رشد بازار کامپیوترهای شخصی بعد از هشت سال

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

به گزارش شرکت‌های تحقیقاتی IDC و گارتنر (Gartner)، بازار جهانی کامپیوترهای شخصی (PC) برای اولین بار بعد از هشت سال رشد کرده است. IDC می‌گوید که میزان عرضه کامپیوتر شخصی در سراسر دنیا با رشد ۲.۷ درصدی به ۲۶۶.۷ میلیون دستگاه رسیده است، این در حالی است که گارتنر این اعداد را ۰.۶ درصد و ۲۶۱.۲ میلیون دستگاه گزارش کرده است. گرچه ما در سال ۲۰۱۸ شاهد اولین سه ماهه رشد این بازار در شش سال بودیم، اما در ۲۰۱۹، رشد کل سال برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ مثبت بود.

هرچند IDC و گارتنر به رشد بازار اشاره کرده‌اند، اما تعداد دستگاه‌های اعلام شده توسط آن دو کمی متفاوت است. هر دو موسسه، دسکتاپ‌ها، نوت‌بوک‌ها و تبلت‌های جداشدنی مانند سرفیس را در محاسبات خود آورده‌اند، اما گارتنر کروم‌بوک‌ها را حساب نکرده است.

هم IDC و هم گارتنر آپدیت ویندوز ۱۰ را دلیل این رشد عنوان کرده‌اند. به گفته گارتنر، با اتمام پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۷، کسب‌وکارهای دنیا مجبور به ارتقا دستگاه‌های خود به ویندوز ۱۰ شده‌اند. بنا به آمار مایکروسافت، ویندوز ۱۰ از زمان عرضه بر روی ۹۰۰ میلیون دستگاه نصب شده است. آمار همچنن نشان می‌دهند که هنوز میلیون‌ها کامپیوتر به این نسخه آپدیت نکرده‌اند و ویندوز ۷ همچنان بر روی بیش از ۳۰ درصد دسکتاپ‌ها استفاده می‌شود.

هوآوی

IDC می‌گوید که تاثیر ارتقا به سیستم‌عامل جدید احتمالا مدت زیادی دوام خواهد آورد و در حالیکه تکنولوژی‌های جدیدی مانند ۵G و دستگاه‌های تاشو و دونمایشگره در چشم‌انداز هستند، اما اینها مدتی طول خواهند کشید تا وارد بازار شوند. مایکروسافت به‌زودی پشتیبانی از ویندوز ۸ را هم متوقف خواهد کرد، اما سهم بازار این سیستم‌عامل در مقایسه با ویندوز ۷ بسیار کم است و بعید است که منجر به همان میزان بروزرسانی‌ها گردد.

در کل، همه اینها خبرهای خوبی برای بازار کامپیوتر در سال ۲۰۱۹ نبودند. گارتنر کمبود پردازنده اینتل را مشکل اصلی عنوان کرده بود و IDC گزارش کرده بود که این شرایط با به کارگیری پردازنده‌های AMD بهبود یافت. عملکرد شرکت‌ها هم در این بازار متفاوت بوده است. بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، سه سازنده برتر کامپیوتر یعنی لنوو، اچ‌پی و دل، رشد عرضه داشته‌اند، اما عرضه کامپیوترهای شرکت‌های چهارم و پنجم یعنی اپل و ایسر کاهش یافته است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع