ماجرای جنجالی اسنپ از بازگشت تا حذف از اپ استور!

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – اسنپ در حالی به اپ استور بازگشت و خبرش را به کاربران داد که مدت زمان حیات دوباره‌اش در اپ استور، به تعداد انگشتان دست هم نرسید.

اپلیکیشن سفارش تاکس آنلاین اسنپ به صورت ناشناس و با یک نام غیرواقعی مجددا وارد اپ‌ استور شرکت اپل شد و در نهایت با شناسایی اپل از اپ استور دوباره حذف شد!

اسنپ این بار با نام «Radick Radio» و در قالب یک اپلیکیشن پخش رادیو به اپ‌استور آمده بود؛ اتفاقی نادر که در عین جدیت شبیه به یک شوخی بود!

در روز نخست بازگشت دوباره اسنپ به اپ استور، این اپلیکیشن با ارسال پیامک به کاربران خود از بازگشت به اپ استور با نام و ظاهری متفاوت خبر داد و در ادامه نیز در کانال تلگرامی خود پستی را در همین رابطه منتشر کرد.

اسنپ

شرکت اپل به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از دو سال پیش اپلیکیشن‌های ایرانی مختلف را از اپ‌استور حذف کرده بود. بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌ها پس از این اقدام اپل تصمیم گرفتن با استفاده از اپلیکیشن‌های اینترپرایز، خدمات خود را به کاربران ایرانی ادامه دهند که در ادامه اپل این روش را هم برای شرکت‌ها و کاربران ایرانی غیرممکن کرد.

پس از این اتفاق بود که بسیاری از سرویس‌های ایرانی از جمله اسنپ تصمیم گرفتند نسخه تحت وب اپلیکیشن خود را در اختیار کاربران قرار دهند. البته امکان استفاده از این اپلیکیشن‌ها از طریق استورهای ایرانی و با پرداخت حق اشتراک هم ممکن است.

اما اسنپ قصد داشت با این اقدام به نحوی تحریم‌ها را دور زده و مشکل مجوز توسعه‌دهنده سازمانی را هم حل کند. اسنپ در روزهای نخستین که به اپ استور بازگشت، در مدت زمان کوتاهی توانست در جایگاه دهم و حتی هفتم در Top Charts اپ استور در قسمت سرگرمی در حال رقابت با تیک تاک، نتفلیکس، دیزنی پلاس و آمازون پرایم قرار بگیرد.

اسنپ

در ادامه اپ استور نیز با اطلاع از این اقدام اسنپ؛ Radick Radio یا همان اسنپ را دوباره از اپ استور حذف کرد. این اقدام اسنپ از همان ابتدا با عاقبتی کاملا پیش‌بینی شده همراه بود. اقدامی که از همان ابتدا مشخص بود عاقبتی جز حذف مجدد اپلیکیشن این شرکت از اپ‌استور را به همراه ندارد و تنها باعث حساسیت بیشتر اپل نسبت به فعالیت اپلیکیشن‌‌های ایرانی می‌شود.

اتفاقی که حتی وب‌سایت مشهور «ورج» هم به آن پرداخت و خبر حضور پنهانی و در ادامه حذف این اپلیکیشن از اپ‌استور را بازتاب داد.

اما مروری بر صفحات اجتماعی نشان می‌دهد این اقدام اسنپ از ابتدا تا حذف از اپ استور به کام اغلب کاربران خوش آمده و در مواردی نیز با واکنش تند و تیزی همراه بوده است.

کاربری در این رابطه نوشته است: «شرکت اپل اعلام کرد که با ممنوعیت برنامه رادیویی رادیک می‌خواهد دسترسی کاربران سیستم عامل آی او اس ایران به برنامه ‎#اسنپ را قطع کند. کی لو داده دوباره؟»

کاربری دیگری نیز توییتی با این مضمون را به اشتراک گذاشته است: «‏این داستان ‎#اسنپ چیز جدیدی نیست قبلا رو سیب‌اپ هم پیاده سازی شده بود. حالا اپل چیکار می‌کنه من نمی‌دونم. اما قطعا اینجا قوانین شرکت آمریکایی اپل رو نقض کردند و فقط دولوپرهای ایرانی رو بدنام می‌کنید.»

اسنپ

کاربر دیگری در این رابطه نوشته است: «گویا رادیک رادیو (‎#اسنپ) که در دسته‌بندی سرگرمی اپ استور قرار گرفته، شناسایی و حذف شده است. مطمئن باشید یک فارسی‌زبان آن را فروخته است!»

کاربر دیگری با اشتراک گذاشتن عکسی طی یک توییت نوشته است: «اسنپ اپ جدیدش رو توی اپ استور با یک ظاهر دیگه قرار داده تا بتونه تحریم های اپل رو دور بزنه، یکی از هموطنان عزیز کامنت گذاشته که این اپ اسنپ هست و ریموش کنید. علاوه بر سنگ اندازی های دولت و نهادهای اجرایی، علاوه بر تحریم ها و مشکلاتش، یک سری از مردم هم مشکل آفرینی می کنند.»

اسنپ

کاربر دیگری در نهایت با حذف برنامه اسنپ از اپ استور نوشته است: «‏اپلیکیشن ‎#اسنپ از اپ‌استور حذف شد. قابل پیش‌بینی هم بود. واقعا راجع به اپل چه فکری کرده بودند؟ این کار فقط باعث بدنام شدن برنامه‌نویس‌های ایرانی میشه و سایتی مثل‌ «ورج» میاد این پنهان کاری رو ‌بازتاب میده.»

باید منتظر ماند و دید اپل در ادامه علاوه بر واکنشی که نسبت به حذف اسنپ داشت؛ واکنش دیگری نشان خواهد داد یا خیر؟ بیشتر از آن باید منتظر ماند و دید اسنپ این‌بار برای دور زدن تحریم‌ها چه اقدامی خواهد کرد و چه برنامه‌ریزی‌ خاصی تدارک خواهد دید!

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع