دانشمندان موفق به کاشت ماهیچه قلب آزمایشگاهی در بدن انسان شدند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – پزشکان ژاپنی با بهره گیری از سلول های بنیادی بالغ و دستکاری آن، موفق به ساخت ماهیچه قلب آزمایشگاهی و کاشت آن در بدن بیمار شده اند.

همانطور که می دانیم میزان تقاضای پیوند ارگان های بدن، بسیار بیشتر از میزان عرضه آن هاست. چرا که مثلا برای پیوند قلب، به اهداکننده ای نیاز است که به تازگی فوت شده باشد، اما برای پیوند کلیه، اهداکننده می تواند در قید حیات بوده و یکی از کلیه های خود را جهت نجات دیگری اعطا کند.

ظاهرا تیم پژوهشی دانشگاه اوساکا به تازگی توانسته نخستین عمل کاشت ماهیچه قلب آزمایشگاهی در بدن انسان را با موفقیت به انجام برسانند. این دستاورد بزرگ به معنی کاهش نیاز به پیوند کامل قلب است، چرا که با رشد ماهیچه قلب در محیط آزمایشگاه، پژوهشگران بالاخره می توانند در ازای هر تقاضا، یک قلب سالم را به وجود آورند. این کار با گرفتن سلول های بنیادی بالغ و سپس برنامه ریزی مجدد آن ها به حالت شبه جنینی صورت می گیرد. از این نقطه به بعد، پژوهشگران می توانند سلول ها را دستکاری کرده و آن ها را به سلول های ماهیچه قلب تبدیل کنند.

بیماری که به تازگی پیوند قلب آزمایشگاهی روی آن اعمال شده، مبتلا به کاردیومیوپاتی ایسکمیک بوده است. این بیماری در بعضی موارد به عمل پیوند قلب نیاز دارد. پزشکان امیدوار هستند که ماهیچه های قلب رشد یافته در آزمایشگاه قادر به حفظ پروتئینی باشند که مسئول ساخت رگ های خونی است. ظاهرا کاشت ماهیچه قلب آزمایشگاهی با موفقیت به انجام رسیده، چرا که بیمار به بخش عمومی انتقال یافته است. البته انتظار می رود که این بیمار شفا یافته تا یکسال تحت مراقبت ها و معاینات مستمر پزشکی قرار گیرد.

بعد از موفقیت این عمل، پژوهشگران اوساکا تصمیم گرفته اند تا به آزمایش های کلینیکی بیشتری بپردازند تا بتوانند به زودی جواز رسمی از وزارت بهداشت را کسب کنند. این آزمایش ها شامل ارزیابی ریسک ها، خصوصا احتمال سرطان و همچنین ارزیابی اثربخشی ناشی از کاشت بیش از 100 میلیون سلول در هر بیمار می شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع