پیژامه‌ی هوشمند راهی جدید برای ردیابی خواب

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،



از دستبند گرفته تا تشک‌های ردیابی خواب، کمبودی در دستگاه‌های هوشمندی که ادعا می‌کنند قادر به اندازه گیری کیفیت و کمیت شما هستند، وجود ندارد. محققان دانشگاه ماساچوست در امهرست، یک عضو جدید برای افزودن به این مجموعه دارند: پیژامه‌ی ردیاب خواب. با ردیابی نشانه‌های بیومتریکی مختلف، این پوشیدنی‌های راحت می‌توانند به طور پیوسته کیفیت خواب افراد (از جمله مدت زمان حرکت سریع چشم (REM) و هر مشکل تنفسی که ممکن است در شب داشته باشند) را کنترل کنند.

Trisha Andrew استاد بخش شیمی‌ در دانشگاه ماساچوست امهرست، به Digital Trends گفت:

ما یک پیژامه‌ی شیک و راحت با پنج سنسور فشار را ایجاد کردیم که با هم نشان دهنده وضعیتی است که فرد طی خواب شبانه می‌گذراند، علاوه بر این میزان ضربان قلب و تنفس هم مشخص می‌کند.

نظارت بر تنفس در طول زمان خواب می‌تواند برای تشخیص اختلالات خواب، مانند وقفهٔ تنفسی در خواب بسیار مهم باشد. اطلاعات اضافی در مورد ضربان قلب همچنین می‌تواند تشخیص دقیق‌تری باتوجه به فیلتر کردن سیگنال‌های جعلی، حرکات مصنوعی یا عدم کارکرد دستگاه‌های تصادفی داشته باشد. معلوم کردن اطلاعات وضعیت بدن نیز مفید است، زیرا به کاربران اجازه می‌دهد که ارتباط بین مشکلات سلامتی جزئی مانند گردن درد و درد پشت و یا موارد مهم دیگر مانند کمبود خواب REM یا وقفهٔ تنفسی در خواب را با موقعیتی که فرد در خواب داشته، دریابند.

با وجود قابلیت‌های بالای این لباس، سنسورها کوچک هستند. آنها همچنین به طوری به بافت لباس دوخته شده‌اند که فرد متوجه آن نمی‌شود. سیگنال از پنج سنسور به یک مدار مجتمع (مثلا دکمه پیژامه) ارسال می‌شود. این دکمه همچنین دارای فرستنده بلوتوث است که به صورت بی‌سیم داده‌ها را به یک واحد دریافت کننده مانند رایانه انتقال می‌دهد.

اندرو ادامه داد:

ما ویژگی‌هایی دیگری را نیز به پیراهن اضافه می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری برای کاربر ارسال شود. ما برای پیژامه یک سنسور فشار تعبیه کرده‌ایم که در قسمت کمر قرار دارد  و  اطلاعاتی در مورد میزان فشاری که فرد در ناحیه‌ی کمر طی شب تجربه می‌کنید را اندازه گیری می‌نماید. به این ترتیب، اگر صبح با کمر درد از خواب برخاستید، می‌توانید به مقدار فشاری که روی بدن خود در طول چرخه خواب قرار دادید، نگاهی بیاندازید و مطمئن شوید که آیا نیاز به یک تشک جدید دارید یا اینکه باید در نوع خوابیدن خود تغییر ایجاد کنید.

در حال حاضر، این پیژامه بیشتر به عنوان یک پروژه پژوهشی در نظر گرفته می‌شود تا محصولی آماده برای  تجاری سازی. با این حال، به دلیل اینکه فناوری ردیابی خواب همچنان در حال تکامل است، ما شگفت زده نمی‌شویم اگر برخی از این تغییرات در سایر دستگاه‌های ردیابی خواب موجود در بازار به کار گرفته شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.