حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

برندگان جایزه سال استیکر مشخص شدند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

آیگپ در مراسم اختتامیه‌ی اولین جایزه‌ی سال استیکر، برندگان نهایی را مشخص و استیکرهای متحرک پیام‌رسان خود را رونمایی کرد.

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان «جایزه سال استیکر» عصر دیروز، ۳۰ دی، با حضور میثم عسگری، مدیرعامل آیگپ و رئیس جایزه‌ی سال استیکر، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر مسابقه، بهرام عظیمی، رئیس هیئت‌داوران، پرویز کرمی، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و محمدمیثم میثمی، مدیر فرهنگسرای اندیشه در آمفی‌تئاتر این فرهنگسرا برگزار شد.

مدیرعامل آیگپ در ابتدای مراسم با اشاره به اهمیت فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها در دنیای امروز گفت:

اگر فضای مجازی را جزو زندگی روزمره بدانیم، آن‌گاه نمی‌توان نقش مهم استیکرها را نادیده گرفت. تجربه‌ی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در یک دهه‌ی گذشته، نشان داده است استیکرها هم صاحب‌سبک و هم در حال پیشروی هستند؛ به‌طوری‌که می‌توانند جایگزین ایموجی‌ها شوند و کسب‌وکارهای تازه‌ای دراین‌زمینه ایجاد کنند.

جایزه سال استیکر

عسگری درباره‌ی اهمیت طراحی استیکرها برای پیام‌رسان‌های ایرانی چنین گفت:

در یک سال گذشته که امکان ارائه‌ی استیکر در پیام‌رسان‌ها ایجاد شده است، این دغدغه را داشتیم با استیکرهای دارای مفاهیم غربی و شرقی مواجه نشویم؛ بنابراین، در اولین گام از هنرمندان دعوت کردیم آثاری برای ما طراحی کنند. این استیکرها بهمن سال گذشته استفاده شدند؛ ولی راضی‌کننده نبودند؛ زیرا اگرچه هنرمندانش ایرانی بودند، برگرفته از فرهنگ بومی و ملی ما نبودند و استیکرهایی غریبه بودند. ازاین‌رو، از همراهی آقای شجاعی‌طباطبایی بهره‌مند شدیم و طرح برگزاری مسابقه‌ای برای طراحی استیکر با استقبال وی رو‌به‌رو شد و درنهایت، ایده‌ی «جایزه سال استیکر» شکل گرفت.

در ادامه بخوانید:

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد:

پیام‌رسان‌های ایرانی در مواقع قطعی اینترنت بین‌المللی و محدودیت‌های اینترنتی در کانون توجه قرار می‌گیرند و به‌جز این موارد، کسی سراغشان نمی‌رود. در چنین مواقعی که با قطعی اینترنت بین‌المللی رو‌به‌رو می‌شویم، بسیاری از رسانه‌ها به‌دنبال مقایسه‌ی این پیام‌رسان‌ها با پیام‌رسان‌های بین‌المللی هستند که این مقایسه‌ی نابرابری است و اگر بخواهیم پیام‌رسان‌ها در اندازه‌ی پیام‌رسان‌های بین‌المللی باشند، مستلزم متغیرهای زیادی است که این ملزومات دردسترس ما نیست و نیاز به حمایت‌های همه‌جانبه و سرمایه‌گذاری وجود دارد.

عسگری اضافه کرد:

در سال گذشته، کسانی که در پانگرفتن آیگپ و پیام‌رسان‌های داخلی تأثیرگذار بودند، بیشتر از حامیانش بودند و بر پیشرفت و قوی‌ترشدن ما تأثیر گذاشتند.

مدیرعامل آیگپ: پیام‌رسان‌های ایرانی فقط در مواقع قطعی اینترنت بین‌المللی و محدودیت‌های اینترنتی مدنظر قرار می‌گیرند

وی در پایان سخنانش، ضمن تقدیر از حامیان این جایزه، ابراز امیدواری کرد در سال‌های آتی نیز این مراسم تداوم داشته باشد.

دبیر «جایزه‌ی سال استیکر» در بخش بعدی مراسم با اشاره به ایرانی‌بودن آثار گفت:

در داوری آثار این جایزه، ایرانی‌بودن، امکان کوچک‌کردن اندازه‌ی اثر ضمن حفظ ویژگی‌های آن، کنارهم‌ چیده‌شدن آثار و امکان انتخاب مردم و کاربران و انتقال حس درست به مخاطب، دیده‌شدن آثار در پس‌زمینه‌های مختلف، تکنیک طراحی استیکرها و سلیقه‌ی داوران در قضاوت و داوری نهایی این آثار تأثیرگذار بود. تصویرسازی و طراحی‌ها بسیار عالی بود و اگر مسابقه‌ی دیگری مثل تصویرسازی یا کاریکاتور بود، بسیاری از آثار برنده می‌شدند؛ اما به همان دلایلی که ذکر کردم، بسیاری از آن‌ها در ردیف برگزیده‌ها نبودند. 

جایزه سال استیکر

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سخنانی گفت:

به هنرمندانی که این استیکرها را طراحی کرده‌اند، هزارآفرین می‌گویم. در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره‌ی موضوع اکوسیستم فناوری و نوآوری صحبت می‌شود. در این مرکز، زیست‌بوم فناوری و نوآوری را ابداع کرده‌ایم که این زیست‌بوم در کشورهای پیشرفته، ۲،۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی سالانه دارد و در حوزه‌ی انیمیشن و کارتون سهم ایران ۶۰ میلیارد تومان است. معاونت باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند؛ ولی برخی از طرح‌ها در قالب این شرکت‌ها تعریف‌شدنی نیست؛ بنابراین، می‌توانند در قالب صنایع خلاق فرهنگی تعریف شوند. شرکت‌ طراحی استیکر نیز اگر راه‌اندازی شود، می‌تواند در قالب این شرکت‌های صنایع خلاق فرهنگی تعریف و از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بهره‌مند شوند.

بهرام عظیمی، رئیس هیئت‌داوران جایزه‌ی سال استیکر، در سخنان کوتاهی بیان کرد:

این مسابقه جزو معدود مسابقه‌ها و شاید بعد از جشنواره کاریکاتور، تنها رویدادی باشد که آثارش برای عامه‌ی مردم درک‌پذیر است. جایزه‌ی سال استیکر را می‌توان عامه‌فهم‌ترین جشنواره‌ی هنری دانست که تاکنون برگزار شده است؛ چراکه از کودک پنج‌ساله تا افراد کهن‌سال می‌توانند با تصاویر آن ارتباط برقرار کنند.

جایزه سال استیکر

این هنرمند کاریکاتوریست با اشاره به مبالغ جوایز این مسابقه گفت:

مبلغ جوایز این مسابقه رقم درخورتوجهی است که به برگزیدگان اهدا می‌شود. این در حالی است که برخی از مسابقه‌ها که صاحبانش سرمایه‌های بسیار کلانی در کشور دارند، تنها دومیلیون تومان برای برگزیدگان اول مسابقه‌های خود در نظر می‌گیرند. این مسابقه علاوه‌بر داشتن جوایز بسیار ارزنده برای برگزیدگان، وجه معنوی دارد؛ چراکه این استیکرها دست‌به‌دست می‌چرخند و همه‌ی مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند و این احساس بسیار لذت‌بخشی است.

جایزه سال استیکر

در بخشی از مراسم، مدیر فرهنگسرای اندیشه با اشاره به نیاز جامعه به پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد:

پیام‌رسان‌های داخلی براساس نیاز جامعه تلاش کرده‌اند خود را به سطح توقعات مردم برسانند و در این مسیر رقبای قدرتمندی هم داشته‌اند؛ بنابراین، این وظیفه‌ی ماست که از این دوستان حمایت کنیم و درکنارشان باشیم تا اتفاق اثربخشی را در این حوزه شاهد باشیم.

همچنین، وی اشاره کرد برگزاری چنین مسابقاتی، استعدادهای جوان را به جامعه معرفی می‌کند و امیدواریم در آینده نیز شاهد درخشش استعدادهای جوانان در حوزه‌ی تولید آثار هنری باشیم.

رونمایی استیکرهای متحرک در پیام‌رسان آیگپ

اهمیت استیکرها در دنیای مجازی و درآمدزایی آن‌ها به‌عنوان صنعت، موضوع سخنان مدیر فنی آیگپ بود. وی در‌این‌باره گفت:

در دنیای ارتباطات نوین، استفاده از استیکرها در حال رشد است و تا سال ۲۰۲۵، ‌افزون‌بر ۱۸۹ بیلیون دلار کالای دیجیتال در دنیا فروخته می‌شود که استیکرها نیز بخشی از این کالاهای دیجیتال محسوب می‌شوند.

در پایان سخنان او، نسل دوم استیکرهای پیام‌رسان آیگپ رونمایی شد که باتوجه‌به زیرساخت‌هایی که برای آن‌ها طراحی شده است، همه‌ی پلتفرم‌ها را پوشش می‌دهند.

برگزیدگان مسابقه‌ی سال استیکر در بخش پایانی مراسم معرفی شدند و جوایز آن‌ها اهدا شد.

  • علی‌رضا پاکدل و مهدی عزیزی و محمد افلاک سه برگزیده‌ی ویژه‌ی هیئت‌داوران بودند که لوح تقدیر و دومیلیون تومان جایزه‌ی نقدی دریافت کردند.
  • عاطفه گلشاهی جایزه‌ی اول و ۱۳ میلیون تومانی این مسابقه را ازآنِ خود کرد.
  • شهاب جعفرنژاد جایزه ۱۰ میلیون تومانی را به‌خود اختصاص داد.
  • شادی دلپاک جایزه‌ی سوم و ۷ میلیون تومانی را دریافت کرد.
  • جایزه‌ی بخش نگاه مردمی مسابقه نیز به آیدین ارجمندی اهدا شد که شامل ۵ میلیون تومان وجه نقد بود.

به تمام راه‌یافتگان به نمایشگاه مبلغ دومیلیون تومان اهدا شد که این مبلغ به جایزه‌ی برگزیدگان نیز اضافه می‌شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع