حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ماجرای شکایت ایلان ماسک از OpenAI و سام آلتمن به دلیل انصراف از ماموریت چه بوده است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله عصر اطلاعات در اسفند ۱۴۰۲

ایلان ماسک، یکی از بنیانگذاران OpenAI، از این شرکت، هم بنیانگذاران، کسب و کارهای مرتبط و سایرین ناشناس شکایت کرده است. او ادعا می کند که با تعقیب سود، وضعیت OpenAI به عنوان یک غیر انتفاعی و توافقات قراردادی اساسی آن برای توسعه هوش مصنوعی “به نفع بشریت” را نقض می کنند.

در این شکایت ادعا شده است که OpenAI تبدیل به یک “شرکت تابعه با منبع بسته” مایکروسافت شده است که 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و 49 درصد از سهام را در اختیار دارد. مایکروسافت از فناوری OpenAI برای تقویت ابزارهای هوش مصنوعی مانند Copilot استفاده می کند.

طبق این پرونده، تحت هیئت مدیره فعلی OpenAI، ظاهراً در حال توسعه و اصلاح یک هوش عمومی مصنوعی (AGI) است تا «به‌جای منافع بشریت، سود را برای مایکروسافت به حداکثر برساند. این یک خیانت آشکار به توافق نامه بود.»

کت و شلوار AGI را اینگونه تعریف می کند: “ماشینی که برای کارهای مختلف مانند انسان هوش دارد.” ماسک در این طرح استدلال می‌کند که GPT-4، که ظاهراً «در استدلال بهتر از انسان‌های معمولی است»، معادل AGI است و «یک الگوریتم اختصاصی مایکروسافت بالفعل است».

ماسک مدت‌هاست که نسبت به AGI ابراز نگرانی کرده است. او ادعا می کند که این فناوری تئوری “یک تهدید جدی برای بشریت” است، به ویژه “در دستان یک شرکت بسته و انتفاعی مانند گوگل”.

بر اساس این پرونده، سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI و گرگ براکمن، یکی از بنیانگذاران، ماسک را متقاعد کردند تا به آنها کمک کند تا این غیرانتفاعی را راه اندازی کنند و عملیات اولیه آن را برای مقابله با پیشرفت های گوگل در فضای AGI با DeepMind تأمین مالی کند. او خاطرنشان کرد که توافق اولیه آنها خواستار این بود که فناوری OpenAI “رایگان” در دسترس عموم قرار گیرد. ماسک ادعا می‌کند که بین سال‌های 2016 تا 2020 44 میلیون دلار به این موسسه غیرانتفاعی کمک کرده است (او در سال 2018 از عضویت هیئت مدیره OpenAI کنار رفت). مانند TechCrunch گزارش‌ها، ماسک قبلاً گفته بود که به او پیشنهاد شده بود که در شرکت انتفاعی OpenAI سهمی داشته باشد، اما به دلیل “یک موضع اصولی” آن را رد کرد.

Muskl البته مقداری پوست در بازی دارد. از زمان عرضه عمومی ChatGPT OpenAI در نوامبر 2022، جنگی بین غول‌های فناوری برای ارائه بهترین ابزارهای مولد هوش مصنوعی درگرفته است. ماسک زمانی به آن مسابقه موش پیوست که شرکت هوش مصنوعی او، xAI، رقیب ChatGPT، Grok را به مشترکان Premium+ در شبکه اجتماعی X خود در سال گذشته معرفی کرد.

زمانی که آلتمن پس از اخراج حیرت‌انگیز او در ماه نوامبر توسط هیئت مدیره OpenAI به سرعت به قدرت بازگشت، گفته می‌شود که او گروه جدیدی از مدیران را منصوب کرده است که از نظر فنی کمتر و بیشتر متمرکز بر تجارت هستند. مایکروسافت به عنوان ناظر بدون رأی منصوب شد. در این دادخواست ادعا شده است: «هیئت مدیره جدید متشکل از اعضایی بود که تجربه بیشتری در کسب‌وکارهای سود محور یا سیاست داشتند تا در اخلاق و حکمرانی هوش مصنوعی.

این شکایت متهمان را به نقض قرارداد، نقض وظیفه امانتداری و اقدامات تجاری ناعادلانه متهم می کند. ماسک به دنبال محاکمه هیئت منصفه و صدور حکمی است که OpenAI را مجبور کند به ماموریت اصلی غیرانتفاعی خود پایبند بماند. او همچنین می‌خواهد از کسب درآمد از فناوری‌هایی که به‌عنوان یک سازمان غیرانتفاعی به نفع رهبری OpenAI و همچنین مایکروسافت و سایر شرکای توسعه داده است، منع شود.

گفته می شود که تنظیم کننده های رقابت در ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا در حال بررسی همکاری OpenAI با مایکروسافت هستند. این هفته گزارش شد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار در حال بررسی است که آیا OpenAI سرمایه گذاران را گمراه کرده است یا خیر. چندین سازمان خبری از OpenAI و مایکروسافت نیز شکایت کرده‌اند و ادعا می‌کنند که ChatGPT کار آن‌ها را «به‌لفظ یا تقریباً کلمه به کلمه» بدون ذکر منبع تغییر می‌دهد و در این فرآیند حق نسخه‌برداری آنها را نقض می‌کند.

در چند یادداشت داخلی که توسط بلومبرگOpenAI گفت که کاملاً با شکایتی که ماسک ارائه کرده است مخالف است. جیسون کوون، مدیر ارشد استراتژی، تبدیل شدن OpenAI به یک “شرکت تابعه واقعی” مایکروسافت را رد کرد و گفت که ادعاهای ماسک “ممکن است ناشی از [his] پشیمان است که امروز با این شرکت در ارتباط نیست.» آلتمن همچنین در یادداشت دیگری گفت که ماسک قهرمان اوست و دلش برای کسی که می‌شناخت و با ساخت فناوری بهتر با دیگران رقابت می‌کرد، تنگ شده است.

به‌روزرسانی، 02 مارس 2023، ساعت 1:47 صبح به وقت شرقی: این داستان به‌روزرسانی شده است تا شامل یادداشت‌های داخلی OpenAI درباره شکایت شود.

این مقاله حاوی پیوندهای وابسته است. اگر روی چنین پیوندی کلیک کنید و خریدی انجام دهید، ممکن است کمیسیون دریافت کنیم.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.