گوگل چگونه توانست هوش مصنوعی را برای Portrait Light در پیکسل ها تعلیم دهد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

قابلیت نور پرتره‌ای یا پرتریت لایت (Portrait Light) گوگل که در گوشی‌های سری پیکسل (Google Pixel) به‌کار رفته است، شماری از تصاویر عادی شما را می‌تواند بسیار چشم‌نوازتر کند. این قابلیت حاصل پیشرفت‌های هوش مصنوعی است و به شما کمک می‌کند مسیر و شدت نورپردازی محیط را مطابق سلیقه‌‌تان تغییر دهید. 

Portrait Light نخستین‌بار سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور و مهر ۱۳۹۹) برای گوشی‌های پیکسل 4a 5G و پیکسل ۵ دردسترس قرار گرفت و مدتی بعد، برای پیکسل‌های قدیمی‌ نیز منتشر شد. چند روز پیش، گوگل پست جدیدی روی وبلاگ هوش مصنوعی‌اش منتشر کرد و فناوری‌هایی را شرح داد که برای دستیابی به قابلیت Portrait Light به آن‌ها نیاز است. یکی از کارهای گوگل تعلیم‌دادن مدل‌های یادگیری ماشین Portrait Light با استفاده از رویکردی ویژه بود. 

گوگل برای تعلیم‌ هریک از مدل‌های یادگیری ماشین به‌منظور فراهم‌‌سازی امکان تغییر جهت روشنایی محیط، به میلیون‌ها پرتره با و بدون نورپردازی اضافه از جهت‌های مختلف نیاز داشت. بدین‌منظور گوگل ساختاری کروی‌شکل تولید کرد که به چراغ مجهز بود. گوگل می‌گوید ساختار کروی‌شکل مذکور از ۶۴ دوربین ۳۳۱ چراغ LED استفاده می‌کند که هریک از آن‌ها جداگانه برنامه‌ریزی‌شدنی هستند. با استفاده از چنین ساختار پیچیده و پیشرفته‌ای، گوگل می‌تواند تصویر دلخواه را از سوژه ثبت کند.

گوگل پس از طراحی ساختار کروی‌شکل،‌ تصویربرداری از ۷۰ نفر با رنگ پوست، حالت چهره، جنسیت، مدل مو و حتی لباس و اکسسوری‌های متفاوت را شروع‌ کرد. هر بار گوگل یکی از چراغ‌های داخل ساختار کروی را روشن کرد و تصاویر متعددی گرفت. همچنین، مدل یادگیری ماشینی ویژه‌ای را به‌گونه‌ای تعلیم داد که بتواند بهترین پروفایل نورپردازی را به‌منظور جایگزینی خودکار نور تعیین کند. اگر به خواندن جزئیات فنی درباره‌ی ساختار کروی گوگل علاقه‌مند هستید، می‌توانید بیانیه‌ی مطبوعاتی این شرکت را بخوانید. 

ساختار کروی گوگل / Google برای تعلیم هوش مصنوعی Portrait Light گوشی های پیکسل

در گوشی‌های پیکسل ۴، پیکسل 4a، پیکسل 4a 5G و پیکسل ۵،‌ دوربین به‌صورت خودکار در حالت پیش‌فرض قابلیت Portrait Light را اعمال می‌کند. همچنین، در تصاویری که ازطریق حالت نایت سایت (Night Sight) ثبت می‌شوند و شامل انسان هستند، قابلیت Portrait Light اعمال می‌شود.

مقاله‌ی مرتبط:

در پیکسل‌های قدیمی‌تر، می‌توانید هنگام ویرایش تصاویر انسان‌ها، به بخش Adjust مراجعه و گزینه‌ی Portrait Light را فعال کنید. اگر می‌خواهید به‌صورت دستی موقعیت و شدت نور را در عکس تغییر دهید، حتما عکس را با استفاده از حالت پرتره (Portrait Mode) باید بگیرید و آن را ازطریق اپلیکیشن گوگل فوتوز (Google Photos) ویرایش کنید. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر