حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

برندگان اولین جوایز سالانه عکاسی هوایی مشخص شدند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

عکاسی هوایی فرایند ثبت عکس از ارتفاعی مشخص است. عکاسی هوایی فقط به‌کمک هواپیمای سبک یا هلی‌کوپتر و پروازکردن به ارتفاعات میسر نیست؛ بلکه برای نقشه‌برداری هوایی باید مؤلفه‌های بسیاری در نظر گرفته شوند تا مطمئن شویم داده‌ها به‌اندازه‌‌ی کافی برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب ما در عکاسی مفید هستند. عکاسی هوایی به‌دلیل قدرت بسیارش می‌تواند چشم‌انداز تازه‌ای درباره‌ی موضوعاتی ارائه دهد که از آن‌ها عکس گرفته شده است.

مشاهده‌ی خصوصیات منظره روی سطح زمین اغلب دشوار است و مختصات به‌آسانی می‌توانند نادیده گرفته شوند. دست‌اندازی کوچک از سطح زمین ممکن است از فاصله‌ی نزدیک و در بستری عریض‌تر بسیار مهم باشد. دسترسی به برخی مناطق در فاصله‌ی یک‌فوتی بسیار دشوار است؛ در‌نتیجه عکس‌های هوایی برای مطالعه و نقشه‌برداری آن‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد. عکاسی هوایی تمامی عکس‌هایی را شامل می‌شود که تمامی خصوصیات سطح زمین از عوارض و پستی‌وبلندی‌ها گرفته تا ساخت‌وساز‌ها و حتی تحرکات نظامی را نیز دربر می‌گیرد و معمولا با دوربین‌های مخصوصی تهیه می‌شود که در هواپیماها قرار دارند.

از کاربردهای مهم عکاسی هوایی می‌توان به انواع مطالعات در زمینه‌های زمین‌شناسی، راه‌سازی، محیط‌زیست و منابع طبیعی، شهرسازی، کشاورزی و از همه مهم‌تر بحث‌های نظامی و امنیتی اشاره کرد. برگزارکردن مسابقاتی با موضوع عکس‌های هوایی نیز فرصتی برای خلاقیت عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای ایجاد کرده است تا زمین را از زاویه‌ای به‌تصویر بکشند که کمتر کسی دیده است.

در ادامه بخوانید:

در همین زمینه، هیئت‌داوران اولین دوره‌ی عکاسی هوایی سال ۲۰۲۰ برندگان و بهترین انتخاب‌هایشان را اعلام کرده‌اند. در میان برندگان جوایز عکاسی هوایی، عکاسانی از ۶۵ کشور مختلف حضور داشتند که حضور بلژیک در میان سایر کشورها پررنگ‌‌تر بود؛ به‌گونه‌ای که عکاسان بلژیکی ۱۰ جایزه ‌یمسابقه را از‌آنِ خود کردند. عکاسان روسی نیز با دریافت ۹ جایزه، دومین کشوری شناخته شدند که بیشترین جایزه را از‌آن خود می‌کنند. همچنین، عکاسان انگلیسی با دریافت ۸ جایزه، از نظر بیشترین تعداد عکس برنده در مسابقه، در جایگاه سوم قرار گرفتند.

هیئت داوران به ۱۰۶ عکس در ۲۳ دسته‌بندی مختلف جایزه دادند. همچنین، از شرکت‌کنندگان دعوت کردند بهترین تصاویر خود را ارسال کنند که با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، هلی‌کوپتر، بادبادک‌ها، بالون یا هواپیما گرفته‌اند، به این امید که سهمی از جایزه‌ی ده‌هزاردلاری را به‌دست آورند.

عنوان «عکاس هوایی سال ۲۰۲۰» به‌لطف چندین جایزه‌ی عکاسی در دسته‌بندی‌های مختلف و میانگین امتیاز چشمگیر به سباستین ناگی از بلژیک اهدا شد که اکنون ساکن بروکسل است. وی توانست مقام اول را با ارائه‌ی عکسی از یکی از هتل‌های یونان از‌آنِ خود کند. ناگی عکاسی هوایی را با ثبت تصاویری از پشت‌بام شهرش آغاز کرد. سباستین ناگی می‌گوید:

صادقانه بگویم قبلا هرگز در مسابقه‌ای شرکت نکرده بودم؛ اما در این مسابقه، چیزهای مثبت بسیاری شنیدم که مرا برای شرکت در این رویداد تشویق کرد. فکر نمی‌کردم جایزه‌ای برنده شوم و شرکت در این مسابقه بیشتر برای سرگرمی بود؛ بنابراین، وقتی خبر خوشحال‌کننده را شنیدم، بسیار تعجب کردم. در ابتدا باور اینکه عکاس سال شده‌ام، کمی سخت بود؛ اما واقعا احساس شادی و غرور کردم. این اولین‌بار است که در مسابقه‌ای حضور پیدا کردم که دوستش دارم. اشتیاقم برای این جایزه باورنکردنی و بسیار راضی‌کننده است. این جایزه باعث شد بخواهم خودم را در زمینه‌های دیگر نیز محک بزنم. شاید روزی بتوانم به‌نوبه‌ی خود، در این گونه مسابقات دیگران را نیز داوری کنم.

هیئت‌داوران جوایز عکاسی هوایی عبارت بودند از:

کریستف مارتین، بنیان‌گذار و مسئول برگزاری جوایز عکاسی هوایی، نیز اعلام کرد برای دوره‌ی اول، کیفیت و تنوع عکس‌های ارائه‌شده در این مسابقه سطح کیفی مسابقه‌ی عکاسی هوایی و استانداردهایی را نشان می‌دهد که تا امروز به آن رسیده است. به‌گفته‌ی مارتین، عکاسان هوایی با آثار کم‌نظیرشان، توانایی خود را برای متحیر‌کردن مردم اثبات می‌کنند. این‌گونه به‌نظر می‌رسد که نوشته‌های تصویری جدیدی در حال ساخت است.

این مسابقه در ۶ محور اصلی و ۲۲ موضوع شامل موضوعات مختلفی اعم از عکاسی از ساخته‌های دست بشر، طبیعت، مردم، هنرهای زیبا، شهرها و… برگزار شد و از پنج عکاس برگزیده‌ی مسابقه به‌صورت ویژه تقدیر شد. در بسیاری از مسابقات عکاسی هوایی، به‌دلیل اعمال قوانین سخت‌گیرانه قدرت خلاقیت زیادی وجود ندارد. بااین‌حال در این مسابقه، عکاسان توانستند موضوعات مختلف و متنوع را از زوایای مختلفی از دریچه‌ی لنز دوربینشان ثبت کنند و به‌نمایش بگذارند؛ به‌همین‌دلیل، تصاویر ثبت‌شده در این مسابقه بسیار متنوع هستند.

برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «منظره»

  • نام عکس: دریاچه‌ی جنیستان
  • نام عکاس: سباستین مولر
  • مکان تصویر: ارتفاعات ایسلند

برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «الگوها»

  • نام تصویر: عبور چترها
  • نام عکاس: دنیل بونته
  • مکان تصویر: ژاپن

این‌گونه به نظر می‌رسد که عبور چترها، رنگ‌ها را به بوم خاکستری زندگی هدیه داده است.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «اماکن متروک»

  • نام تصویر: خرابه
  • نام عکاس: رجینالد وان د ولده
  • مکان تصویر: فرانسه

در این تصویر، بقایایی از یک مین جمع‌کن انگلیسی مربوط به جنگ جهانی اول به تصویر کشیده شده است که در جریان درگیری با سواحل فرانسه در ساحل گیر افتاد. این مین‌روب که سال‌ها در زیر شن‌ها مدفون شده بود، تنها در سال‌های اخیر به دلیل کاهش شدید خط ساحلی ناشی از فرسایش دریایی قابل مشاهده است.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «مناظر شهری»

  • نام تصویر: رنگین‌کمان اسپانیایی
  • نام عکاس: سباستین ناگی
  • مکان تصویر: اسپانیا

برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «معماری»

  • نام تصویر: یونان انتزاعی
  • نام عکاس: سباستین ناگی
  • مکان تصویر: یونان

این تصویر، از یکی از هتل‌های جزیره‌ی سانتورینی در یونان به ثبت رسیده است. جزیره‌ای که جاذبه‌‌ای مهم در دریای اژه محسوب می‌شود و گردشگران می‌توانند از دیدنی‌های تاریخی و غذاهای خوشمزه‌ی آن گرفته تا مناظر دل‌انگیز غروب‌ آن که شهرت جهانی پیدا کرده است، لذت ببرند. این جزیره در ۲۰۰ کیلومتری یونان واقع شده است و به دلیل تم تاریخی و خانه‌های سفید خود، به مقصد ماه عسل دنیا معروف است.

نام قدیمی‌تر این جزیره «ترا» است که هنوز هم عده‌ای آن را به این نام می‌شناسند. سانتورینی یکی از جزایز مجموعه «سیکلاد» است که در دریای اژه قرار گرفته‌اند. معماری این جزیره بسیار منحصر‌به‌فرد است. بخشی از این جزیره را خانه‌های رنگی و بخش دیگر را خانه‌های سفید با سقف‌های آبی ساخته‌اند که تجلی رنگ‌های این خانه‌ها در آبی دریای اژه بسیار چشم‌نواز است. سانتورینی شکلی نیم‌دایره‌ای دارد که می‌گویند در نتیجه انفجار آتشفشان به وجود آمده است. این جزیره همچنین مشخصه‌های آتشفشانی مثل سنگ‌ها و دالان‌های عبوری را که بقایای انفجار بودند، همچنان حفظ کرده است.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «جهان در قرنطینه»

  • نام تصویر: در این وضعیت، همه با هم شریک هستیم
  • نام عکاس: پرابو موهان
  • مکان تصویر: ویتنام

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

شاید یکی از راه‌های نشان دادن حمایت شما در مواقع سخت، همراهی با دیگران باشد. در این تصویر که از یک آپارتمان مسکونی در نزدیکی خانه‌ی من به ثبت رسیده است، ساکنان آپارتمان‌ها برای حمایت از کسانی که در خط مقدم علیه ویروس کرونا مبارزه می‌کنند، پرچم‌های ملی ویتنام را از پنجره‌ها آویزان کرده‌اند.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «انتزاعی»

  • نام تصویر: کویر تاتاکوآ
  • نام عکاس: جان واندن هک
  • مکان تصویر: کلمبیا

این تصویر، در نمایی بالا، سازه‌های صخره‌ای بیایت بیابان تاتاکوئا را هنگام غروب خورشید به تصویر کشیده است. تاتاکوئا، منطقه‌ای خشک در کلمبیا است که با مساحت ۳۳۰ کیلومتر مربع از نظر وسعت، رتبه‌ی دوم را در کلمبیا پیدا کرده‌است. این بیابان در شمال شهرستان اویلا، ۳۸ کیلومتری نیوا در کلمبیا و ۱۵ کیلومتری ناتاگایما در تولیما است. تاتاکوئا دارای دو رنگ مشخص قرمز و خاکستری است. در سال ۱۵۳۸، «گنسالو خیمنس د کسادا»، که یک کنکیستادور بود، نام دره‌ی اندوه‌ها را بر این بیابان نهاد؛ زیرا این منطقه تنها یک بیابان نیست بلکه یک جنگل خشک شده‌ است. تاتاکوئا در اسپانیایی به معنای مار زنگی است.گیاهان در این منطقه با شرایط سخت آب‌وهوایی سازگار شده‌اند. ریشه‌ی گیاهان در طول تا ۳۰ متر و در عمق تا ۱۵ متر رشد می‌کند تا به آب برسد. از جمله جانوران این بیابان می‌توان به لاک‌پشت، جوندگان، مار، عنکبوت، کژدم، عقاب و گربه‌های وحشی اشاره کرد.

طول کاکتوس‌ها در تاتاکوئا، به ۴ تا ۵ متر می‌رسد. وجود صخره‌های قرمز رنگ و افقی بدون مانع، این احساس را القا می‌کند که در سیاره‌ای دیگر است. رنگ قرمز بیابان، چشم‌اندازی شبیه به سیاره‌ی مریخ دارد و از جمله بهترین نقاط کره زمین برای رصد ستاره‌ها و صور فلکی است. علاقه‌مندان به رصد ستاره‌ها هر ساله در این مکان اردو می‌زنند و به هنگام شب و نبود آلودگی‌های نوری، از میانه‌ی این بیابان، صورت‌های فلکی را نظاره‌ می‌کنند. دیدن تعداد زیادی صورت فلکی از یک منطقه بسیار نادر است؛ ولی بیابان تاتاکوئا به گونه‌ای است که این ظرفیت در آن وجود دارد.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «آبشارها»

  • نام تصویر: بهشت شمالی
  • نام عکاس: کایلی والائرس
  • مکان تصویر: گرین‌لند

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

این تصویر از سواحل «Qeqertarsuaq» در گرین‌لند، و در دمای منفی ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد گرفته شده است. یکی از زیباترین اما در عین حال انتزاعی‌ترین مکان‌هایی که تاکنون مشاهده کرده‌ام.

گرین‌لند، نام ناحیه‌ی خودگردانی از دانمارک است. این سرزمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و محل زندگی حدود ۵۶ هزار نفر است. همچنین این کشور به‌عنوان کم‌تراکم‌ترین منطقه‌ی جهان از لحاظ جمعیتی شناخته می‌شود. جمعیت آن از مردم بومی (از تبار اسکیموها) و مهاجران دانمارکی تشکیل شده‌ است. به‌جز چند نقطه‌ی محدود که محل سکونت اهالی گرینلند است، دیگر مناطق این ناحیه، یخ‌زده و به‌طور کلی خالی از سکنه است. این سرزمین از نظر جغرافیایی در محیط قاره‌ی آمریکای شمالی واقع شده است؛ اما از نظر سیاسی و فرهنگی با اروپا به‌ویژه کشورهای نروژ و دانمارک مراوده‌ی بیشتری دارد.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «جنگل و درخت‌ها»

  • نام تصویر: مسیر جنگلی
  • نام عکاس: مهمت اصلان
  • مکان تصویر: ترکیه

 در این تصویر، یک گله گوسفند برای بازگشت به خانه از جاده‌ی جنگلی استفاده می‌کنند.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «ساخت‌وسازها»

  • نام تصویر: قاب
  • نام عکاس: بشیر موکارزل
  • مکان تصویر: لبنان

در اینکه این قاب در لبنان وجود دارد یا دبی، شبهات زیادی وجود دارد. این قاب ۴۹۲ فوتی، بزرگ‌ترین قاب در جهان است. صحبت پیرامون این قاب، بسیار بحث برانگیز است و اغلب بزرگ‌ترین ساختمان دزدیده شده در جهان نامیده می‌شود؛ زیرا اعتبار ساخت آن به طراح قاب داده نشد.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «حیا‌ت‌وحش»

  • نام تصویر: پرواز فلامینگو
  • نام عکاس: هوآ شانگ
  • مکان تصویر: کنیا

برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «مسافرت»

  • نام تصویر: شانگهای
  • نام عکاس: ییران دینگ
  • مکان تصویر: چین

در این تصویر که از داخل هواپیما ثبت شده، برج شانگهای به تصویر کشیده شده است. برج شانگهای، آسمان‌خراشی به ارتفاع ۵۵۶٫۷ متر، با کاربری اداری-تجاری است، که در شهر شانگهای مستقر است. پروژه‌ی ساخت این ساختمان در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و در سال ۲۰۱۶ به اتمام رسید. این ساختمان هم‌اکنون بلندترین ساختمان چین و دومین ساختمان بلند جهان به‌شمار می‌آید.

شانگهای مهم‌ترین شهر چین است و نام نیویورک شرقی را یدک می‌کشد. پس چندان‌ هم دور از ذهن نیست که چرا چینی‌ها مهم‌ترین آسمان‌خراششان را در این شهر بنا کرده‌اند. سازندگان برج شانگهای برای آن ۱۲۶ طبقه در نظر گرفته‌اند. درست است که با این ارتفاع اولین چیزی که توجه بازدیدکنندگان به آن جلب می‌شود بلندی برج است؛ اما نمی‌توان ظاهر خاص و مارپیچی آن را نادیده گرفت. این ساختار خاص برای این در نظر گرفته‌شده که زلزله و باد و طوفان نتواند گزندی به این سازه‌ی عظیم و خاص برساند.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «زندگی روزمره»

  • نام تصویر: بانوی دریا
  • نام عکاس: دوی شینه
  • مکان تصویر: ویتنام

در این تصویر، یک قایق ماهیگیری در حال انداختن یک تور است و به‌طور تصادفی، امواج لبه‌های تور را طوری تکان داد‌ه‌ند که تصویر یک زن در قلب دریا را به وجود آورده است؛ چیزی شبیه حادثه‌ی آفرینش.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «حمل‌و‌نقل»

  • نام تصویر: راه‌آهن خلیج فنلاند
  • نام عکاس: الکساندر سوخاروو
  • مکان تصویر: فنلاند

در این تصویر، کشتی به تصویر کشیده شده است که چندین کانتینر، مسافر آن هستند. برخی از این کشتی‌ها می‌توانند بیست‌ هزار کانتینر کاملا بزرگ را نیز حمل کنند.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «موضوعات متفرقه»

  • نام تصویر: روی لبه
  • نام عکاس: رایان کومپانس
  • مکان تصویر: هلند

در این تصویر، کودک به‌دنبال کیسه‌ای پلاستیکی است که داخل رودخانه‌ی آمستل افتاده است.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «هتل‌ها»

  • نام تصویر: کروماتا
  • نام عکاس: سباستین ناگی
  • مکان تصویر: یونان

برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «دیجیتالی پیشرفته»

  • نام تصویر: هواپیماها
  • نام عکاس: کاسیو واس کونسلاس
  • مکان تصویر: برزیل

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

در این تصویر، از عکس‌های مختلفی ساخته شده است، که من در پرواز با هلی‌کوپتر گرفته‌ام. تمام تصاویر ارائه شده در این قاب، پس از سال ۲۰۱۵ ثبت شده‌اند و با ادغام آن تصاویر، به این عکس رسیدم.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «ورزش»

  • نام تصویر: توپ در اوج
  • نام عکاس: براد والز
  • مکان تصویر: استرالیا

برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «فرهنگ»

  • نام تصویر: اجتماع عید
  • نام عکاس: عظیم خان رونی
  • مکان تصویر: بنگلادش

بزرگ‌ترین اجتماع عید سعید فطر در جنوب آسیا و در بنگلادش برگزار شد. طبق ادعای برگزارکنندگان، بیش از ششصدهزار مسلمان در اجتماع عید شرکت کردند. این نماز در ساعت هشت و نیم صبح با حضور مریدانی از مناطق مختلف منطقه آغاز شد. عید سعید فطر یک جشن شاد برای مسلمانان است که در سراسر جهان برگزار می‌شود.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «مستند»

  • نام تصویر: حمله‌ی آتش
  • نام عکاس: مارک لکورنو
  • مکان تصویر: بریتانیا

در این تصویر، آتش‌نشانان خدمات نجات و آتش نشانی فرودگاه جرسی، به‌عنوان یک تیم برای حمله به آتش سوزی شبیه‌سازی شده کار می‌کنند. این سناریوهای آتش سوزی برای اطمینان از مهارت و آمادگی کامل خدمه در صورت بروز حادثه‌های متعدد طراحی شده است.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «صنعتی»

  • نام تصویر: ذخیره‌ی انرژی
  • نام عکاس: جوئل جاکوم
  • مکان تصویر: آلمان

برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «محیط‌زیست»

  • نام تصویر: طغیان آبی که باعث تخریب محصولات شده است
  • نام عکاس: عظیم خان رونی
  • مکان تصویر: بنگلادش

جغرافیای بنگلادش با واژه‌ی سیل و بلایای طبیعی عجین شده است. سیل ناشی از بارش شدید باران‌های موسمی در سراسر این کشور، هرساله موجب خسارت‌های بسیاری می‌شود. سیل، به‌طور مستمر، پدیده‌ای همیشگی اما با شدت و ضعف در این کشور فقیر جنوب آسیا بوده که همه ساله خسارات و تلفات قابل توجهی را به همراه دارد. به دلیل تداوم بارندگی‌های فصلی موجبات آسیب رسانی به زیرساختارهای شهری و روستایی، آخرین سیلی که در این کشور اتفاق افتاد، بی خانمانی و آوارگی صدها هزار نفر و کشته شدن ۱۱۴ نفر را فراهم ساخته است. همزمانی وقوع سیل با شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور بر شدت آلام مردم و مشکلات دولت بنگلادش افزوده است.

در طول فصل ریزش باران‌های دنباله دار موسمی و در یک اتفاق طبیعی پدیده‌ی مخرب سیلاب در بنگلادش رخ می‌دهد. این کشور هر ۱۰ سال یکبار سیلاب‌های عظیمی را تجربه می‌کند. سیلاب‌هایی که خسارات و تلفات زیادی را به بار می‌آورد. نکته‌ی جالب توجه در خصوص سیلاب ماه‌های اخیر بنگلادش، آن است که نه‌تنها هیچ نشانه‌ای از بهبود شرایط جوی دیده نمی‌شود بلکه وضعیت سیل بنابر دلایل متعدد رو به وخامت است.

بنگلادش ۲۳۰ رودخانه دارد. اگر رودخانه‌های کوچک و دریاچه‌ها در نظر گرفته شوند، این تعداد به حدود ۸۰۰ عدد می‌رسد. در حال حاضر آب تقریبا تمام رودخانه‌های این کشور بالا رفته است و طغیان برخی از رودخانه‌های اصلی بالاتر از سطح خطر جریان دارد. از سوی دیگر، جزیره نشینان با احشام و چهارپایان خود دچار مشکلات وصف ناپذیری شده‌اند. کمبود غذا، آب آشامیدنی و لوازم بهداشتی، زندگی آن‌ها را با خطر جدی مواجه ساخته است. خانواده‌های مناطق دور افتاده مجبور شده‌اند خانه‌های خود را ترک کرده و همراه‌با دام و طیور و ملزومات زندگی به مناطق مرتفع پناه ببرند. در نتیجه، ازدحام سیل‌زدگان در سدهای مرتفع، جاده‌های آسفالت و مراکز مختلف آموزشی در حال افزایش است. از سوی دیگر، مناطق مختلف واقع در حاشیه‌ی رودخانه‌ها، بر اثر سیل تحت تأثیر فرسایش رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند و در نتیجه بسیاری از خانه‌های مردم، مدارس و ساختمان‌های دولتی به اعماق رودخانه‌ها فرو رفته‌اند.


برنده‌ی مقام اول در دسته‌بندی «محل اقامت»

  • نام تصویر: رنگ‌های دُبی
  • نام عکاس: کوین کرات گارتنر
  • مکان تصویر: دبی

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر