«سامانه سام» بهبودبخش فضای کسب و کارهاست

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – امیر ناظمی در حاشیه نشست خبری الکامپ 98 در مصاحبه‌ای با رسانه تک تایمز به اهمیت سامانه سام اشاره کرد.

چند روز پیش علی فیروزی، رئیس مرکز ملی پایش بهبود فضای کسب و کار از تلاش دولت برای تمرکز مجوز‌های کسب و کار در یک سامانه واحد خبر داده و گفت: «قرار است تمام کسب و کار‌های کشوری روی این سامانه بارگذاری شوند. این موضوع به شرکت‌های اینترنتی و استارتاپ ها هم مربوط می ‌شود. استارتاپ ها جزو اتحادیه کسب و کار‌های مجاز محسوب شده و این اتحادیه در قالب صنوف از سامانه «سام» مجوز دریافت می‌کند. سامانه سام بیش از ۲۵۰۰ درخواست مجوز را در روز ثبت می‌کند و توانایی ثبت بیش از ۱۲ هزار درخواست در روز را هم داراست.»

امیر ناظمی در حاشیه نشست خبری الکامپ 98 در پاسخ به خبرنگار تک تایمز و در رابطه با این موضوع این گونه توضیح داد: «از فروردین ماه امسال این سامانه به‌صورت آزمایشی شروع به کار کرده است. تعداد کل مجوزهای دولت به یک روایت ۱۵۳۸ و به روایت دیگری ۱۳۶۴ عدد است؛ حجم این تعداد مجوز نشان می‌دهد که راه‌اندازی یک سامانه واحد یک اقدام ضروری برای کسب‌ و کارهاست.

هیئت مقررات‌ زدایی که شامل مسئولانی از قوه‌ قضائیه، قوه‌ مقننه و قوه مجریه است، هرهفته جلسه‌ ای در وزارت اقتصاد تشکیل می‌دهد تا به وضعیت مجوزها رسیدگی کند. این هیئت به تمام دستگاه‌ ها اعلام کرده که اگر می‌خواهید مجوزی بدهید، باید در درجه اول برای صدور آن مجوز، از این هیئت مجوز بگیرید! یعنی دیگر هیچ سازمانی همانند گذشته نمی‌تواند به یک باره اعلام کند که برای انجام یک کار خاص، باید از آن سازمان مجوز گرفته شود.»

رییس سازمان فناوری ادامه داد: «این ممنوعیت یک گام بسیار خوب محسوب می شود که برای آن، سامانه‌ ای در نظر گرفته شده و گفته شده بخش دولتی اگر می‌خواهد هرگونه مجوزی بدهد باید از این سامانه اجازه بگیرد.»

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: «ما به عنوان سازمان فناوری برای هیئت مقررات ‌زدایی، تسهیلات الکترونیکی شدن را فراهم کردیم. در حال حاضر سامانه‌ای به نام «نما» وجود دارد که در آن، لیست تمام مجوزهای موردنیاز کسب ‌و کارها آمده و تحت هیچ ‌عنوانی بدون هماهنگی، امکان اضافه شدن یک مجوز به آن وجود ندارد.»

ناظمی در پاسخ به این سوال که با این اوصاف برای درخواست دریافت مجوزی از بین این ۱۳۶۴ مجوز باید چه کار کرد؟ پاسخ داد: «ما این بخش را هم در قالب یک پنجره واحد ایجاد کردیم و تا جایی که امکان داشت، اطلاعات مور دنیاز را به‌ صورت الکترونیکی و اتوماتیک در سیستم ارائه داده‌ ایم. برای مثال، یک سری اطلاعات متقاضیان از ثبت احوال، قوه‌قضائیه و سازمان امور مالیاتی به‌صورت الکترونیکی در دسترس آنهاست. متاسفانه هنوز یکسری از دستگاه‌ ها اقدام نکرده ‌اند و برخی از بخش‌ها هنوز الکترونیکی نیستند.

در کنار مجوزهای دولتی که اشاره کردم، حدود ۸۰۰۰ مجوز اصناف هم داریم که اهمیت زیادی دارند، چرا که در این حوزه هم مقدار زیادی شکایت و نارضایتی وجود دارد. بخش اصناف را هم از فروردین ماه تا خرداد در حوزه شمیرانات تست کردیم که برای دریافت این مجوزها هم از همین پنجره واحد اقدام می‌ شود. تقریبا نتایج این بخش هم خوب بود. این دو حوزه با هم ترکیب شد و سامانه‌ای به نام «سام» یا همان سامانه g4b.ir به‌وجود آمد.»

ناظمی در پایان افزود: «اگر در این فرآیندها هم شکایتی وجود داشته باشد، در سامانه دیگری به نام «داور» ثبت خواهد شد. علاوه بر آن، سامانه «یاور» برای ارائه مشاوره در زمینه اخذ مجوز هم راه افتاده است. مجموع تمام اینها را با عنوان سامانه سام می‌شناسیم که چهار زیربخش هم دارد. زیرمجموعه ‌هایی برای افراد برای اینکه بدانند آیا این مجوز اساسا مجوز است یا خیر، بخشی برای درخواست مجوز و مجموعه‌ای که بتواند در آن مشاوره درخواست مجوز بگیرد و بخشی برای طرح شکایت مراجعه کنند.»

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع