بررسی تخصصی Apple AirPods به همراه قاب شارژ همراه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،



به نظر می‌رسد مردم روی کره زمین را باید به دو دسته تقسیم کنیم: آن‌هایی که ایرپادهای اپل را هدفون‌های بیسیم خوبی می‌دانند و آن‌هایی که ایرپادهای اپل را محصولات بی‌فایده‌ای می‌دانند. اگر شما جزو افراد دسته اول هستید، حتماً می‌خواهید با نسل دوم این هدفون‌ها آشنا شوید. با تک تایمز همراه باشید.

 نقاط قوت

    • راحتی بسیار بالا
    • فشردگی زیاد و سایز کوچک
    • دوام باتری فوق‌العاده
    • مجهز بودن به تکنولوژی شارژ بیسیم

 نقاط ضعف

    • کیفیت صدا می‌توانست بهتر باشد
    • بررسی دقیق دوام باتری کار سختی است

 طراحی

خودِ اپل این هدفون‌ها را ایرپاد ۲ نمی‌نامد بلکه آنها را فقط ایرپاد می‌خواند اما حالا که از ویژگی جدیدی به نام قاب شارژ همراه بهره می‌برند، شرکت سازنده آنها را ایرپاد به همراه قاب شارژ همراه معرفی می‌کند. البته این استراتژی تا حدودی منطقی است زیرا هدفون‌ها تغییر آن‌چنانی نکرده‌اند.

اگرچه قاب سفید و جذاب این هدفون‌ها با نمونه قبلی فرقی نکرده ولی این‌بار شاهد یک نشانگر LED در جلو آن هستیم. البته پیش از این اپل این نشانگر را زیر درب گذاشته بود. با چنین قابلیتی، وضعیت شارژ بهتر به نمایش درمی‌آید ولی مشکلی که وجود دارد این است که چند لحظه بعد از آغاز فرآیند شارژ شدن، صفحه خاموش می‌شود بنابراین باید درب را باز و خودتان به صورت دستی نشانگر را روشن کنید و ببینید که آیا هدفون‌ها شارژ شده‌اند یا خیر. لازم به ذکر است که اگر رنگ نشانگر سبز بود، ایرپادها کامل شارژ انجام شده‌اند و اگر نارنجی بود فرآیند شارژ شدن هنوز باید ادامه یابد.

این ویژگی به نظر برخی افراد بسیار عالی است زیرا می‌توانند همیشه ببینند که آیا هدفون‌ها شارژ شده‌اند یا خیر و این قابلیت را دارند تا بی‌مورد ایرپادها را به شارژر وصل نکنند. بعضی‌ها هم بر این عقیده‌اند که نباید چنین نشانگری توسط اپل به کار می‌رفت زیرا اصولاً هیچ فایده‌ای ندارد.

جدای از مباحث مربوط به قاب، شیوه طراحی و ابعاد ایرپادها هم تغییری نکرده هرچند بعید بود این اتفاق رخ دهد زیرا جنس پلاستیکی و براق آنها طرفداران زیادی داشت. ضمن اینکه اگر نمونه‌های قبلی به راحتی در گوش شما قرار می‌گرفتند، این محصولات نیز همانگونه هستند.

این هدفون‌های بیسیم (AirPods) همچون هدفون‌های سیم‌دار اپل (EarPods) از چنان شیوه طراحی منحصربفردی بهره می‌برند که بدون نیاز به زحمت خاصی می‌توانید آنها را در گوش خود بگذارید. به علاوه، راحتی بسیار زیاد محصولات اپل سبب می‌شود هم کیفیت صدا افزایش یابد و هم کمتر از گوش بیرون بیایند.

 کیفیت صدا

شیوه طراحی ایرپادهای قبلی بسیار خوب بود به همین دلیل اپل تصمیم گرفت تغییری در این زمینه ایجاد نکند. در کنار ظاهر امروزی، کیفیت صدا هم بسیار عالی بود ولی متأسفانه این‌بار می‌بینیم اقدامی انجام نشده تا صدایی که می‌شنویم بهتر شود. این در حالی است که اپل همواره نسل به نسل آیفون‌ها و مک‌بوک‌ها را در زمینه هدفون‌ها و کیفیت صدا بهتر می‌کند.

با این توضیحات، باز هم تکرار می‌کنیم که کیفیت صدای ایرپادهای جدید مانند ایرپادهای قدیمی‌تر می‌باشد. اما آیا این اقدام قابل‌قبولی است؟

پاسخ به این سؤال منفی است زیرا علی‌رغم کیفیت بالای صوت در هدفون‌های بیسیم اپل، پتانسیل این محصولات بسیار بیشتر از این‌هاست. کم‌ترین مقدار صدا نویز دارد و بیشترین مقدار هم بیش از حد بلند است. همین یک جمله کافی بود تا نقاط ضعف ایرپادها را بشناسید. بنابراین این هدفون‌ها می‌توانند بهتر شوند و گواه حرف ما هم گوش دادن به صدای EQ است. لازم به ذکر است که صداهای با فرکانس بالا خیلی بلند هستند.

 اتصال

ایرپادهای سال ۲۰۱۹ از تراشه‌ای استفاده می‌کنند که وظیفه برقراری تمامی ارتباطات بیسیم و ویژگی‌های هوشمند را بر عهده دارند. پردازنده موجود در نمونه‌های اول W1 نام داشت و پردازنده این محصولات جدید H1 نامیده می‌شود. هنوز کسی نمی‌داند چرا اپل از این شیوه نام‌گذاری تراشه‌ها استفاده می‌کند ولی به هر حال، نکته این است که حالا با گفتن عبارت “Hey, Siri”، می‌توانید دستیار صوتی و هوشمند اپل را صدا بزنید در حالی که در ایرپادهای قبلی باید دو بار روی هدفون‌ها ضربه می‌زدید.

نکته مثبت دیگر به کاهش تأخیر مربوط می‌شود. معمولاً وقتی گیمرها از هدفون‌های بیسیم استفاده می‌کنند، صدا با آن چیزی که روی تصویر می‌بینند کمی فاصله دارد که البته طبیعی است. ایرپادهای نسل ۱ در این زمینه عملکرد خوبی داشتند و این‌بار ایرپادهای جدید حتی بهتر هم شده‌اند. شما می‌توانید این ادعا را با اجرای یک فیلم به صورت آزمایشی و گوش دادن به صدای آن آزمایش کنید.

اپل همچنین وعده داده که تراشه H1 زمان کم‌تری می‌خواهد تا به گوشی یا هر دستگاه دیگری وصل شود. در حالت طبیعی، امکان جفت کردن این هدفون‌ها با آیفون و رایانه وجود دارد ولی این‌بار بدون فوت وقت و با سرعت بسیار بالا قادر خواهید بود میان دستگاه‌ها سوئیچ کنید. فقط کافی است ایرپادها را از دستگاه مدنظر انتخاب نمایید تا پس از چند ثانیه ادامه فایل صوتی مدنظر را از آن بشنوید. با این امکانات، اپل مدعی است که مدت زمان وصل شدن به هدفون‌های بیسیم نصف شده است. در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، این میزان تأخیر در اتصال به ۳۰ درصد کاهش یافته بود که باز هم جا دارد کمتر شود.

 دوام باتری و شارژ بیسیم

وقتی می‌خواهیم هدفون‌های بیسیم اپل را در این زمینه بررسی کنیم، باید به یک نکته مثبت و یک نکته منفی اشاره نماییم.

نکته مثبت اینکه وقتی با ایرپادهای جدید تماس برقرار می‌کنید، می‌توانید تا ۵۰ درصد از دوام باتری بیشتری بهره ببرید.

نکته منفی اما نبود پیشرفت در زمینه مدت زمان پخش آهنگ است. البته با توجه به اینکه این محصولات اپل در صنعت هدفون‌های بیسیم حرف اول را می‌زنند، نمی‌توانیم زیاد به دوام باتری آنها اعتراض کنیم.

 شارژ بیسیم؛ مهم‌ترین ویژگی اضافه شده

در اواسط این مقاله به شما گفتیم که قاب بیسیم شارژر چه شکلی است و حالا باید ببینیم چگونه کار می‌کند. همانطور که انتظار می‌رفت، فقط کافی است این قاب را روی یک شارژر بیسیم قرار دهید تا هم خودش و هم هدفون‌ها شارژ شوند. چنین قابلیتی اگرچه ممکن است زیاد به کار نیاید ولی برای کسانی که به مرتب بودن میز کار یا محل مطالعه خود اهمیت می‌دهند بسیار کاربرد دارد زیرا دیگر نیازی نیست یک کابل Lightning همیشه آویزان باشد تا گوشی یا هر دستگاه دیگری را به آن وصل کنند.

یک نکته که باید مدنظر داشته باشید این است که اگر یک شارژر ایستاده دارید، بعید است بتواند قاب هدفون‌ها را شارژ کند. دلیل این اتفاق نیز کوچک بودن قاب است زیرا باتری درونی آن نمی‌تواند با استند ارتباط برقرار نماید. برای اینکه از شارژ شدن این محصول اپل اطمینان حاصل کنید، باید یک پد شارژر داشته باشید و قاب این هدفون‌ها را دقیقاً در مرکز آن قرار دهید. بد نیست این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر این هدفون‌ها را با شارژر بیسیم شارژ کنید، بیشتر از شارژ کردن آنها با کابل Lightning زمان می‌برد.

 خلاصه

ایرپادهای اپل ۱۵۹ دلار قیمت داشتند ولی در آن زمان قاب آنها از شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کرد و تراشه آنها هم H1 بود اما حالا قاب این هدفون‌ها هم شارژ می‌کند و هم تراشه آنها W1 است بنابراین قیمت محصولات جدید اپل به ۱۹۹ دلار افزایش یافته است.

کسانی که مالک هدفون‌های قدیمی هستند و نیازی به هدفون‌های جدید ندارند، می‌توانند فقط قاب شارژر را با قیمت ۷۹ دلار بخرند. البته این را به خاطر بسپارید که اگر مدت طولانی است از هدفون‌های خود استفاده می‌کنید، امکان دارد باتری آنها ضعیف شده باشد که این موضوع به مقدار کارکرد آنها بستگی دارد. اگر چنین شرایطی دارید، بد نیست پکیج جدیدی خریداری کنید چرا که ممکن است با گذشت مدتی از معرفی آن، ارزان‌تر شود.

به صورت خلاصه بیان کنیم که ایرپادهای جدید هم مانند نمونه‌های پیشین خود از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار هستند ولی اگر اپل کیفیت صدای آنها را بهتر می‌کرد، مطمئناً جذابیت آنها بیشتر می‌شد. ولی به هر حال، بهبودهای انجام شده به خصوص برای کاهش تأخیر و اتصالات بیسیم قطعاً رضایت کاربران را فراهم می‌کنند. البته دوام باتری زیاد فرقی نکرده اما همان‌طور که گفتیم، محصولات اپل در این زمینه یکی از بهترین نمونه‌های بازار به شمار می‌روند بنابراین نمی‌توانیم زیاد به این موضوع خرده بگیریم.

برای آن دسته از افرادی که هم‌اکنون مالک هدفون‌های نسل ۱ اپل هستند می‌گوییم، به خاطر نوآوری‌های نه چندان زیاد، نیازی نیست سراغ نمونه‌های جدیدتر بروند ولی کسانی که به تازگی تصمیم گرفته‌اند هدفون‌های بیسیم بخرند پیشنهاد می‌کنیم ایرپادهای جدید اپل را جزو گزینه‌های مدنظر خود قرار دهند.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تک تایمز پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.