جادوگری شرکت اسکوئر انیکس با تکنیک رهگیری پرتو

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت بازی‌سازی اسکوئر انیکس به تازگی دموی تکنیکی جدیدی را عرضه کرده است که بخشی از توانایی‌های تکنیک Ray tracing که می‌توان آن را تکنیک رهگیری پرتو نامید را به تصویر می‌کشد.

تکنیک رهگیری پرتو یک تکنیک پردازشی در محصولات گرافیکی به شمار می‌رود که تمرکز اصلی آن بر افزودن هرچه بیشتر واقع‌گرایی به تولیداتی نظیر فیلم‌های CG یا بازی‌های کامپیوتری است. در این تکنیک نوظهور یک تصویر معین توسط ردیابی مسیر نور و به صورت پیکسل بر سطح اجسام تولید شده و نوع تعامل آن با سایر اجسام شبیه سازی می‌شود. به این ترتیب می‌توان تصاویر بسیار واقعی‌تر و طبیعی‌تری را در قیاس با سایر تکنیک‌های پردازشی فعلی تولید کرد. با رونق گرفتن کاربرد دایرکت اکس ۱۲ و ولکان استفاده از این تکنیک جدید پردازشی نیز باب شد و نام آن بر سر زبان‌ها افتاد. هرچند که هنوز نمی‌توان آثار پرشماری را نام برد که از این تکنیک گرافیکی استفاده کرده باشند.

 چندی پیش و در فروردین ماه امسال شرکت اپیک که سابقه‌ی کار روی مجموعه بازی Gears of War را در کارنامه دارد، تعدادی دموی تکنیکی را در جریان برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان بازی یا همان همایش GDC عرضه کرد. این دموها همگی به نمایش تکنیک رهگیری پرتو و چگونگی استفاده از آن در موتور گرافیکی اختصاصی شرکت اپیک یعنی موتور آنریل (Unreal Engine) اختصاص داشتند و توانستند نظرات مثبت فراوانی را به خود جلب کنند.

حال نوبت به شرکت بازی‌سازی اسکوئر انیکس رسیده است تا با انتشار یک دموی تکنیکی جدید قابلیت‌های تکنیک رهگیری پرتو را در کنار توانایی‌های موتور گرافیکی اختصاصی خود به رخ رقیبان بکشد. موتور گرافیکی اختصاصی این شرکت بازی‌سازی ژاپنی که با نام Luminous Studio شناخته می‌شود پیش از این در بازی Final Fantasy XV یک محک جدی خورده بود و توانست قابلیت‌های شاخص خود را به اثبات برساند. حال با اضافه شدن تکنیک رهگیری پرتو به این موتور گرافیکی می‌توان انتظار افزایش توانایی‌های آن در تولید بازی‌های کامپیوتری جدید را داشت.

تکنیک Ray tracing

دموی تکنیکی جدید شرکت اسکوئر انیکس که به تازگی منتشر شده است در عمل یک فیلم کوتاه و دو دقیقه‌ای CG است که با نام پشت صحنه شناخته می‌شود. در دموی تکنیکی پشت صحنه تصویری از یک زن جوان در اتاق گریم به نمایش در آمده که در حال آماده کردن خود برای حضور روی صحنه است. جزییاتی نظیر کک و مک‌های صورت این زن در کنار حالات طبیعی چهره‌ی او جزو موارد شاخص این دموی تکنیکی به شمار می‌رود و  این نوید را به علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری می‌دهد که در آینده بتوانند جلوه‌های دیداری بسیار طبیعی‌تر و واقعی‌تری را در بازی‌های جدید مشاهده کنند.

البته تکنیک رهگیری پرتو در حال حاضر نیز در تعداد انگشت شماری از بازی‌های کامپیوتری نظیر Minecraft و Quake Champions مورد استفاده قرار گرفته و بهره‌گیری از آن موجب شده است تا علاقه‌مندان بتوانند جلوه‌های گرافیکی بهینه‌تری را در این آثار شاهد باشند. بنابراین با توجه به دموهای تکنیکی مختلفی که از این تکنولوژی نوپا در سال جاری به نمایش در آمده است می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک آثار بیشتری بتوانند از وجود آن بهره ببرند.

بنابر گفته‌های تاکشی آراماکی به نظر می‌رسد که از تکنیک رهگیری پرتو در ساخت عناوین نسل بعدی بازی‌های کامپیوتری استفاده خواهد شد. نسلی که احتمالا از یکی دو سال آینده شاهد آغاز آن خواهیم بود. آراماکی پس از انتشار دموی تکنیکی پشت صحنه هدف از طراحی و عرضه‌ی آن را پاسخ به این پرسش دانسته است که چگونه می‌توان از تکنیک رهگیری پرتو در بازی‌های نسل بعدی استفاده کرد؟

تکنیک Ray tracing

گفتنی است که تاکشی آراماکی عضو ارشد استودیوی تازه تاسیس Luminous Productions به شمار می‌رود. استودیویی که سال گذشته توسط اسکوئر انیکس تاسیس شد و هسته‌ی اصلی آن را سازندگان بازی Final Fantasy XV تشکیل می‌دهند. بنابر اطلاعات موجود اعضای این استودیو در حال کار بر روی ساخت یک بازی AAA هستند. اثری که هنوز به صورت رسمی به بازی‌دوستان معرفی نشده است. با این حال هیچ بعید نیست که این بازی یک عنوان متعلق به نسل بعد باشد. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که از تکنیک رهگیری پرتو نیز در طراحی آن استفاده گردد.

البته به نظر می‌رسد که استودیوی تازه تاسیس اسکوئر انیکس قرار است علاوه بر طراحی بازی‌های کامپیوتری در زمینه‌ی تولید سایر آثار دیداری نیز فعالیت داشته باشد. به هر حال باید منتظر ماند و دید که این شرکت ژاپنی و استودیوی نوپای آن چه در آستین دارند و در آینده چه تولیداتی را عرضه خواهند کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع