آمازون باز هم یک کارمند دیگر انبار را به خاطراعتراض به شرایط کار، اخراج کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

این ششمین فردی است که آمازون قرارداد او را به طور علنی، به خاطر افزایش اعتراض به این که این شرکت از کارمندانش در برابر ویروس کرونا محافظت نمی‌کند، فسخ می‌کند.

جرالد برایسون، کارگر انبار آمازون در جزیره استاتن، هفته گذشته اخراج شد. وی در یک ماه گذشته دو بار علیه این شرکت اعتراض کرده بود.

آمازون، که همچنان بخاطر برخورد با کارگران انبار در طول همه گیری ویروس کرونا، آماج انتقادات شدیدی واقع شده است،  تصمیمات شدیدتری در این باره اتخاذ کرده است. این شرکت روز جمعه یکی دیگر از کارمندان انبار را که نسبت به شرایط کاری شرکت اعتراض داشت، اخراج کرد.

جرالد برایسون، کارمند انبار آمازون در جزیره استاتن، روز سه‌شنبه به CNET گفت که به دلیل گفتن سخنان رکیک، قرارداد وی فسخ شده است. همچنین ریک پالمر نیز که در همان ساختمان اعتراضاتی را ترتیب داده بود و یکی از منتقدان برجسته کارفرمای خود بوده است، گفت که وی به دلیل نقض پروتکل‌های فاصله گذاری اجتماعی، آخرین اخطار کتبی به وی داده شده اما همچنان در این شرکت به کار خود ادامه می‌دهد.

برایسون، ۵۰ ساله ساکن جزیره استاتن که در یک سال و نیم گذشته برای آمازون کار کرده بود، گفت:

«مجازات من فقط برای این بود که سازماندهی و اعتراض کردم. احساس می‌کنم که به من اهانت شده است.»

آمازون اظهار داشت که برایسون در روز اعتراض، به زورگیری و بدرفتاری با یک کارمند دیگر مشاهده شده است. این شرکت تحقیقاتی را انجام داد و اظهارات شش کارمند شاهد دیگر را نیز جمع آوری کرده است. این شرکت گفت که برایسون همچنین به اقدامات و سخنان رکیک خود اعتراف کرده است.

راشل لایتی سخنگوی آمازون گفت:

«ما به حقوق کارمندان در اعتراض و احقاق حق قانونی آنها احترام می‌گذاریم اما این موضوع، حق مصونیت همه جانبه را در برابر اقدامات بد، از جمله مواردی که مزاحمت، تبعیض یا ارعاب کارمند دیگری را موجب شود، فراهم نمی‌کند. آمازون در قبال آزار و اذیت، تبعیض، ارعاب و یا سخنان نامناسب نسبت به هر یک از دیگر کارمندان، به طور آشکار، سیاست مدارا و تحمل را در پیش نمی‌گیرد.»

فسخ قرارداد برایسون و تادیب کردن پالمر به دنبال اقدامات مشابه آمازون به کارمندانی است که در هنگام بحران سلامت علیه این شرکت صحبت کرده‌اند. هفته گذشته، این شرکت تأیید کرد که سه کارگر فعال خود را اخراج کرده است: کارگران فناوری، امیلی کانینگهام و مارن کاستا، و همچنین کارگر انبار مینسوتا، بشیر محمد. ماه گذشته نیز، کریستیان اسمالز، که به سازماندهی تظاهرات در جزیره استاتن کمک کرده بود نیز اخراج شد و همچنین کورتنی بادن، کارگر پنسیلوانیا که برای کارگران پاره وقت مرخصی می‌داد.

سمیر قیصر، کارگر انبار شیکاگو، هفته گذشته به وال استریت ژورنال گفت که او و دو کارگر دیگر پس از اعتراض به شرایط کار، اخطاریه رسمی دریافت کردند. همانطور که با پالمر رفتار شد، قیصر نیز گفت که به دلیل نقض قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی بدون دریافت هشدارهای قبلی، به طور رسمی به او اخطاریه کتبی را داده  شده است.

این فسخ قراردادها در حالی صورت می‌گیرد که آمازون در هنگام شیوع ویروس کرونا با فشار بیش‌تری بر روی نیروی کار خود روبرو شده است، به طوری که کارگران قبلاً تعداد معدودی از تظاهرات را در سراسر کشور ترتیب می‌دادند تا خواستار شرایط کاری امن‌تر شوند. بسیاری از این کارگران می‌ترسند که انبارهای آنها زمینه گسترش بالقوه ویروس باشد و نهایتا باعث شود که آن را به افراد خانواده‌های خود و مشتریان آمازون انتقال دهند. آمازون می‌گوید برای حفظ امنیت این مکان‌های کاری اقدامات بسیاری در دست انجام است.

این هفته، یک اعتراض بزرگ‌تر در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است که ۳۰۰ کارمند آمازون از ۵۰ ساختمان ثبت نام کرده‌اند تا «برای اعتصاب به دلیل  بیماری» از کار خود دست بکشند. آمازون گفت روز سه شنبه بیش از ۲۵۰ هزار نفر روز، که از هفته گذشته هم تعداد آن‌ها بیش‌تر است، وارد کار شده‌اند و اعلام کرد که شرکت در این تظاهرات‌ها  «بسیار اغراق آمیز» بوده است. علاوه بر این، کارمندان آمازون برای عدالت اقلیمی، روز جمعه و به دنبال اخراج کانینگهام و کاستا، که هر دو از اعضای فعال گروه خود بودند، به بهانه‌ی مریض بودن، اعتصاب نمایند.

در همین زمان، آمازون تحت فشار قرار دارد تا میزان سفارشات آنلاین را از مشتریانی که موظف به ماندن در خانه هستند، برآورده سازد. این شرکت مشغول اضافه کردن نیروی کار خود است، در حالی که قبلاً استخدام ۱۰۰هزار کارگر را نیز انجام داده است. هفته گذشته  اعلام کرد دور دیگری برای استخدام ۷۵ کارمند اضافی وجود دارد.

آمازون غالباً با بیان این‌که به حقوق کارگران در اعتراض احترام می‌گذارد اما از این اخراج کردن‌ها دفاع می‌کند و می‌گوید به آنها «مصونیت همه جانبه در برابر هر سیاست داخلی» داده نمی‌شود. به عنوان مثال، اسمالز پس از نقض دستور قرنطینه و مقررات شرکت اخراج شد. هفته گذشته آمازون گفت که کاستا و کانینگهام به دلیل «نقض مکرر خط و مشی‌های داخلی شرکت» اخراج شدند، اگرچه مشخصات بیش‌تری در مورد این سیاست ها ارائه نداد.

همچنین این شرکت می‌گوید برای محافظت از کارگران انبار خود، انجام بررسی دما، ارائه ماسک و دستکش و نظافت کردن مداوم، کار زیادی انجام داده است. با وجود این تلاش‌ها ، گزارش‌های محلی و ملی در باره ده‌ها مورد ابتلا به عفونت ویروس کرونا در انبارهای آمازون منتشر شده است.

چندین شرکت بزرگ دیگر در حین ادامه کار، با مشکلات مشابهی در زمینه حمایت از کارکنان دست و پنجه نرم کرده‌اند. از جمله این موارد می‌توان به Walmart ، که در زمیته مواد غذایی و تجهیزات بسته بندی گوشت فعالیت دارد، اشاره کرد.

پالمر و برایسون گفتند که آنها در ماه گذشته پس از آنکه یک کارمند در محل کار خود به ویروس کرونا آلوده شد و مدیریت در ابتدا در این باره چیزی به کارگران نگفت، قصد داشته‌اند اعتراض عمومی برپا نمایند. آنها خواستار بسته شدن این انبار برای چند روز و تمیز کردن کامل شدند که در این مدت  حقوق کارمندان نیز باید پرداخت می‌شد.

آنها دو اعتراض را برگزار کردند، یکی در اواخر ماه اسفند (مارس) به همراه اسمالز، که بعداً در همان روز اخراج شد. یک هفته بعد برایسون و پالمر اعتراض دوم را ترتیب دادند و برایسون نیز به زودی پس از پایان یک هفته به حالت تعلیق درآمد. پالمر پس از اعتراضات توبیخ‌نامه دریافت نمود.

از آن زمان تاکنون این انبار تعطیل نشده است و برایسون که هفته‌های گذشته در مرخصی بدون حقوق بوده است، گفت که تعداد بیش‌تری از کارمندان در این مرکز بیمار شده‌اند.

پالمر، ۳۱ ساله، که در الیزابت، واقع در نیوجرسی زندگی می‌کند ، گفت که مدیریت آمازون در قبال این کارگران تلافی می‌کند تا اظهارات منفی راجع به این شرکت منع شود. وی گفت که همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، اما تصمیم گرفت تا ازساعت‌های کاری خود کم کند. وی افزود که اکنون تحت نظارت جدی مدیریت است.

او همچنین اضافه کرد:

«آنها هرگز به همان اندازه که اخیراً در آنجا بوده‌اند، از آنجا خارج نشده‌اند. آن‌ها این کار را از ترس انجام می‌دهند. آنها از آنچه که بعدا در معرض دید قرار می‌گیرد، می‌ترسند. تنها راهی که می‌تواند از این کار جلوگیری کنند، اجتناب از نزدیک شدن به هرکسی است که صحبت می‌کند.»

(پروتکل فاصله‌گذاری اجتماعی: قانونی که افراد باید به خاطر پیشگیری از آلوده شدن به یک ویروس مسری مانند کرونا یک مقدار فاصله معین را از همدیگر حفظ نمایند.)

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع