فیس‌بوک در صدد جبران اشتباهات خود است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

امروزه کاربران دنیای مدرن زمان زیادی از روز را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند. در واقع فرقی نمی‌کند که چه علاقه‌مند‌ی‌ها و سلایقی داشته باشید، در هر صورت می‌توانید محتواهای مورد نظرتان را در این فضاهای مجازی پیدا کنید. همین موجب شده تا این شبکه‌ها بیش‌تر از هر خدمات و محصولات دیگری محبوب‌ شوند. از این رو گفته می‌شود شرکت‌های صاحب این شبکه‌های اجتماعی یکی از ثروت‌مندترین و باارزش‌ترین برندهای دنیا هستند. یکی از همین شرکت‌ها فیس‌بوک نام دارد. شاید نام این شبکه اجتماعی و برند فعال در حوزه فن‌آوری شما را یاد نقض حریم خصوصی بیندازد، با این همه برند مذکور در حال تلاش برای از بین بردن بی‌اعتمادی است و فصد دارد به‌روزرسانی‌های گسترده‌ای را منتشر نماید.

فیس‌بوک خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در بخش فن‌آوری می‌شناسد و معرفی می‌کند. اما بسیاری از افراد گمان می‌کنند این تعریف برای سلب مسئولیت است. چراکه وقتی خود را یک شرکت تکنولوژیک معرفی کنید، طبیعتا دیگر طریقه استفاده مردم از آن به شما مربوط نمی‌شود. کارهای مختلفی که با استفاده از محصولات و خدمات‌تان انجام می‌شود، به شما ربطی نخواهد داشت و به این ترتیب مسئولیت‌های‌تان به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. همان‌طور که می‌دانید فیس‌بوک آوازه چندان خوبی در بخش امنیت و رعایت حریم خصوصی کاربران ندارد. همگی ماجرای فروش اطلاعات شخصی کاربران فیس‌بوک را به یک مرکز تبلیغاتی و تحقیقاتی در کمبریج به یاد داریم. شرکت فیس‌بوک با در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی کاربران، پست‌های لایک شده توسط آن‌ها و علاقه‌مندی‌های‌شان این امکان را به مرکز تحقیقاتی و تبلیغاتی مذکور داد تا تنها تبلیغاتی را به اشخاص نشان دهد که واقعا به آن علاقه‌مند هستند.

این موضوع باعث می‌شود شما به‌عنوان کاربر فیس‌بوک متحمل هزینه‌های مختلف شوید. چرا؟ فرض کنید که شرکت مذکور یک بنر تبلیغاتی به شما نشان می‌دهد که با علاقه‌مند‌ها و سلایق شما منطبق است، به این ترتیب حتی اگر به خرید آن محصول نیازی نداشته باشید، بازهم آن‌ را خریداری می‌کنید و به این ترتیب متحمل هزینه خواهید شد. در حقیقت همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید، شرکت‌های زیادی از طریق همین ترفند اقدام به درآمدزایی میلیون دلاری می‌کنند و ارزش شرکت‌شان را بالاتر می‌برند. اما فیس‌بوک مثل هر برند بزرگی قصد ندارد مشتریان خود را از دست بدهد و اعتماد آن‌ها را از خود سلب نماید. برای همین این شرکت می‌خواهد به‌روزرسانی‌های متعددی را برای برنامه‌ها و سایت‌های خود منتشر کند که حریم خصوصی بیش‌تر از همیشه در آن‌ها رعایت شود. در حال حاضر می‌توانید اطلاعات شخصی‌تان را در برنامه فیس‌بوک زیر نظر داشته باشید و این سوال از شما پرسیده می‌شود که آیا مایل به دیدن تبلیغات با توجه به علاقه‌مندی‌های خود هستید یا خیر. در صورت انتخاب گزینه «خیر» دیگر فیس‌بوک علاقه‌مندی‌ها و پست‌های لایک شده توسط کاربر را زیر نظر نمی‌گیرد و شما می‌توانید با خاطری آسوده در محیط فیس‌بوک به جست‌وجو و پیدا کردن دوست بپردازید. با این همه به‌روزرسانی جدید فیس‌بوک در مورد گروه‌ها صدق می‌کند.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید شما در شبکه اجتماعی فیس‌بوک می‌توانید با دوستان و همکاران‌تان یک گروه برای صحبت کردن، مطرح کردن موضوعات مختلف و همین‌طور اشتراک‌گذاری تصاویر و پست‌ها ایجاد کنید. پیش از این تغییرات وسیع در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، شما قادر به خصوصی کردن این گروه‌ها نبودید و ممکن بود اطلاعات اشتراک‌گذاری شده در هر جایی منتشر شوند و در اختیار افراد و شرکت‌های مختلف قرار بگیرند. اما در حال حاضر موضوع کمی فرق می‌کند. شما می‌توانید با چند حرکت ساده گروه مورد نظرتان را خصوصی کنید تا اطلاعات آن فقط در دسترس اعضای آن گروه باشد. البته فیس‌بوک قصد دارد کارهای مربوط به حریم خصوصی و امنیت برنامه‌های خود را تسریع ببخشد. از آن‌جا که این قابلیت تا همین چند وقت پیش وجود داشت، ولی دسترسی به آن مشکل بود و در همان صفحه اصلی قادر به انجام آن نبودید. اما حالا در همان صفحه اصلی می‌توانید کارهایی از این قبیل را تنها با یک لمس در موبایل هوشمندتان یا فقط با یک کلیک در لپ‌تاپ خود انجام دهید.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا فیس‌بوک واقعا به حریم خصوصی و امنیت افراد اهمیت می‌دهد؟ آیا این شرکت می‌تواند اعتماد از دست رفته افراد را برگرداند؟‌ آیا شما از شبکه اجتماعی فیس‌بوک استفاده می‌کنید؟ خوشحال خواهیم شد که تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع