با قابلیت لایک اینستاگرام خداحافظی کنید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اینترنت در بخش‌های زیادی ورود کرده و به‌طور کلی زندگی انسان‌ها را تغییر داده است. پدیده‌های بسیاری نیز با ظهور اینترنت به بازار عرضه شدند و در دسترس کاربران قرار گرفتند. یکی از همین پدیده‌ها، شبکه‌های اجتماعی هستند. با کمک این فضاهای مجازی می‌توانیم لحظات‌مان را به اشتراک بگذاریم و از دیدن تصاویر و ویدیوهای دیگران لذت ببریم. این شبکه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن لحظات ساخته شده‌اند. اما از همان بدو ورود، تاثیرات منفی زیادی بر روی سلامت روانی افراد گذاشته‌اند. اینستاگرام هم قصد کم کردن این فشارهای روانی را دارد.

شاید یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های شبکه اجتماعی اینستاگرام دکمه لایک آن باشد. اخبار حاکی از آن هستند که فیس‌بوک (شرکت مادر این شبکه اجتماعی) می‌خواهد دکمه لایک را از نظر کاربران پنهان کند تا دیگر شما نگران تعداد لایک‌های پست‌های خود نباشید و بیش‌تر روی کیفیت عکس‌ها و ویدیوها تمرکز کنید. اما به‌تازگی معلوم شده که این تصمیم فیس‌بوک جدی بوده و این شرکت در ۵ کشور این قابلیت را پنهان نموده است. به این ترتیب باید شهروندان کانادا، نیوزلند، ایرلند، برزیل و ژاپن با قابلیت لایک اینستاگرام خداحافظی کنند.

اما این‌جاست که سوالی در ذهن مخاطب پدیدار می‌شود: آیا فیس‌بوک صرفا برای کاهش فشارهای روانی این کار را کرده است یا نقشه دیگری در سر دارد؟ با این همه به‌نظر می‌رسد فشارهای دولت‌های مختلف مخصوصا اروپایی باعث شده تا این غول فن‌آوری سیلیکون ولی به فکر تغییر در رویه‌های خود باشد. در حقیقت با پنهان کردن دکمه لایک دیگر رقابت برای دریافت بیش‌ترین لایک به پایان می‌رسد و کاربران می‌توانند نفس راحتی بکشند. اما همه ماجرا این نیست. پنهان کردن دکمه‌ای محبوب آن‌هم به‌صورت ناگهانی تبعات چندان خوبی نخواهد داشت. شاید فیس‌بوک برای همین موضوع این کار را بر روی تمامی حساب‌های کاربران اعمال نکرده و تنها ۵ کشور را انتخاب نموده است.

برای این‌که با تبعات حذف دکمه لایک آشنا شویم، باید خود را در مقام یک صاحب کسب‌وکار ببینید. فرض کنید می‌خواهید تبلیغاتی را به یک پیج ارائه دهید. پیش از پنهان کردن این قابلیت، تنها کاری که بایستی انجام می‌گرفت، مراجعه کردن به یکی از پست‌های صفحه مورد نظر و دیدن تعداد لایک‌های آن بود. به این ترتیب می‌توانستید در مدت کوتاهی به محبوبیت یا عدم محبوبیت یک پیج پی ببرید. در حقیقت لایک‌های یک پست اهمیت بیش‌تری نسبت به فالوئرهای یک صفحه دارند، از آن‌جا که می‌توان فالوئرها را خرید. اما لایک‌های یک پست محبوبیت یک صفحه مجازی را نشان می‌دهند. اما با پنهان کردن این دکمه قضیه کمی پیچیده خواهد شد.

شما باید تک‌تک یا لااقل بیش‌تر پست‌های صفحه مورد را مشاهده کنید تا از کیفیت پست‌ها اطمینان پیدا کرده و سپس تبلیغات خود را انجام دهید. صرفا باید با توجه به محتوای باکیفیت تصمیم‌گیری کنید. به‌عبارتی دیگر با اجرا شدن این برنامه فیس‌بوک، صفحات درآمد خواهند داشت که محتواهای باکیفیت و جذاب‌تری تولید کنند. شاید با این کار (جدای از کاهش فشارهای روانی کاربران) کیفیت محتواهای اینستاگرام نیز افزایش یابد، چراکه در حال حاضر اکثر محتواها تکراری هستند و می‌توان گفت ۸۰ درصد آن‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. شاید این ویژگی تحول جدید و مثبت در اینستاگرام باشد، شبکه‌ای که باعث افسردگی و حتی خودکشی افراد مختلف شده است. به‌طور کلی با دیدن لایک‌ها و فالوئرهای دیگران بعد از مدتی احساس سرخوردگی خواهید داشت که بعدها منجر به افسردگی می‌شود، از آن‌جا که تصویر می‌کنید مورد قبول جامعه نیستید و محبوبیت چندانی ندارید.

قدم اول فیس‌بوک، پنهان کردن دکمه لایک قابل تحسین است. اما همین کار نشان از قدم‌های بعدی این شرکت بزرگ فعال در بخش فن‌آوری می‌دهد. به‌نظر می‌رسد بالاخره صاحبان شبکه‌های اجتماعی قدمی مثبت در راه بهبود وضعیت روانی کاربران خود برداشته‌اند. شاید پروژه بعدی فیس‌بوک، حذف کامل دکمه لایک باشد. به این ترتیب محبوبیت یک صفحه در اینستاگرام، تنها با محتواهای آن سنجیده خواهد شد. البته یک احتمال دیگری نیز وجود دارد، ممکن است شهروندان ۵ کشور منتخب از پنهان کردن دکمه لایک راضی نباشند و فیس‌بوک نیز قید این کار را بزند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا فیس‌بوک با پنهان کردن دکمه لایک اینستاگرام واقعا موجب کاهش فشارهای روانی بر روی کاربران می‌شود یا فقط جنبه تبلیغاتی دارد؟ خوشحال خواهیم شد که نظرتان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع