کشف جدید دانشمندان به تاثیر بیشتر داروهای مغناطیسی کمک می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

محققان تاثیرات جدیدی را در مایعات مغناطیسی کشف کرده‌اند که اثر آن بر اهداف پزشکی را افزایش می‌دهد. مایعات مغناطیسی در بخش‌های مختلفی مانند پزشکی، الکترونیک، مهندسی مکانیک، محیط زیست و… کاربردهای فراوانی دارند. چنین طیف گسترده‌ای از کاربردهای این مایع، اهمیت آن را نشان می‌دهد.

 محققان دانشگاه پلی‌تکنیک سنت پترزیورگ با همکاری دانشمندان دانشگاه جیانگ سو اثرات جدیدی در مایعات مغناطیسی کشف کردند که باعث افزایش اثربخشی این مایعات برای اهداف پزشکی در آینده خواهد شد. نتایج این تحقیقات در نشریه Springer Proceedings in Physics منتشر شده است.

برای مثال، مایعات مغناطیسی می‌توانند در جراحی استفاده شوند. مثلا اگر یک مایع مغناطیسی به داخل ورید یا شریان تزریق شود و یک آهنربای دائمی در محل برش قرار گیرد، یک «شاخه» از مایع مغناطیسی می‌تواند جریان خون را پس از برش مسدود کند. البته متاسفانه این مایعات مغناطیسی به‌طور طبیعی در خون انسان رقیق شده و می‌تواند باعث رسوباتی که منجر به انسداد مویرگی و سایر اثرات منفی دیگر باشد، شود. درنتیجه بررسی پایداری تجمع این مواد و جلوگیری از چسبیدن این آن‌ها به بدن حائز اهمیت است.

magnetic fluid

باید گفت که در شرایط عادی از تثبیت‌کننده‌های مختلفی برای جلوگیری از چسبیدن ذرات مختلف به مایعات مغناطیسی استفاده می‌شود. دانشمندان دانشگاه پلی‌تکنیک سنت پترزبورگ بعد از تحلیل طیف نوری در محدوده نور مرئی و فرابنفش به ارزیابی پایداری مایعات مغناطیسی پرداختند. این تحقیقات در این محدوده تا حالا انجام نشده بود و بیشتر تحقیقات مربوط به طیف مادون قرمز بوده است.

با این حال، مطالعات در محدوده مرئی و فرابنفش می‌تواند برای ارزیابی خصوصیات نوری ذرات موجود در مایعات مغناطیسی و تجمع آن‌ها مفید باشد.

درحال حاضر، دانشمندان درحال کار روی تثبیت‌کننده‌هایی مایعات مغناطیسی هستند که می‌تواند با اطمینان در بخشی‌های مختلف پزشکی استفاده شود. این محققان برای تعیین ترکیب و غلظت مایعات مغناطیسی برای اهداف پزشکی همچنان در تلاش هستند.

در آینده، چنین مطالعاتی با هدف ارزیابی پایداری تجمع مایعات مغناطیسی تحت تاثیر میدان مغناطیسی برای انتقال آن در بدن مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر