بررسی تخصصی Samsung Galaxy S10+ and S10

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،



از سال ۲۰۱۰ که دستگاه‌های mp3 پلیر برای خود جاه و مقامی داشتند و گوشی‌های ۴G دست هر کسی پیدا نمی‌شد و معمولاً افراد بازی زامبی‌ها علیه گیاهان را در موبایل‌هایشان نصب می‌کردند، تقریباً ۱۰ سال گذشته و تکنولوژی در این دهه بسیار سریع‌تر از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم پیشرفت کرده است.

از آن زمان تا کنون، سامسونگ هر سال با معرفی پرچمداران خود از سری گلکسی اس (Galaxy S) اسباب شگفتی علاقه‌مندان به این حوزه را به وجود آورده و توانسته خود را به عنوان یکی از سردمداران این بخش از فناوری مطرح کند. حالا این کمپانی کره‌ای با پرچمداران جدیدش یعنی گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس و با قرار دادن امکاناتی نظیر اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش، دوربین اصلی سه‌گانه، نمایشگر اینفینیتی لب به لب و طراحی بسیار زیبا، هنر خود را در تولید گوشی‌های هوشمند به همگان نشان داده و افرادی که توانایی پرداخت ۹۰۰ دلار برای خرید آنها دارند را وسوسه کرده تا سراغ این گوشی‌ها بروند. اما سؤالی که به وجود می‌آید این است: آیا گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس ارزش خریدن را دارند؟ با تک تایمز همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

 نقاط قوت

    • طراحی مدرن، تمیز و شیک
    • صفحه نمایش بزرگ، زیبا و باکیفیت
    • رابط کاربری آسان و بهبود یافته
    • دوربین اصلی سه‌گانه و لنزهای متنوع
    • وجود تکنولوژی شارژ معکوس

 نقاط ضعف

    • کند بودن نسبی سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش
    • قیمت بالا
    • دوام باتری نه چندان مناسب علی‌رغم بزرگ‌تر شدن باتری‌ها

 محتویات درون جعبه

    • گلکسی اس ۱۰ یا گلکسی اس ۱۰ پلاس
    • کابل شارژر
    • شارژر سریع
    • هدفون‌ها
    • سرپوش بزرگ، متوسط و کوچک هدفون‌ها
    • مبدل USB-C به میکرو USB
    • مبدل USB-C به USB-A
    • ابزار سیمکارت
    • دفترچه راهنما

 طراحی

در اینکه گوشی‌های مدرن امروزی اکثر به همدیگر شبیه هستند شکی نیست ولی نباید این واقعیت را کتمان کنیم که گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس از جمله دستگاه‌های زیبای سال ۲۰۱۹ به شمار می‌روند. کناره‌های مساوی، برآمدگی جذاب و پوشش رنگ‌آمیزی شده حیرت‌انگیز سبب می‌شوند تا نتوانیم نقطه ضعفی در طراحی این دو پرچمدار سامسونگ پیدا کنیم. تنها موردی که ممکن است حواس شما را از نمای این دو گوشی پرت کند، سنسورها و دوربین‌های موجود در قاب پشتی است که به مرور زمان به وجود آنها عادت خواهید کرد.

رنگ‌های متنوع گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس که سفید، سبز، نارنجی و مشکی مهم‌ترین آنها هستند به خاطر درخشندگی که دارند مطمئناً در نگاه اول و هنگامی که زیر نور قرار می‌گیرند توجه هر کسی را جلب می‌کنند ولی نکته تأسف‌برانگیز این است که باید برای مراقبت از آنها یک قاب بگذاریم که باعث می‌شود این طراحی خارق‌العاده دیگر به چشم نیاید.

ولی به هر حال، مواظبت از چنین گوشی گران قیمتی ایده خوبی است زیرا قاب پشتی و جلویی این دو مدل از شیشه تهیه شده و اگرچه خودِ سامسونگ از پوشش گوریلا گلس ۶ برای افزایش ایمنی آنها استفاده کرده اما احتیاط شرط عقل است و همیشه باید جانب آن رعایت شود. در واقع پس از چند روز کار کردن با پرچمداران سامسونگ، متوجه خواهید شد که نمایشگر آنها کمی لکه برداشته و قاب آنها هم کثیف شده است. این را اضافه کنیم که همه مدل‌های گلکسی اس ۱۰ دارای تأییدیه IP68 هستند و این یعنی آنها در برابر آب و خاک مقاوم می‌باشند.

سامسونگ این‌بار به همراه پرچمداران خود یک لایه محافظ صفحه نمایش افزوده که از پلاستیک ساخته شده و اگرچه به راحتی خش برمی‌دارد ولی برای کسانی که در روزهای ابتدایی استفاده از دستگاه خود هستند و هنوز برای آن قابی نخریده‌اند، مطمئناً رضایت‌بخش است. کندن این پوشش محافظ کار بسیار راحتی است هرچند در همان روزهای اول مطمئناً بخش‌هایی از گوشه‌های آن کنده خواهند شد.

برای افزایش دوام، سامسونگ نمونه‌ای از گران‌ترین مدل حال حاضر پرچمدارانش یعنی گلکسی اس ۱۰ پلاس را با پوشش سرامیکی تولید کرده است. علی‌رغم اینکه به نظر نمی‌رسد از نظر ظاهری تفاوتی میان این مدل با دیگر دستگاه‌ها وجود داشته باشد ولی قطعاً از نظر مقاومت، گلکسی اس ۱۰ پلاس سرامیکی بادوام‌تر است.

اگر از گلکسی‌دارهای با سابقه هستید، نگه داشتن گلکسی اس ۱۰ یا گلکسی اس ۱۰ پلاس در دستانتان احساس جدیدی نخواهد داشت. بد نیست بدانید که این دو مدل بسیار لیز هستند به خصوص اینکه کناره‌های آنها کمی برآمده بوده و چارچوب آنها نیز باریک است. خب طبیعتاً نگه داشتن مدل گلکسی اس ۱۰ به خاطر سایز کوچک‌تری که دارد، کار بسیار آسان‌تری خواهد بود.

متأسفانه حساسیت نمایشگر این دو مدل بسیار بالاست. برای مثال، وقتی اپلیکیشن دوربین در حال اجراست و انگشت شما به صورت ناخواسته به صفحه نمایش می‌خورد، امکان ندارد اتفاقی نیفتد. اگرچه این‌گونه رخدادها بسیار نادر هستند ولی چنان‌چه کمپانی کره‌ای همت کند، می‌تواند با بروزرسانی‌هایی مشکلات کوچک این‌چنینی را حل نماید.

یکی از چیزهایی که اطمینان داریم با هیچ بروزرسانی نرم‌افزاری تغییر نمی‌کند، دکمه پاور در گلکسی اس ۱۰ پلاس می‌باشد زیرا تقریباً در بالاترین نقطه سمت راست قاب گوشی جای‌گیری کرده و فشار دادن آن تقریباً مانند فشار دادن دکمه پاور در گلکسی اس ۹ پلاس است. این قضیه در مورد گلکسی اس ۱۰ نیز صدق می‌کند ولی به خاطر اندازه کوچک‌تر این گوشی، مشکل به مراتب کمتر آزاردهنده است. فرض ما بر این است که سامسونگ دکمه پاور را بالاتر برده تا کاربران اشتباهی دکمه بیکسبی که حالا در آن‌طرف گوشی قرار دارد را فشار ندهند. در ضمن، هر دو مدل دارای ویژگی‌های Tap to Wake (ضربه زدن روی گوشی برای روشن شدن صفحه نمایش) و Raise to Wake (بلند کردن گوشی برای روشن شدن صفحه نمایش) هستند.

 سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش

بدون تردید یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش است. این حسگر جدید از امواج اولتراسونیکی برای شناختن اثر انگشت شما استفاده می‌کند تا بتواند تصویر سه بعدی از آن را بسازد و در دفعات بعدی از آن برای بازگشایی قفل نمایشگر بهره ببرد. یکی از نکاتی که مطمئناً درباره این سنسور دوست خواهید داشت، جای‌گیری آن است که به راحتی می‌توانید آن را لمس کنید. لازم به ذکر است که هم گلکسی اس ۹ و هم گلکسی اس ۸ سنسور اسکنر اثر انگشت خود را در قاب پشتی قرار داده بودند که به مذاق خیلی از مشتریان خوش نیامد.

از زمان معرفی این گوشی‌ها، افراد زیادی سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش را امتحان کرده‌اند که باید تجربیات خود را این‌گونه جمع‌بندی کنیم: نه سریع و نه قابل‌اعتماد. در این آزمایشات، چند نفر از کاربران بدون هیچ مشکلی اثر انگشت خود را به حسگر مربوط شناساندند و این سنسور نیز به راحتی قفل دستگاه را باز کرد اما بودند کسانی که باید چندین بار امتحان می‌کردند تا قفل نمایشگر باز شود. کندن پوشش پلاستیکی اصلی دستگاه به بهتر شناختن اثر انگشت کمک کرد اما باز هم خطای “عدم تطبیق (No match)” در صفحه نمایش پرچمداران سامسونگ مشاهده می‌شد. یک نکته دیگر که باید در مورد این تکنولوژی عرض کنیم این است که نمی‌دانیم حسگر مربوطه در کجا قرار دارد. به عبارت دیگر، باید تنها به عکس موجود در نمایشگر و علائم بصری برای فهمیدن محل قرارگیری آن بسنده کنیم.

نکته: سامسونگ اخیراً برای گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس یک بروزرسانی نرم‌افزاری منتشر کرده که هدف اصلی آن بهبود کارایی سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش بوده و اگرچه این حسگر بهتر اثر انگشت کاربران را شناسایی می‌کند ولی باز هم مشکلاتی وجود دارد که از آن جمله می‌توانیم به عدم تشخیص انگشتان خیس اشاره کنیم.

تشخیص چهره یکی دیگر از روش‌های بازگشایی قفل صفحه نمایش در گلکسی اس ۱۰ پلاس است که از داده‌های بیومتریکی استفاده می‌کند ولی کارکرد آن بسیار مبتدی است. متأسفانه روش اسکن چهره ۳D در پرچمداران سامسونگ وجود دارد و این یعنی تشخیص چهره موجود در پیشرفته‌ترین محصول کمپانی کره‌ای مانند Face ID اپل امن نیست. ضمن اینکه اسکن چشم کاربران نیز در این دستگاه به کار نرفته که البته شاید زیاد هم مهم نباشد.

صفحه نمایش و بریدگی دوربین

همان‌طور که از یک پرچمدار و گوشی بالا رده انتظار داشتیم، صفحه نمایش گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس بسیار شفاف است و از یک گوشه دستگاه به گوشه دیگر کشیده شده است. شاید سامسونگ زمان طراحی این دو گوشی به این فکر کرده که برای داشتن نمایی زیبا، تنها حذف کردن لبه‌های نمایشگر کافی نیست. به همین دلیل از صفحه نمایش Infinity-O که دارای یک حفره کوچک در گوشه بالا سمت راست می‌باشد، استفاده کرده است. در واقع دوربین سلفی گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس در همین بریدگی جای گرفته است.

اما آیا استفاده از حفره به جای ناچ گزینه بهتری بود؟ پاسخ دادن به این سؤال کار آسانی نیست. برخی می‌گویند وجود بریدگی سبب می‌شد نتوانیم همه محتوای در حال پخش را در گوشی ببینیم و بعضی هم می‌گویند که حفره برای استفاده از آیکون‌های بیشتر در نوار اعلانات (در صورت فعالسازی از قسمت تنظیمات> اعلانات> استاتوس بار یا Settings> Notifications> Status Bar) بهتر است. در این بین برخی افراد هم بر این باورند که یک دایره یا بیضی مشکی رنگ در بالای صفحه نمایش، طراحی گوشی‌های سامسونگ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به هر ترتیب، راهکار اتخاذ شده توسط سامسونگ تا کنون سبب نشده که اجرای نرم‌افزار یا بازی در گلکسی اس ۱۰ پلاس به مشکل بر بخورد. در این بین برخی اپلیکیشن‌ها مانند گوگل مپس و بازیها مانند Cut the Rope 2 تقریباً تمام صفحه نمایش را می‌پوشانند هرچند از طریق نوار اعلان می‌توانیم دوربین سلفی را در بریدگی ایجاد شده مخفی نماییم ولی بعید است همه افراد از این امکان راضی باشند.

جدای از بریدگی موجود، نمایشگر گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس بسیار زیبا هستند. برای ذخیره نیروی باتری، رزولوشن پیش‌فرض آنها روی ۲۲۸۰*۱۰۴۰ پیکسل تنظیم شده که بعید است برای کاربران مشکلی ایجاد کند. البته برای بهره‌گیری از بیشترین میزان شفافیت، می‌توانید از طریق منوی تنظیمات، رزولوشن را به ۱۴۴۰*۳۰۴۰ پیکسل برسانید.

زمانی که از حالت طبیعی (Natural) استفاده می‌کنید، بازسازی رنگ‌ها به بهترین شکل ممکن روی می‌دهد ولی اگر رنگ‌های طبیعی‌تری می‌خواهید، قابلیت Vivid نیز در اختیارتان قرار گرفته که کمی به اشباع شدن رنگ‌ها کمک خواهد کرد. لازم به ذکر است که حالت‌های بیشتری وجود ندارد و به نظر نمی‌رسد اصلاً نیازی هم به آن‌ها باشد.

به خاطر شفاف‌تر بودن نمایشگر گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس نسبت به گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس، دیدن گوشی در فضاهای باز کار به مراتب آسان‌تری است. در شب هم فعالسازی فیلتر آبی رنگ نمی‌گذارد چشمانتان بیش از حد اذیت شوند. این فیلتر در خانواده پرچمداران جدید سامسونگ بسیار بهتر شده و تأثیر کمتری روی بازسازی رنگ‌ها گذاشته است. به علاوه، یک ویژگی دیگر به نام حالت تیره یا دارک مد نیز در این دستگاه وجود دارد تا پس‌زمینه سفید رنگ را در نرم‌افزارها مشکی کند و مانع از آسیب دیدن چشمان کاربران گردد.

دیگر قابلیت‌ها مانند صفحه نمایش همیشه روشن (Always On) هم در این گوشی‌ها به کار رفته‌اند. پیش از این و زمانی که گوشی استندبای بود، حالت همیشه روشن تاریخ، زمان، مقدار باتری باقی مانده و اعلانات را نشان می‌داد اما این‌بار امکان مشاهده AOD وجود دارد اما برای ذخیره انرژی باتری، باید یا آن را خاموش کنید یا تنظیم نمایید تنها زمانی اعلانات را نشان دهد که روی صفحه نمایش ضربه می‌زنید.

 نرم‌افزار و رابط کاربری

رابط کاربری جدید سامسونگ که One UI نامیده می‌شود، تغییراتی آورده که زیاد بصری نیستند. این رابط نرم‌افزاری که مبتنی به اندروید ۹ است، ویژگی‌هایی در خود دارد که از آن جمله می‌توانیم به Digital Wellbeing یا Lift to Wake اشاره کنیم ولی از همه مهم‌تر اینکه One UI به شدت مرکزیت یافته است. سامسونگ آن را با این هدف ساخته تا کار کردن با گوشی‌های هوشمند پیچیده امروزی را آسان‌تر کند که البته به نظر می‌رسد اقدام درستی باشد زیرا اکثر موبایل‌هایی که در ۱ سال اخیر تولید شده‌اند حداقل ۶ اینچ صفحه نمایش دارند. برای رسیدن به این هدف، سامسونگ کار کردن با بسیاری از اپلیکیشن‌هایش را منوط به دسترسی به دکمه‌های ناوبری کرده که حالا در پایین دستگاه قرار گرفته‌اند. برای مثال، نرم‌افزارهایی مانند پیام‌ها یا دوربین که بعضاً در بالای فهرست گوشی قرار می‌گیرند حالا دیگر بسیار آسان شده زیرا کاربران می‌توانند با کشیدن انگشت به سمت پایین، به برنامه مدنظر خود دست یابند.

البته در این بین برخی قسمت‌ها مانند منوی برقراری تماس یا لیست مخاطبان هنوز از One UI تأثیر نپذیرفته‌اند و راهی نیز تا کنون پیدا نشده که کار کردن با آنها را آسان‌تر کند. به طور کلی، جای امیدواری دارد که می‌بینیم کمپانی بزرگی مانند سامسونگ پایه و اساس سیستم نرم‌افزاری خود را تغییر داده و بد نیست دیگر شرکت‌ها هم از این کار الگو بگیرند.

حالت شب یک ویژگی اضافه شده دیگر به سیستم نرم‌افزاری سامسونگ است که وقتی فعال می‌شود، پس‌زمینه اپلیکیشن‌های کمپانی کره‌ای مشکی خواهد شد تا چشمان کاربران را کمتر اذیت شود. جالب است بدانید این قابلیت حتی در مرورگر سامسونگ نیز کارایی دارد هرچند برخی نرم‌افزارها مانند فیسبوک مسنجر، اینستاگرام، جیمیل و گوگل کروم تأثیر نمی‌پذیرند. مطمئناً اگر یک نرم‌افزار حالت تیره اختصاصی خود را داشت، دارندگان دو پرچمدار سامسونگ می‌توانند از همان قابلیت استفاده کنند. این امکان وجود دارد تا دارک مد فقط بعد از غروب آفتاب فعال شود ولی بعضی‌ها هم دوست به خاطر ظاهر زیبایی که گوشی‌ها می‌گیرند، همیشه آن را فعال داشته باشند.

به صورت پیش‌فرض، گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس برای ناوبری دارای دکمه‌های روی صفحه نمایش هستند ولی افراد ماجراجو ممکن است آنها را از طریق تنظیمات خاموش کنند و از سیستم لمسی ناوبری مبتنی بر حرکات سامسونگ بهره ببرند. کار کردن با این شیوه بسیار آسان است به طوری که فقط کافی است از پایین نمایشگر (جایی که دکمه‌های ناوبری پیش از این قرار داشتند) به بالا بکشید. اگر این کار را از وسط صفحه نمایش انجام دهید، گوگل اسیستنت باز خواهد شد و چنان‌چه از وسط نمایشگر به کناره‌ها بکشید، امکان سوئیچ شدن میان دو اپلیکیشن وجود دارد.

کلاً این شیوه ناوبری بسیار جذاب است زیرا از آن جایی که دکمه خاصی وجود ندارد، فضای بیشتری برای مشاهده نمایشگر حین بازی کردن مشاهده خواهید کرد. به علاوه، کامل خارج شدن از یک نرم‌افزار هم تنها با یک اقدام انجام می‌گردد. لازم به ذکر است که استفاده از شیوه ناوبری سنتی‌تر کارایی بیشتری داشت و بهره‌گیری از یک قاب نمی‌تواند به آسان‌تر شدن کار کردن با این روش مسیریابی کمکی کند هرچند قاب‌های رسمی خودِ سامسونگ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا کار کردن با این شیوه را راحت‌تر کنند.

 بیکسبی و قابلیت Bixby Routines

دستیار مجازی سامسونگ یا همان بیکسبی در خانواده گلکسی اس ۱۰ هم وجود دارد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن Bixby Routines است. این قابلیت را باید مجموعه‌ای از دستورات انجام شده در یک بازه زمانی یا مکانی خاص بدانیم. برای مثال، این امکان وجود دارد تا فعال شدن فیلتر آبی رنگ، بیصدا شدن گوشی یا اعلانات در ساعت خاصی از شبانه‌روز صورت پذیرد یا همچنین می‌توانید تنظیم نمایید که فلان نرم‌افزار وقتی در یک مکان خاصی قرار گرفتید اجرا یا وای‌فای روشن شود.

هوشمندانه‌ترین بخش Bixby Routines زمانی است که وقتی آن را فعال کردید (این ویژگی به صورت پیش‌فرض غیرفعال است) چند روز بعد، بر اساس کارهایی که انجام داده‌اید، پیشنهاداتی به شما می‌دهد که به برنامه روزانه‌تان نزدیک هستند. ضمن اینکه اگر تمایل داشتید، این امکان وجود دارد تا از میان کارهای از پیش تعیین شده برخی از آنها را برگزینید. در غیر این صورت، از آن جایی که Bixby Routines را می‌توان کاملاً شخصی‌سازی کرد، این قابلیت را دارید تا همه گزینه‌ها را حذف کرده و برنامه خود را برای آن تعریف کنید.

حال که صحبت از بیکسبی شد بد نیست بگوییم که دکمه تعبیه شده برای این دستیار صوتی را می‌توان از این پس شخصی‌سازی کرد؛ و این یعنی همان ویژگی که کاربران مدت‌هاست به دنبال آن هستند. در اینجا چند گزینه وجود دارد یا اینکه یک بار ضربه زدن روی دکمه دستیار صوتی سامسونگ را اجرا کند یا دو بار ضربه زدن یک اپلیکیشن بیشتر استفاده شده را باز نماید و برعکس. به هیچ‌وجه نمی‌توان دکمه بیکسبی را غیرفعال کرد. این را هم اضافه کنیم که نگه داشتن این دکمه همیشه باعث شنیده شدن صدای بیکسبی خواهد شد.

 پردازنده و مموری

جای هیچ شگفتی ندارد که گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس بهترین نمونه‌های سخت‌افزاری دنیای اندرویدی را دارند. پردازنده آنها اسنپدراگون ۸۵۵ در ایالات متحده و اگزینوس ۹۸۲۰ در سایر کشورهاست. به نظر نمی‌رسد تفاوت محسوسی میان دو تراشه وجود داشته باشد ولی تا کنون دو پرچمدار سامسونگ توانسته‌اند همه نرم‌افزارها و بازی‌ها به خصوص نسخه‌های سه بعدی را اجرا نمایند.

کمپانی کره‌ای یک سیستم خنک‌کننده پیشرفته در گلکسی اس ۱۰ پلاس قرار داده که لوله‌ای است از جنس مس و با هدف خنک نگه داشتن تراشه به کار رفته است. این سیستم به پردازنده اجازه می‌دهد سریع‌تر و برای مدت‌های طولانی‌تر عمل کند و برنامه‌های سنگین‌تری را اجرا نماید. این در حالی است که گلکسی اس ۱۰ سیستم خنک‌کننده ساده‌تری دارد. رم هر دو مدل از ۸ گیگابایت آغاز می‌شود که از مصرف یک کاربر سیستم عامل اندروید بسیار بیشتر است. البته کسانی که فکر می‌کنند ممکن است از حالت DeX سامسونگ استفاده کنند و ۸ گیگابایت برایشان کافی نیست، می‌توانند نمونه دارای ۱۲ گیگابایت رم گلکسی اس ۱۰ پلاس را خریداری کنند.

حافظه داخلی هم از ۱۲۸ گیگابایت شروع خواهد شد ولی نمونه‌های ۵۱۲ گیگابایتی نیز در بازار یافت می‌شود. حتی در برخی مواقع مدل دارای ۱ ترابایت حافظه داخلی نیز برای گلکسی اس ۱۰ پلاس وجود دارد. در این بین امکان نصب یک مموری کارت میکرو SD نیز فراهم است تا این میزان حافظه را افزایش دهید!!!.

 دوربین

دوربین عقب گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس تقریباً با هم شبیه هستند و حالا برای اولین بار شاهد نه یک لنز، نه دو لنز بلکه سه لنز در پرچمدار کمپانی کره‌ای هستیم. سنسور وسطی لنز اصلی است که از زاویه استاندارد سوژه‌ها را رصد می‌کند و در دو طرف آن هم لنزهای زاویه فوق گسترده و تله فوتو مشاهده می‌شود که می‌توانند سوژه‌های شما را تا دو برابر به شما نزدیک‌تر کنند بدون اینکه کیفیتش کاهش یابد.

اگرچه سامسونگ اولین برندی نیست که چنین ماژول دوربین اصلی در محصولاتش به کار برده ولی شیوه قرار دادن آنها و لنز استفاده شده بسیار بجا بوده است زیرا اصلاً نیازی ندارد تا در زمینه عکسبرداری خبره باشید تا قابلیت‌های این دوربین را متوجه شوید. البته بد نیست بدانید لنزهای اضافه نسبت به حساسیت به نور محدودتر هستند. ضمن اینکه اگرچه دو لنز اضافی برای شما وجود دارد ولی اکثر اوقات از همان لنز اصلی استفاده خواهید کرد.

در جلوی گلکسی اس ۱۰ پلاس یک دوربین سلفی دوگانه به چشم می‌خورد که یکی از آنها ۱۰ مگاپیکسلی است و می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت ۴K بگیرد و از قابلیت فوکوس خودکار بهره ببرد و سنسور دوم نیز برای تشخیص عمق به کار می‌رود و این قابلیت را دارد تا در صورت فعال بودن حالت فوکوس زنده، افکت‌های عمیق را بشناسد. لازم به ذکر است که در دوربین جلو گلکسی اس ۱۰ تنها همان لنز ۱۰ مگاپیکسلی وجود دارد.

عجیب آن‌که رابط کاربری دوربین سلفی دارای حالات زاویه گسترده و معمولی است که همین ممکن است سبب شود افراد باور کنند که گلکسی اس ۱۰ پلاس از لنز ثانویه دوربین جلو خود برای تصاویر زاویه گسترده بهره می‌برد در حالی که در واقعیت فقط لنز ۱۰ مگاپیکسلی استفاده می‌شود و لنز زاویه گسترده تمامی منظره را بررسی می‌کند و لنز هم در حالت طبیعی عکسبرداری وظیفه زوم کردن را بر عهده دارد.

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین سامسونگ زیاد تغییر نکرده ولی بد نیست به برخی نکات مهم آن اشاره کنیم. یکی از آنها دکمه‌های جدید سوئیچ کردن میان لنزهای اصلی، تله فوتو و زاویه گسترده است. ضمن اینکه به جای استفاده از دکمه‌های کاهش و افزایش صدا برای زوم کردن، فقط کافی است انگشت خود را در پایین گوشی به این ‌طرف و آن طرف بکشید. به علاوه، قابلیت Scene Optimizer سامسونگ که با گلکسی نوت ۹ معرفی شد هم در پرچمداران جدید این شرکت وجود دارد.

کیفیت تصاویر

با لنز اصلی
با لنز زاویه گسترده
با لنز تله فوتو
با تله فوتو و زوم دو برابری

پس از بررسی کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس می‌توانیم اعلام کنیم که محصول کمپانی کره‌ای از این امتحان سربلند بیرون آمده است. محصول نهایی این دو دستگاه تقریباً شبیه هم هستند و شاید برخی‌ها آن را مانند تصاویر دریافت شده از گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس بدانند. تنها شاخصه‌ای که گلکسی اس ۱۰ پلاس از نمونه ساده‌تر خود عقب می‌ماند، دوربین زاویه گسترده می‌باشد.

با لنز اصلی

به طور کلی پرچمداران جدید سامسونگ عکس‌های خوبی می‌گیرند و جزئیات را به خوبی نشان می‌دهند و چیزی که بیش از همه می‌توانیم حس کنیم، تأثیر ویژگی Image Optimizer این شرکت است که به صورت پیش‌فرض فعال شده ولی امکان غیرفعالسازی آن هم وجود دارد. این قابلیت منظره‌ای که می‌خواهید از آن عکس بگیرید را تشخیص می‌دهد و برایش فرقی نمی‌کند سوژه شما حیوان است یا گیاه، گل است یا طبیعت. شاید در نهایت متوجه این موضوع بشوید که رنگ تصاویر گرفته شده از گل‌ها و طبیعت کمی فراتر از حد معمول اشباع شده‌اند. این ویژگی ممکن است در نهایت سبب شود لایک‌های شما در اینستاگرام افزایش یابند.

با لنز زاویه گسترده

عملکرد دو گوشی مورد بحث ما در شرایط نور کم هم شباهت زیادی به خروجی گلکسی نوت ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس دارد. لازم به ذکر است که به جای ویژگی حالت شب (Night Mode)، گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس از ویژگی Scene Optimizer بهره می‌برند. ضمن اینکه به خاطر شیوه‌های جدید پردازش تصاویر، تأخیر بخصوصی احساس نخواهد شد و نویز دیجیتالی بیشتر به چشم می‌آید. به هر ترتیب، تصاویر گرفته شده در شرایط کم نور ظاهر خوبی دارند به خصوص اینکه اگر از سایه‌ها و مناطق تاریک‌تر عکس بگیرید. با همه این اوصاف، گوگل پیکسل ۳ در زمینه عکس گرفتن در شب هنوز هم حرف اول را می‌زند.

نمونه تصاویر گرفته شده با گلکسی اس ۱۰ پلاس

عکسبرداری با لنز تله فوتو، این امکان را می‌دهد تا دو برابر زوم کنید و در صورتی که نور کافی بود، تصویر نهایی هم ظاهر خوبی خواهد داشت. اما اگر نور به اندازه کافی وجود نداشت، دو گوشی مورد بحث ما به صورت اتوماتیک به لنز اصلی که حساسیت بیشتری دارد سوئیچ می‌شوند و دیجیتالی زوم خواهند کرد و در نهایت عکس گرفته شده نیز کمی تار خواهد شد. لازم به ذکر است که شما معمولاً متوجه این سوئیچ شدن نخواهید شد. البته چنین شیوه‌ای در اکثر گوشی‌هایی که لنز ثانویه تله فوتو دارند مشاهده می‌شود.

در مورد دوربین زاویه گسترده نیز بگوییم که بیشتر به درد زمانی می‌خورد که می‌خواهید یک منظره کوچک را در لنز جای دهید. در این صورت نویز تصاویر بیشتر خواهد شد و در صحنه‌های کم نور جزئیات کم‌تری به چشم خواهند آمد و از آن جایی که دوربین فوکوس خودکار ندارد، گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس اصلاً برای گرفتن تصاویر از نمای نزدیک پیشنهاد نمی‌شوند.

تصاویر سلفی

گوشی‌های خانواده گلکسی اس ۱۰ از معدود دستگاه‌هایی هستند که دوربین جلو آنها دارای فوکوس خودکار است و اتفاقاً کارایی سریعی هم دارد.

در حالت لایو فوکوس

به طور کلی، تصاویر سلفی کیفیت عالی دارند و با توجه فعال بودن حالت زیبایی (Beauty Mode)، کوچک‌ترین اشکالات در سوژه پوشیده و قدرت افکت بیشتر می‌شود. به علاوه، HDR خودکار در شرایطی که نور به اندازه مساوی در همه جا نیست جبران مافات می‌کند تا کاربران بتوانند تصاویر پرتره خوبی بگیرند. لنز دوربین جلو این دو گوشی به اندازه کافی بزرگ است تا چندین نفر را به همراه منظره پس‌زمینه نشان دهد. فقط به خاطر داشته باشید که در نور کم، دوربین استعداد این را دارد تا عکس‌های تار بگیرد بنابراین از اینکه دستتان ثابت است، اطمینان حاصل کنید.

تصاویر سلفی در گلکسی اس ۱۰ پلاس

جالب است که به نظر می‌رسد تصاویر سلفی گرفته شده با آیفون ایکس اس کیفیت بهتری دارند ولی این مسئله آن‌قدر حاد نیست که نگران شوید. در حالت کلی، تصاویر سلفی معمولاً در شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری می‌شوند. اگر برای شما هم همین اتفاق ارجحیت دارد، باید بگوییم این عکس‌ها باکیفیت هستند.

فوکوس زنده

سامسونگ گزینه فوکوس زنده را با گلکسی نوت ۸ معرفی کرد تا به قابلیت حالت پرتره اپل و پس‌زمینه تار هنرمندانه آن پاسخی داده باشد. این ویژگی اما در گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس نیز وجود دارد ولی کارایی آن متفاوت است. در گلکسی‌های قبلی، تصاویر پرتره با دوربین تله فوتو گرفته می‌شدند ولی در خانواده جدیدترین پرچمدار سامسونگ از لنز اصلی بدین منظور استفاده می‌شود. واقعیت آن است که دوربین‌های تله فوتو برای عکس‌های پرتره بهتر هستند زیرا انحراف کم‌تری داشته و سایز کوچک‌تری از منظره را پشت سر سوژه قرار می‌دهند. در سمت دیگر، دوربین اصلی بسیار بازتر است و در نتیجه عکس‌های گرفته شده با فوکوس زنده ظاهر هنرمندانه‌ای ندارند که اگرچه تفاوت زیاد نیست ولی باز هم با کمی دقت به این موضوع می‌توانید پی ببرید.

در حالت لایو فوکوس

حالا صرف نظر از این اشکال، تصاویر فوکوس خودکار سامسونگ به خاطر جداسازی سوژه از پس‌زمینه کیفیت بالایی دارند و این یعنی شما خط مصنوعی که دو موضوع را از هم جدا می‌کند، نخواهید دید. این را هم اضافه کنیم که کیفیت تصاویر پرتره در شرایط کم نور به شدت افت می‌کند ولی جای نگرانی ندارد زیرا هر دوربینی که دارای حالت پرتره است به چنین مشکلی مبتلاست.

در حالت لایو فوکوس

به منظور افزودن قابلیت‌های بیشتر، سامسونگ افکت‌های تار کننده پس‌زمینه‌ای را به اپلیکیشن دوربین محصولات جدیدش اضافه کرده که امکان سوئیچ شدن میان آنها و یا بهره‌گیری از آنان حتی بعد از گرفتن تصاویر نیز وجود دارد.

به دلیل دوربین سلفی دوگانه در گلکسی اس ۱۰ پلاس، این گوشی تصاویر سلفی با فوکوس زنده بهتری می‌گیرد زیرا سوژه را از پس‌زمینه خیلی بهتر جدا می‌کند. با گلکسی اس ۱۰ اما، امکان دارد شاهد کشیدگی‌هایی در محل تقارن سوژه با پس‌زمینه باشید.

اموجی‌های واقعیت افزوده (AR Emoji)

اگرچه این ویژگی هنوز آنطور که باید و شاید در دو گوشی جدید سامسونگ کار نمی‌کند ولی به هر حال باز هم نمی‌توانیم از آن استفاده نکنیم. حالت ماسک (Mask Mode) در این بین بیشتر شما را سرگرم می‌کند زیرا با شرایط واقعی سازگارتر خواهد بود.

دیگر حالت افزوده شده، Body Tracking نام دارد که باید بدن خود را به عنوان کاربر در یک چارچوب قرار دهید و وقتی گوشی شما را شناخت، آواتار مجازی حرکات شما را کپی خواهد کرد. البته ردیابی خیلی خوب انجام نمی‌شود ولی برای چند دقیقه بازی کردن با دوربین دو گوشی قدرتمند ارزش امتحان کردن را دارد.

 ویدیو

گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس دو گوشی هستند که در زمینه ضبط ویدیوهای دارای رزولوشن ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. کیفیت تصاویر در فیلم‌های ضبط شده با این دو دستگاه بالاست ولی می‌توانیم آنها را با ویدیوهای محصول گلکسی نوت ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس مقایسه کنیم. مهم‌ترین قابلیت موجود در این دو گوشی، امکان سوئیچ کردن با بالاترین سرعت میان لنزهای عقبی است بنابراین اگر می‌خواهید زوم کنید از لنز تله فوتو بهره ببرید و اگر می‌خواهید از سوژه دورتر شوید، از لنز زاویه گسترده استفاده کنید. لازم به ذکر است که همه گوشی‌های دارای دو یا سه لنز در دوربین عقب این اجازه را به شما نمی‌دهند.

سامسونگ این اجازه را به کاربرانش داده تا با دوربین سلفی پرچمدارانش ویدیوهای ۴K ضبط کنند؛ قابلیتی که در اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی یک اتفاق کمیاب است. همان‌طور که حدس می‌زنید، کیفیت فیلم‌های با دوربین جلو این دو دستگاه بسیار بالاست ولی در شرایط کم نور چنان تعریفی ندارد.

سامسونگ به خانواده گلکسی اس ۱۰ یک ویژگی به نام HDR10+ افزوده که با فعال بودن آن جزئیات بیشتری در اختیار افراد قرار می‌گیرد. البته این فیلم‌ها با مشکلی به نام همگام‌سازی مواجه هستند یعنی اشتراک‌گذاری آنها در اینستاگرام سبب کاهش کیفیت می‌شود در حالی که فیسبوک مسنجر اصلاً نمی‌تواند آنها را منتشر کند. حالت HDR10+ به صورت پیش‌فرض غیرفعال است و برای فعالسازی، باید خودتان دست‌به‌کار شوید.

نمونه فیلم‌های ضبط شده با گلکسی اس ۱۰ پلاس

با کیفیت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه

با کیفیت ۴K و حالت +HDR10

با کیفیت ۴K در شب

ویدئو گرفته شده با لنز اصلی

فیلم سلفی گرفته شده با کیفیت ۴K در شب

 کیفیت صدا و پخش ویدیو

همچون نمونه‌های پیشین، بهترین گوشی‌های فعلی سامسونگ نیز دارای اسپیکر استریو هستند که یکی از آنها در پایین و دیگری در بالا قرار دارد. صدای پخش شده از هر دوی آنها بلند و کمی هم از کیفیت بیس برخوردار است. چنان‌چه صدای اسپیکرها را به بیشترین مقدار خود برسانید، اصلاً نویزی احساس نخواهید کرد هرچند بعید است به انجام این کار نیازی داشته باشید. در این زمینه هم می‌توانیم از گلکسی اس ۹ پلاس یاد کنیم که کیفیت آن را در گلکسی اس ۱۰ پلاس نیز خواهیم شنید.

خانواده گلکسی اس ۱۰ دارای هدفون‌هایی هستند که به جک ۳٫۵ میلی‌متری وصل شده‌اند و با بررسی کیفیت صدای پخش شده از آنها می‌توانیم مدعی باشیم که با صدای سری گلکسی اس ۹ برابری می‌کنند. این هدفون‌ها هم کیفیت بالایی دارند و هم صدای بیس پخش خواهند کرد تا حدس بزنیم اکثر افراد از وجود چنین قطعاتی در این گوشی‌ها احساس رضایت خواهند داشت.

در زمینه پخش محتوای رسانه‌ای نیز گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس از ویدیوهای HDR10+ پشتیبانی می‌کنند. ضمن اینکه فایل‌های ویدیویی HDR به وسیله رنک‌های مختلف رمزگشایی می‌شوند تا هم کنتراست آنها بهتر مشاهده شود هم واقعی‌تر به نظر بیایند. البته قابلیت HDR10+ با کنترل روشنایی صفحه نمایش، این ویژگی‌ها را بهبود می‌بخشد. لازم به ذکر است که تجربه تماشای ویدیوهای HDR مانند مشاهده آنها در تلویزیون‌های هوشمند ۴K نیست ولی با این وجود باز هم انتظار شما را برآورده خواهد کرد. همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس می‌توانند ویدیوهای HDR10+ ضبط کنند ولی در زمان اشتراک‌گذاری آنها در شبکه‌های اجتماعی به مشکل بر خواهید خورد.

 دوام باتری و شارژ

گلکسی اس ۱۰ پلاس دارای یک باتری ۴۱۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت می‌باشد که تا کنون وجود چنین منبع نیرویی در یک گوشی سامسونگ بی‌سابقه بوده است و می‌تواند تا یک روز کارهای سنگین کاربران را به انجام برساند. با این توضیحات، پرچمدار جدید سامسونگ از باتری استفاده می‌کند که برای یک گوشی پیشرفته سال ۲۰۱۹ بسیار مناسب است.

در سمت دیگر، گلکسی اس ۱۰ از یک باتری ۳۴۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت بهره می‌برد که باز هم حداقل یک روز دوام خواهد داشت. همان‌طور که پیش از این هم گفته‌ایم، روشن کردن حالت شب و استفاده از گزینه Always on صفحه نمایش، سبب افزایش دوام باتری خواهد شد.

آنطور که انتظار می‌رفت، یک شارژر سریع در کارتن این دو دستگاه وجود دارد. مدت زمان شارژ گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس زیاد سریع نیست ولی نسبت به مدل‌های پیشین خط تولید گلکسی امتیازات بهتری کسب می‌کنند.

جدیدترین و بعضاً عجیب‌ترین ویژگی موجود در دو گوشی مورد بحث ما، Wireless PowerShare نام دارد. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، این دو دستگاه نه تنها می‌توانند به صورت بیسیم سریع‌تر شارژ کنند بلکه این قابلیت را دارند تا منبع نیروی دیگر گوشی‌ها و دستگاه‌ها نیز باشند. پیش از این فکر می‌کردیم سامسونگ برای رقابت با دیگر شرکت‌های رقیب ویژگی شارژ معکوس را به محصولاتش آورده ولی حالا می‌بینیم وجود آن کاربردی است. برای مثال، گلکسی بادز یا گلکسی واچ را می‌توانیم با این دو گوشی شارژ کنیم و چنان‌چه ساعت هوشمند سامسونگ را تنها ۳۰ دقیقه به گلکسی اس ۱۰ یا گلکسی اس ۱۰ پلاس نزدیک کنیم، حدود ۲۱ درصد ظرفیت باتری آن پر خواهد شد تا یک روز دوام بیاورد در حالی که ۹ درصد باتری گوشی خالی می‌شود. در کنار این ویژگی‌ها، این امکان فراهم شده تا همزمانی که گوشی به شارژر وصل است، دیگر محصولات را نیز شارژ کنید؛ این یعنی نیازی به حمل شارژر برای گلکسی واچ نخواهید داشت.

در این بین بد نیست اشاره کنیم که در مدت ۳۰ دقیقه، آیفون ایکس اس پلاس ۱۰ درصد شارژ شد و گلکسی اس ۱۰ پلاس ۲۲ درصد از دست داد و گلکسی نوت ۹ هم ۱۳ درصد انرژی دریافت کرد و از پرچمدار جدید سامسونگ ۲۵ درصد شارژ کم شد.

 خلاصه

سامسونگ می‌خواست در جشن تولد ۱۰ سالگی خط تولید گلکسی خود یک اتفاق جذاب رقم بزند و تا حدودی با معرفی گلکسی اس ۱۰ پلاس به این موفقیت دست یافته است. از طرفی، به خاطر وجود سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش و نمایشگر بسیار باکیفیت، باید گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس را گوشی‌های متعلق به نسل آینده بدانیم. در بخش نرم‌افزاری نیز کمپانی کره‌ای خوب کار کرده و ویژگی‌هایی را افزوده که کار با محصولاتش را آسان‌تر می‌کند. از سخت‌افزار هم نباید فراموش کنیم زیرا مشخصات فنی این دو دستگاه به‌گونه‌ای است که در میان گوشی‌های هوشمند اندرویدی بسیار خاص هستند.

مطمئناً نقاط ضعفی در این دو دستگاه وجود دارد ولی واقعیت آن است که به خاطر نقاط قوت آنها می‌توانیم از اشکالات چشم‌پوشی کنیم. به‌زعم بسیاری از افراد، چیزی که باید بهبود یابد، سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش است که اگرچه یک بروزرسانی نرم‌افزاری باعث عملکرد بهتر آن شده ولی باز هم سرعت و دقت حسگر سنتی پشت قاب گوشی‌ها را ندارد.

اگر در حال حاضر مالک گلکسی اس ۹ پلاس یا گلکسی نوت ۹ هستید، مشخصاً گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس برای شما مناسب نیست. نه اینکه دو پرچمدار سابق سامسونگ به تازگی رابط کاربری و سیستم عامل جدید دریافت کرده باشند بلکه به خاطر اینکه تنها نکته‌ای که به نظر می‌رسد در نمونه‌های سال ۲۰۱۹ بهبود یافته، دوربین اصلی سه‌گانه است. خانواده گلکسی اس ۱۰ برای کسانی است که هنوز به گلکسی اس ۷ اس یا گلکسی نوت ۵ خود وفادار مانده‌اند زیرا اگر سراغ جدیدترین گوشی‌های موجود در بازار بروند، مطمئناً تفاوت‌های زیادی احساس خواهند کرد و بعید است از کرده خود پشیمان شوند.

حالا چنان‌چه مانده‌اید که بین گلکسی اس ۱۰ یا گلکسی اس ۱۰ پلاس کدام را انتخاب کنید، باید بگوییم که مدل دوم تنها صفحه نمایش بزرگ‌تر، باتری قوی‌تر و سلفی‌های با فوکوس زنده بهتری می‌گیرد. در سمت دیگر، مدل اول هم خوش‌دست‌تر است و از نظر دوربین و پردازنده تفاوتی با برادر بزرگ‌تر خود ندارد.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تک تایمز پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.