌ی پیچ و جلسات مشاوره و سرمایه‌گذاری ۱۷ تا ۱۹ دی خوهد بود و مراسم هم ۲۹ دی ماه تا ۲ بهمن ادامه خواهد داشت.

در بخش «آوردگاه سرمایه» که مربوط به جذب سرمایه است، صحبت‌هایی با چندین پلتفرم جذب سرمایه ازجمله انجمن VC و بوم‌سرمایه متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی با همراهی معاونت علمی ریاست‌جمهوری صورت گرفته است. علاقه‌مندان به شرکت در این بخش، باید ایده‌ها و ارائه‌ی خود را در قسمت مربوطه در وب‌سایت بارگذاری کنند تا ستاد برگزاری با آن‌ها تماس گرفته و زمان مقتضی برای ارائه به VCها را به آن‌ها اعلام کند. بخش «دانش‌‌آموزی» نیز امسال با همکاری سازمان فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

جوایز الکام استارز

مجموع جوایز نقدی برای بخش الکام‌پیچ یا بخش مسابقه‌ی الکام استارز امسال، ۱۵۰ میلیون تومان برای ۱۰ تیم منتخب الکام‌پیچ و دو تیم منتخب برای شرایط همه‌گیری کرونا است. شرکت‌کنندگان در چهار حوزه‌ی هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هم با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری جوایز ویژه‌ای دریافت می‌کنند. به‌علاوه، سازمان فناوری اطلاعات هم به دو تیم منتخب در بخش الکام‌پیچ تا سقف ۳۰ درصد سرمایه‌ای که آن تیم از هر VC دریافت کند، جایزه می‌دهد.

معاونت علمی ریاست‌جمهوری همچنین برای هر یک از استار‌تاپ‌های منتخب در الکام‌پیچ، تا سقف ۵۰ میلیون تومان سرمایه‌ی اولیه به‌صورت مستقیم در نظر گرفته است؛ این مبلغ مشروط به پذیرش در شتاب‌دهنده یا VCها خواهد بود.

معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه ویژه‌ای به نام «استارز اینوست» را ازطریق صندوق‌های شریف، نوین، توسعه صادرات، پرشین، ستارگان و صندوق تهران را به‌صورت یک به چهار سرمایه‌گذاری در هر استارتاپ پذیرفته‌شده در بخش آوردگاه سرمایه اختصاص داده است. صندوق‌های نوآوری اصفهان،‌ ثامن مشهد و صندوق یزد نیز در صورتی که تیم‌ها در بخش آوردگاه سرمایه پذیرفته شوند، یک به دو تا یک به چهار سرمایه دریافت می‌کنند. مجموع سقفی که برای بخش آوردگاه سرمایه ازسمت صندوق نوآوری در نظر گرفته شده، ۱۸ میلیارد تومان است.

نشست الکام استارز ۹۹

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اعلام اینکه امسال به‌جای ارائه‌ی وام از جذب سرمایه استفاده شده است، به استارتاپ‌ها توصیه می‌کند تا برای تأمین مالی خود از سرمایه خطرپذیر به‌‌جای وام استفاده کنند. امیر ناظمی بر همین اساس می‌گوید امسال جایزه تیم اول منتخب توسط توسط هیات داوران، یک میلیارد تومان وام سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. این بدان معنا است که اگر یک سرمایه‌گذار روی تیمی حتی تا سقف ۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند، همان مقدار سرمایه به او وام ارزان‌قیمت داده می‌شود.

وام سازمان فناوری دارای یک سال تنفس، ۴ سال زمان بازپرداخت و سود بانکی ۹ درصد است. تیم‌های دوم و سوم منتخب هیأت داوران نیز ۷۵۰ میلیون تومان و تیم‌های چهارم و پنجم و ششم ۵۰۰ میلیون تومان وام سرمایه دریافت می‌کنند که البته این ملغ به سرمایه‌گذار آن‌ها پرداخت می‌شود.

سازمان فناوری اطلاعات امسال طرح بوم‌واره را نیز آغاز کرده که هر استارتاپ با استفاده از آن می‌تواند یک بسته اعتباری ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت و استفاده کند. استارتاپ‌ها به‌صورت تیم یا شرکت می‌توانند خدماتی همچون خدمات میزبانی شرکت‌های آسیاتک و ابرآروان یا خدمات تبلیغاتی را استفاده کنند.» این طرح امسال برای شرکت‌کنندگان الکام استارز هم در نظر گرفته شده و بر اساس آن، ۱۲ تیم اول، یک بسته اعتباری ۲۰۰ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد.

طرح بوم سرمایه در رویداد آنلاین الکام استارز رونمایی می‌شود. در این طرح تمامی استارتاپ‌هایی که در طرح ایران نوآفرین ثبت‌نام کرده‌اند و نیازمند جذب سرمایه‌ هستند، بیزنس پلن خود را به اضافه‌ی برآوردهایی که براساس مطالعات امکان سنجی‌شان انجام شده، روی سایت نوآفرین و در بخش بوم سرمایه بارگذاری می‌کنند. طرح آن‌ها سپس برای سرمایه‌گذاری که از لیست شرکت‌های VC  انتخاب کرده‌اند، ارسال می‌شود و درصورتی‌که سرمایه‌گذار انتخاب نکرده باشند، وارد تالار سرمایه می‌شوند تا سرمایه‌گذاران دیگر طرح آن‌ها را ببینند و در صورت تمایل روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

این طرح برای برای سه تیم برتر دانش‌آموزی نیز در نظر گرفته خواهد شد و بر این اساس، ۱۵ بسته ۲۰۰ میلیون تومانی به‌علاوه‌ی بخش مربوط به سرمایه به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر