نتیجه مطالعه تازه: گونه جدید ویروس کرونا واقعا واگیردارتر است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گروهی از دانشمندان بریتانیایی روز چهارشنبه پژوهش نگران‌کننده‌ای را درباره‌ی نسخه‌ی جدید ویروس کرونا منتشر کردند، این ویروس هم‌اکنون در بریتانیا درحال گسترش است. آن‌ها درباره‌ی شدت مسری‌بودن ویروس جدید هشدار می‌دهند و می‌گویند شاید به اقدامات کنتری بیشتری مانند تعطیلی مدارس و ‌دانشگاه‌ها نیاز باشد. دانشمندان خاطرنشان کردند که حتی این اقدامات نیز شاید کافی نباشد و لازم باشد تا در عرضه‌ی واکسن عجله کنیم.

مطالعه‌ی جدید که به‌وسیله‌ی مرکز مدل‌سازی ریاضی بیماری‌های عفونی در دانشکده‌ی بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن منتشر شده، هنوز برای انتشار در مجله‌ی علمی مورد بازبینی قرار نگرفته است. این مطالعه مجموعه‌ای از مدل‌ها را به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده‌های داده‌های مرتبط با عفونت‌ها، بستری‌شدن در بیمارستان و متغیرهای دیگر مقایسه می‌کند. پژوهشگران دیگر درحال مطالعه‌ی نسخه‌ی بریتانیایی در آزمایشگاه هستند تا مشخص کنند که آیا ازنظر بیولوژیکی تفاوتی با ویروس کرونا دارد.

در پژوهش جدید هیچ مدرکی دالِ بر کشنده‌تر بودن نسخه‌ی جدید درمقایسه‌با نسخه‌های دیگر یافت نشد؛ اما پژوهشگران تخمین می‌زنند که ویروس جدید ۵۶ درصد مسری‌تر باشد. روز دوشنبه دولت بریتانیا تخمین ابتدایی ۷۰ درصدی را ارائه کرده بود.

بیل هانج، اپیدمیولوژیست دانشکده‌ی بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد که در مطالعه‌ی جدید مشارکتی نداشت، گفت مطالعه توضیح قانع‌کننده‌ای را از گذشته و آینده‌ی احتمالی نسخه‌ی جدید ارائه می‌کند. او در مصاحبه‌ای گفت: «پیام کلی مطالعه محکم و مطابق با چیزی است که از منابع اطلاعات دیگری دیده‌ایم. آیا این اهمیت دارد؟ بله. آیا شواهدی از افزایش انتقال وجود دارد؟ بله. آیا ظهور نسخه‌ی جدید، ماه‌های آینده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟ بله.»

واریانت بریتانیایی ویروس کرونا / British variant

مجموعه‌ای از جهش‌های کوچک که در بسیاری از نمونه‌های ویروس کرونا در بریتانیا دیده می‌شود، ممکن است به ویروس کمک کند تا راحت‌تر منتشر شود. واریانت جدید ویروس کرونا B.1.1.7 نام گرفته است

نسخه‌ی جدید ویروس کرونا که اوایل ماه جاری توجه پژوهشگران بریتانیایی را به خود جلب کرد، به‌سرعت در لندن و شرق انگلیس گسترش یافت. این نسخه حامل ۲۳ جهش است که برخی از آن‌ها شاید موجب مسری‌تر شدن ویروس شوند. نویسندگان پژوهش اخیر شواهد بیشتری را پیدا کردند که نشان می‌دهد نسخه‌ی موردبحث واقعا در‌مقایسه‌با نسخه‌های دیگر، سریع‌تر منتشر می‌شود. به‌عنوان مثال، پژوهشگران این احتمال را رد کردند که علت فراوانی بسیار زیاد ویروس جدید کرونا به شیوع آن در مکان‌هایی با تعامل بیشتر مردم بازمی‌گردد. داده‌های ثبت‌شده از سوی گوگل که نشان‌دهنده‌ی جا‌به‌جایی تلفن‌های همراه افراد در طول زمان بود، چنین تفاوتی را نشان نداد.

در ادامه بخوانید:

پژوهشگران مدل‌های ریاضی مختلفی را ایجاد کردند و هر یک را به‌عنوان توضیحی برای شیوع ویروس جدید کرونا مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها بررسی کردند که کدام مدلِ شیوع، به بهترین نحو تعداد موارد جدید و نیز تعداد بستری‌شدن و مرگ‌و‌میر اتفاق‌افتاده را پیش‌بینی می‌کند. سپس پژوهشگران پیش‌بینی کردند که نسخه‌ی جدید طی ۶ ماه آینده چه کاری انجام می‌دهد و مدل‌هایی را ایجاد کردند که در آن‌ها سطوح متفاوتی از محدودیت‌ها اعمال می‌شد. پژوهشگران هشدار دادند که بدون عرضه‌ی گسترده‌ی واکسن، نرخ موارد بستری‌شدن، پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ‌و‌میر در سال ۲۰۲۱ می‌تواند از ارقام سال ۲۰۲۰ فراتر رود.

پژوهشگران دریافتند که تعطیلی مدارس تا ماه فوریه می‌تواند برای بریتانیا قدری زمان بخرد؛ اما لغو این محدودیت‌ها موجب افزایش شدید موارد ابتلا می‌شود. به علت نرخ انتقال بالاتر، کشور برای رسیدن به ایمنی جمعی باید درصد بیشتری از مردم را واکسینه کند. پژوهشگران دریافتند که برای کاهش فشار بر بخش‌های مراقبت‌های ویژه باید نرخ واکسیناسیون از ۲۰۰ هزار نفر در هفته به دو میلیون نفر در هفته برسد.

پژوهشگران هشدار دادند که مدل آن‌ها مانند هر مدل دیگری براساس مجموعه‌ای از فرضیات استوار است که برخی از آن‌ها شاید درست نباشد. عدم قطعیت‌هایی در این زمینه وجود دارد که آیا نسخه‌ی جدید ویروس کرونا در کودکان مسری‌تر است و اگر چنین باشد، تا چه حد.

الساندرو وسپیگنانی از دانشگاه نورت ایسترن آمریکا که در پژوهش اخیر مشارکتی نداشته، درمورد برآوردهای جدید گفت: «متاسفانه این پایان غافلگیرکننده‌ی دیگری است. درحالی‌که همه به خاطر واکسن خوشحال بودیم، احتمال ایجاد تغییر اپیدمیولوژیكی وجود دارد که موجب می‌شود چند ماه آینده پیچیده‌تر و خطرناک‌تر شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نسخه‌ی جدید قابلیت انتقال بیشتری دارد و احتمالا برای کنترل شیوع به تلاش بیشتری نیاز داریم.»

دکتر هانج هشدار داد که مدل به‌کار‌رفته در مطالعه کاستی‌هایی دارد. پژوهشگران فرض کردند که همه‌ی افراد دارای سن کمتر از ۲۰ سال هستند و احتمال انتقال بیماری ۵۰ درصد است. دکتر هانج گفت اگرچه این موضوع شاید برای کودکان خردسال درست باشد، برای نوجوانان درست نیست. او گفت: «این ضعیف‌ترین بخش مدل آن‌ها است.» با‌این‌حال، او گفت که مطالعه تصویری کلی از آینده‌ی احتمالی کشور را نشان می‌دهد و اگر جدی گرفته نشود، چنین رویدادهایی به‌راحتی رخ خواهد داد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر