آب در مریخ به‌اندازه آنچه تصور می‌شد گسترده نیست

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بر اساس مطالعه جدید محققان مرکز علوم فضایی و سیاره‌ای آرکانزاس، آب موجود در مریخ به شکل آب‌نمک ممکن است به آن اندازه‌ای که قبلاً تصور می‌شد، گسترده نباشد.

محققان به‌تازگی متغیرهای بیشتری را در نظر گرفتند و الگوهای آب‌وهوایی جهانی را اندازه گرفتند تا نقشه‌هایی را از محل آب ایجاد کنند.

آن‌ها سپس داده‌های مربوط به میزان تبخیر آب‌نمک را که از طریق آزمایشات در محفظه شبیه‌سازی مریخ مرکز جمع آوری شده است، با یک مدل گردش آب‌وهوای جهانی از این سیاره ترکیب کردند تا نقشه‌هایی را از کره مریخ از مکان‌هایی را که به‌احتمال‌زیاد آب‌نمک یافت می‌شود، ایجاد کنند.

آب‌نمک، همان‌طور که از نام آن مشخص است، مخلوطی از آب و نمک است که در برابر جوش، یخ‌زدگی و تبخیر مقاومت بیشتری نسبت به آب خالص دارد. یافتن آن‌ها دارای پیامدهایی است برای یافتن مکانی که دانشمندان در جستجوی حیات درگذشته یا حال در مریخ و انسان‌های دیگر هستند که درنهایت سفر به این سیاره می‌تواند به دنبال یافتن آب ممکن باشد.

دانشمندان تمام تغییر فازهای عمده مایعات را در نظر گرفتند. فازهای مختلفی شامل یخ‌زدگی، جوشیدن و تبخیر اندازه گرفته شد. این کار به‌جای اندازه‌گیری فقط یک فاز که درگذشته رویکرد معمول بوده است، انجام شد.

وینسنت شوریر، دانشیار و اولین نویسنده مطالعه منتشرشده در The Planetary Science Journal، دانشجویان پیشین دکترا در ادگارد جی. ریورا-والنتین و تراویس اس. آلتهاید از نویسندگان مقاله بودند.

پایداری آب‌نمک در مریخ تنها تا 12 ساعت است

Mars

شوریر گفت:

این کار به‌طور هم‌زمان همه خصوصیات مربوطه را به‌جای یک خصوصیت بررسی می‌کند. ما سپس نقشه‌ها را با در نظر گرفتن همه آن فرایندها به‌طور هم‌زمان ایجاد می‌کنیم.

طبق گفته شوریر، انجام این کار نشان می‌دهد که مطالعات قبلی ممکن است مدت‌زمان باقی ماندن نمک در سطح زمین در فضای سرد، نازک و خشک مریخ را بیش‌ازحد تخمین زده و کلی نشان داده باشد.

او ادامه داد:

مهم‌ترین نتیجه این است که اگر همه این مراحل را باهم انجام ندهید، همیشه ثبات آب‌نمک را بیش‌ازحد کلی ارزیابی می‌کنید. این حقیقتاً واقعیت این وضعیت است.

وی همچنین بیان کرد که شرایط مساعد برای آب‌نمک پایدار در سطح سیاره مریخ به‌احتمال‌زیاد در عرض‌های جغرافیایی میانه به شمال و در دهانه‌های برخورد بزرگ در نیمکره جنوبی وجود دارد. در زیر سطح کم‌عمق، آب‌نمک ممکن است در نزدیکی خط استوا وجود داشته باشد.

در بهترین حالت، آب‌نمک می‌تواند تا 12 ساعت در روز وجود داشته باشد. او عقیده دارد که هیچ‌کدام از آب‌نمک‌ها برای یک روز در مریخ پایدار نیستند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر